Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A bécsi villamosok napja II.
Tramwaytag, 2003. június 14.

Előző oldal

Bent a csarnokban jópár régi kocsit lehetett (csak kívülről) megtekinteni, ez persze csak töredéke volt a múzeumi gyűjteménynek! Az előtérben "természetesen" egy M kocsi, hátul pedig...

... egy G4-es, ami '43 és '48 között készült, a korábbi G típus részeinek felhasználásával. Végignézve több kocsit, jellemző bécsi szokásnak tűnik a kettős feljárók közül az egyiknek a végleges lezárása.

Ez pedig - ha minden igaz - egy K sorozatú kocsi. Arányaiban a "lőrinci iker" jutott róla eszembe, a korszak körülbelül stimmel is: 1912-ben tervezték. Érdekes, hogy a menetirány szerinti első peronon a feljáró szimpla, míg hátul dupla szélességű.

Ez a jópofa kinézetű kocsi 1973 körül jött létre egy korábbi kéttengelyes (L4) acélvázasításával. Számomra érdekes, hogy bár a kasztni a DÜWAG Grossraumwagen korai formáját követi, de azért a jármű megmaradt kéttengelyesnek.

Ez a "kék kocsi" a bádeni HÉV császári kocsija volt. Persze állítólag Ferenc József nem használta túl gyakran...

És a már többször látott M kocsi+pót szerelvény ismét. Jobboldalt egy lóvasúti kocsi is látható, szegény lovak a tűző napon álltak órákon át, úgy locsolták őket, hogy ne hevüljenek fel...

NZA-val csak most fedeztük fel, hogy a legtöbb itteni kéttengelyes kocsi nem olyan beálló tengelyekkel rendelkezik, mint a magyar villamosok, hanem egy Peckham-féle beálló tengely elnevezésű szerkentyűvel. Ez a csapágyfelfüggesztéseket köti össze, és a kerekek ívbeállását segíti elő. Talán ennek köszönhető, hogy ezek a villamosok nem zörögnek-csikorognak úgy ívekben, mint a pesti nosztalgiák?

És íme megint a másik M kocsi, egy k3 típusú pótkocsival, mely futásával (hangok, rázkódás), illetve kettős feljárójával a mi régi UV pótjainkat idézte. A nosztalgiakocsik egyébként mind az egyik oldalon nyitott ajtóval mentek, ez kellemes "tujázós" hangulatot teremtett a tömött peronon!

Az M kocsi belseje. Én továbbra is fenntartom, hogy inkább kisvasúti/HÉV kocsira hasonlít, mint villamosra, talán azért, mert a típus a villamosított Stadtbahn kocsijainak rokona volt...

Az M vezetőállása. Ezeket a kocsikat rendszeresen használják (előző nap négy nosztalgiaszerelvényt láttunk a városban, NEM a villamosünnep miatt, hanem mert boldog-boldogtalan kibérli őket, esküvőre, sétavillamosozásra, céges alkalomra!), így nem csillogó "ál-állapotot" mutat a kinézetük, hanem azt, hogy milyenek lehetettek akkor, amikor még menetrend szerinti forgalomban közlekedtek. Mert hát egy villamosnak mindig kicsit lehasználtnak kell lennie, ha valóságosan akar kinézni...

Ez egy (talán m4-es?) pótkocsi (a bécsi nevezéktanban a nagybetű a motorkocsit, a kicsi a pótkocsit jelenti, a számok pedig természetesen a különböző al-sorozatokat) belseje. Az látható, hogy a világítás fénycsöves, a nosztalgiakocsik némelyike ilyen volt. Mert hát állapot és állapot közt is van különbség...

Ami számomra furcsa volt: a kapaszkodó- és csengőszíjak kavalkádja a kocsik belsejében. Mondjuk a nyitott peronokon szükség is volt rájuk, mert tényleg volt tömeg!

Összességében nagy élmény volt a Tramwaytag, megérte elmenni. Ami a képeken nem látszik: a remizcsarnokban könyveket, videókat lehetett vásárolni, illetve használt villamostáblákat (homlokiránytábla, tető-viszonylatszám, oldalsó tábla, kiegészítő feliratok - minden!), és villamossal kapcsolatos szuvenírokat (a tetővilágítótól kezdve a kalauzi tányérsapkáig). Az utóbbiakból befolyó összeg karitatív célokat szolgál. Ezen felül voltak fellépők, gyereksarok, virslisütöde, villamosszimulátor - szóval mindenki megtalálhatta a maga szórakozását, és utána jókedvűen mehetett haza. Példaértékű népünnepély!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra