A szentendrei múzeum, ezúttal digitálisan, második rész...

    Előző oldal

    Ha már kellően átfáztunk a szabadban, jöjjünk beljebb! Ez a ZiU-5-ös troli a gumikerekűek közül az egyik kedvencem.

    A Ziu belseje...

    ... és vezetőfülkéje.

    Az ülőkalauz helye, vagy csak egy síma ülés?

    TP83A kontaktortábla, melyet a Ziukból szedtek ki, hogy aztán beépítsék őket az Ikarus 280T-kbe.

    A Ziu-5 és -9-esek, valamint az Ik280T-k szervokontrollere.

    Az előbb említett típusok irányváltója.

    Az Ikarus 180-as klassz kis csuklós típus volt; pici koromban még utaztam vele (illetve az NDK-ban még az 1980-as végén is használták)!

    A buszosok kedvéért a vezetőfülke...

    ... és a feliratokkal bőven ellátott műszerfal.

    Az ülőkalauz pultja.

    A csuklós belseje. Érdekes az ajtóelrendezés: az első és harmadik ajtó szimpla szélességű...

    ... míg a hátsó a duplánál szélesebb. Itt a peron is alacsonyabb, még egy lépcsőfok innen az utastér; nyugdíjasoknak és babakocsisoknak így is kellemesebb lehetett.

    A mindenfajta hivalkodástól mentes hátsó fal.

    Oldalsó viszonylat- és iránytábla: ez a hely pont megfelelő magasságban van ahhoz, hogy a megállóban állók el tudják olvasni - sokkal kényelmesebb, mint az ablakokban (Ik200 sorozat), vagy pláne az ablakok fölött (Ik400) elhelyezett verzió!

    A régi Ikarusok jellegzetes trilex keréktárcsája.

    Az Ikarus 556 a 180 szóló testvére.

    A vezetőfülke...

    ... és az utastér.

    Egy Rába busz metszete.

    A régebbi Ikarusok jellegzetes hangot kiadó Rába hátsó hídja.

    Prága 2M70 automata váltók.

    Szervókormány, és a korábban látott hátsóhíd differenciálkerékagya. (Nem ez a jó szó rá, de mindegy, majd valaki úgyis kijavít:)

    D2156-os dízelmotor, az Euro-X előtti idők Ikarus-motorja a Rábától.

    És a buszos kiegészítők után némi villamos-üzemeltetési történelem: forgógépes áramátalakító (ez egy kisebb, segédüzemi berendezés)...
     

    ... higanygőzös egyenirányító...

    ... és szilíciumdiódás egyenirányító.

    BSzKRt-korabeli felsővezeték-felfüggesztés.

    És végül sínprofilok (metszetek), a teljesség igénye nélkül: az 5-ös és 8-as Phoenix típusú, a 9-es és 12-es Vignoles, a 16-os pedig 52-es tömbsín. Nagyjából ez a három a legfontosabb...


    Vissza a nyitóoldalra
    HamPage