Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Torzszülött villamosok?

Az Index.hu "Városi és elővárosi közlekedés" című fórumán fantáziadús emberek fordulnak elő, nem állnak meg a létező villamosok fotóinak publikálásánál, néha még olyanokat is közzétesznek, melyek (szerencsére?) csak a képzeletük szülöttei. Ezekből válogattam ki a szerintem legjobbakat.

Ez a kép egy megjegyzésem kapcsán készült, miután azt találtam mondani, hogy szerintem a villamosnak egy lámpája van, és az is középen, a többi az csak gyenge utánzat. Mr. Cyber ekkor "épített" nekünk egy egylámpás Tatra T5C5-öt.

Ugyancsak ő kavarta fel a topiclátogatók kedélyét a kétlámpás MUV-val. Egyébként UV tényleg létezett ilyen homlokfallal - pár napig: amikor a MUV tervezését elhatározták, elgondolkoztak azon, hogy két fényszórót raknak a jármű elejére, és hogy pontosan lássák, hogy ez hogyan fog kinézni, egy leselejtezett kelenföldi kocsit átalakítottak ennek megfelelően. Az ötletet ezután elvetették, szerintem jó döntés volt...

A Bengáli széles, gömbölyű homlokfalán viszont nem néz ki annyira rosszul a két "szem", valahogy még "Tátrásabb" lesz tőle. Fotók: Mr. Cyber Karosszérialakat und Tunning GmbH.

Persze ha már azt mondtam, hogy az igazi villamosnak egy lámpája volt, az is középen, be kell látnunk, hogy még régebben már egy lámpa is luxusnak számított, akkoriban jobb esetben a szélvédőre vagy a peron tetejére függesztettek fel egy fényvetőt. UV esetén ez körülbelül így nézett volna ki...

Persze nem csak az UV elejével lehet eljátszogatni, hanem az ICS-vel is...

Nem mondom, hogy szép, de egész meggyőző... Fényképek: NZA Vehicles Ltd.

Az új villamosok beszerzésére a közelmúltban kiírt budapesti pályázatra a Ganz rögtön két járművel is nevezett. Mindkét változat régi, bevált konstrukciókon alapul, mint például a fentebb látható, 40 méter hosszú UV6 kocsi, mely a nagy tengelytávolság miatt csak sugárutakon és egyéb egyenes pályákon használható... Fotó: Mr. Cyber Tramways and Stuff Co.

... a másik jármű az előzővel ellentétben kimondottan körúti forgalomra készült, ez egy egyterű, 54 méter hosszú KCSV (K*rvahosszú Csuklós Villamos), melynek tervei az ismert villamos-mérnök, Uherkovich Péter műhelyében készültek.

Persze nem csak villamosokat lehet fazonírozni: ez például egy feltunningolt MX HÉV-szerelvény, alias MX Plus Turbo, plusz két halogénizzóval a homlokfalon. A többi extra (bozóttörő rács, dallamkürt, "I'M A SPEED KING" matrica a hátsó ablakban) a képen sajnos nem látszik. Fotó: Németh Zoltán Ádám Főműhely

A fenti képen egy klasszikus jármű, a Magyar Artistaképző Vállalat M18 2000 pályaszámú egytengelyű mozdonya látható. Eredetileg nagyonkisvasutak számára építették az Uherkovich Péter Vaspályadöcögény Művekben, de nehéz vezethetősége miatt (állandóan feldőlt) végülis a cirkuszosokhoz került.

A Taksony11 Kocsiszekrény- és Villamosbútorgyár terméke ez a "hannoveri stílusban" újralámpázott Muki.

Ez a jármű a Hamster Trains and Trams Co. műhelyében készült (filctollal és javítófesték felhasználásával) tavaly: a Csufi néven ismert 3750-es kísérleti motorkocsit terveztem át. Szerintem kimondottan dögös, szívesen látnék ilyen villamosokat a budapesti utcákon!

Ezen a három rajzon (kattints rájuk, és akkor nagyobban is megnézheted őket!) azt próbáltam meg modellezni, hogy a "klasszikus" budapesti járműformákon, köztük a Füzesi-féle acélvázas kocsiszekrényen is alapuló UV-ból hogyan lett az ICS, mely kicsit olyan, mint a régebbi villamosok, kicsit más, modernebb! Tehát:

  1. fázis: Az UV, ahogy ismerjük
  2. fázis: A viszonylatszámjelzőt elcsúsztatják a tető szélére középről, az iránytábla helyére a vezetőfülke-szellőztető rácsa és a csatlásfejeket rejtő szekrényke zárható ajtaja jön, emiatt az iránytábla a vezetőfülkébe került, a szélvédő mögé. Indexlámpák kerültek a homlokfalra.
  3. fázis: az előző modell szellőzőkopoltyúja nem bizonyult elégségesnek az utastér szellőztetéséhez, ezért nagyobbra cserélték, a viszonylatszámtáblát lekerekítették, a kocsiszekrény viszont szögletesebb. A vezető oldalra kilátását eddig akadályozó teleszkópos ajtók helyett ráncajtókat építettek be, a felszabaduló hely lehetővé tette nagyobb oldalablakok beépítését. A napellemző lemez helyett mozgatható textil ellenzőt szereltek a szélvédő mögé. A homlokfal alsó részére krómozott díszlécet szereltek fel.
  4. fázis: Aki ezt látni akarja, az nézze meg a körúton a 4-6-os villamost!

Ja, és végül: ezt nem kell komolyan venni :-)

Persze én már rögtön tovább is fejlesztettem az UV-t: ez lett az UV 2001i, alias UX. Ha jobban megnézem, nem is kicsit hasonlít a debreceni kék Ganzokra :)

Ez pedig a hiányzó láncszem a budapesti villamosok fejlődésében: az elsőként acélvázasított F1 kocsik (1600-asok) és az UV közti átmenet: egy nyitott peronú, de dupla széles feljárójú, szellőzablakos, de már szellőzőkopoltyús, és mindezek tetejében légfékes motorkocsi, indításjelző parázslámpával...

Kicsit más: mi lett volna, ha az ICS megépítése után a Ganznak nem kisföldalattit kellett volna gyártania, hanem metrókocsit. Íme a Ganz ipari metrókocsi :)

Az Ikarus 435-ös csuklós buszt valószínűleg mindenki ismeri, megszokhattuk. De milyen lenne a jármű arca, ha egy tunningmániás vezetőhöz kerülne, aki plusz fényszórókat szerel az elejére? Az eredmény fentebb látható. Mi tagadás, a sok szabálytalan autós közt szükség is lenne erre a plusz lámpára, sokkal hatásosabban lehetne rájuk villantani...

Mint azt tudjuk, a troli egy olyan villamos, ami nem tudja felvállalni villamos mivoltát, és ezért busznak álcázza magát. Igen ám, de a villamosnak egy "szeme" van csak, mint azt tudjuk; milyen lehetett hát az ős-troli, még a plasztikai műtétek előtt? Hát, ilyen :-)

Yenci barátunk készítette ezt a baloldali közlekedésre átépített Ikarus midibuszt...

... és ezt a szintén Angliába, vagy a Nemzetközösség más országába szánt 412-est.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra