Nyílt nap Pozsonyban
Vozovňa Jurajov dvor / Trnávka: közös villamos-busz-trolibusz telep

Bár 2017 volt a csúcs szlovákiai látogatások terén (összesen 38 alkalommal kereszteztem valamelyik irányban Szlovákia határát), azért 2019-ben se hanyagoltam el északi szomszédainkat - szerintem lassan látszani fogok a növekvő idegenforgalmi bevételeikben :) Ezen belül a fővárosban is többször jártam. Volt, amikor csak átszálltam, hogy eljussak a trencsénteplici villamoshoz, máskor teljesen másfelé vonatoztunk, hogy aztán megint Pozsonyban szálljunk át egy Magyarországra tartó vonatra. Aztán kétszer csak átrobogtam rajta, de volt, amikor direkt ide jöttem: áprilisban nosztalgiabuszozni és -villamosozni, júniusban régi mozdonyokat látni, és emellett régi villamosozni.

Szeptemberben aztán megint felkerekedtem, mert nyílt napot tartottak az egyik remizben. Pontosabban nem csak remizben, mert a két külvárosi főútvonal közt fekvő telepnek csak az egyik fele (Vozovňa Jurajov dvor) villamos kocsiszín, a másik (Vozovňa Trnávka) busz- és trolibuszgarázs. Még pontosabban gyakorlatilag összefolyik a kettő; ráadásul nemrég bővítették a tárolókapacitást, mert a Google Maps műholdképén még elvadult fás területnek látszó rész a valóságban már leaszfaltozott, felsővezetékkel ellátott buszparkoló volt. Ez a ligetes rész eredetileg egy major része volt, melynek közepén a szomszédos Dinamit Nobel gyár igazgatójának villája állt, különbejáratú légvédelmi bunkerrel. A két épület ma is megvan, elég furcsán néznek ki a buszok mögött.

Eredetileg jobban örültem volna, ha a város másik remizében (Vozovňa Krasňany) tartották volna a nyílt napot, de végül kiderült, hogy a buszok is érdekelnek, főleg, ha ennyi fajta van belőlük! Egyébként ha jól értem, az eddig említetteken kívül még egy busz- és még egy troligarázs is üzemel a városban. Jobbra első képként egy tanulóvillamost láthatunk, ami csak úgy jött a belváros felé menet, és vagy másfél percig pózolt a napsütésben, úgyhogy le kellett fotóznom.

Valamiért minden pozsonyi látogatásom úgy kezdődik, hogy a főpályaudvartól villamossal lecsorgok a belvárosig, és onnan indulok el tulajdonképpeni célom felé, még akkor is, ha nem ez lenne a legrövidebb útvonal. Ezúttal azért tettem így, mert a Námestie Ąudovíta ©túráról - az egykori Koronázási domb térről - 10-es jelzéssel különjárat közlekedett a nyílt nap helyszínéhez. Balra egy T3P-t (1987-es gyártású T3SUCS 2014-ben modernizálva) láthatunk, jobbra pedig egy T3S szerelvényt, pontosabban _a_ T3S szerelvényt, mert csak két T3-ast újítottak fel ilyen modernizált orr- és farrésszel 1999-ben.

És már ott is vagyunk a vonal másik végén, ahol a különjárat szerelvényei jobb híján a kocsiszínen belül fordultak meg. Jobbra: a jókora telep nagy részén természetesen nem lehetett szabadon kószálni, de az elzárt területekre be lehetett kukkantani ennek a kabrió Karosának a fedélzetéről.

A Karosa előtt állt a sorban ez a SOR NS12 Electric - Pozsony 16 ilyen villanybuszt vásárolt 2018-ban. Jobbra a töltő-alkalmatosságot láthatjuk a busz bedokkolt csápjával.

Ez az 1997-es gyártású ©koda 15Tr érdeklődőkkel tele forgolódott a trolis területen.

És most fordítsuk figyelmünket egy kicsit a villamosok felé három klasszikussal! Balról jobbra: Tatra T2 1959-ből, K2 1971-ből és T3 1964-ből (a háttérben kicsit a 31-es pályaszámú kéttengelyes is látható 1943-ból).

Balra: régi pofa (T2), új pofa (K2). Jobbra: a K2-esek bordázott oldala mindig szovjet hatásúnak tűnt - érdekes módon a rendszerváltás után a legtöbb helyen el is kezdték simára lemezelni.

Ezt a kéttengelyes pótkocsisorozatot a helyi közlekedési szlengben SGP-nek hívják, mert az osztrák cég által 1943-ban gyártott járművek mintájára építették őket az ötvenes években a közlekedési vállalatnál. Ez a kocsi konkrétan 1954-es, de valahogy régebbinek tűnik.

Pesten a kétéltű felsővezeték-szerelő járműveket néha "schörlingnek" hívják. A Schörling egy speciális járműveket és felépítményeket gyártó hannoveri cég volt, melynek síncsiszolói érdekes módon a Vasfüggöny mögé is eljutottak - többek közt Pozsonyba, lásd balra. Az 1972-ben épült masinát a közelmúltban festették vissza eredeti színeire. Jobbra egy forgalomból (rég) kivont Ikarus 283-ast láthatunk, megtévesztő hűtőrács-felirattal. Ez a típus a 280-as modifikációja volt - itthon nem sok volt belőle, de a Szovjetunióba elég sokat eladtak; Pozsony 21-et vásárolt a kilencvenes évek elején.

Az osztrák Gmünd városában 1907 és 1916 között trolibusz ("sín nélküli vasút") közlekedett, "futómacskás" áramszedővel. 2014-ben civilek a város akkor már rég Csehországhoz tartozó felében, České Velenicében megépítették egy egykori jármű replikáját, itt fent ezt láthatjuk. A jármű akkumulátorokkal működik, és azért vendégeskedett itt, mert meglehetősen hasonlít az 1909 és 1915 között létezett Pozsony - Vaskutacska troli egykori járműveire.

Balra: nem lehetett egyszerű kormányzás közben még a menetkapcsoló kurbliját is tekergetni! Jobbra: hogy ez a kerekes szerkezet pontosan mit csinált, azt nem tudom... lehet, hogy az áramszedőhöz csatlakozó vezetéket feszítette/kapcsolta?

1947 és 63 közt hat darab FBW - Tüscher - Oerlikon troli is közlekedett a városban. A megőrzött példány nem működőképes, de marha jól néz ki!

©koda 9Tr-ből rögtön kettőt is megőriztek. Mindkettő működőképes, lásd itt és itt!

A jobbról balra egyre fiatalodó sorból természetesen nem maradhatott ki egy 15Tr (balra) és egy 14Tr (jobbra) sem.

Az 1991-es gyártású 14Tr-t belülről is lefotóztam, mert eléggé eredeti állapotúnak tűnt, lásd jobbra.

Az előbb látott típusoknak a csuklós Škoda-SOR 31Tr (balra) és a szóló 30Tr az utódja.

Škoda 21Tr-ből (balra) viszont csak ez az egy volt (van) Pozsonynak. Jobbra egy combos kis vontató, le kellett fotóznom!

Balra: a 8,6 méteres Solaris Urbinóból csak egy kisebb, hatdarabos sorozatot szereztek be. Jobbra két elektromos busz hátulról, mert onnan sütött jól a nap :) Balra egy SOR EBN8, jobbra egy SOR NS12 Electric, amilyet már láttunk.

A nyolcméteres SOR EBN8 előről, illetve egy kép a töltéshez használt szedőről, amit csak álló helyzetben használnak.

Amikor azt mondtam, hogy sokféle buszt meg lehetett nézni, akkor nem vicceltem: a jelek szerint a szlovákok (eleinte még Csehszlovákia részeként) nem féltek a viszonylag kisebb sorozatoktól. A jugoszláv (közelebbről szlovén) TAM csuklósokból (ez itt egy TAM 272A 180M) 35-öt vásároltak 1992 és 95 közt. Érdekesek a farostlemezből levőnek kinéző ülések!

Még néhány busz-fertály.

És itt egy újabb típus: ©koda-Irisbus 25Tr 2006-ból. Szintén kis sorozat, összesen 6 van belőle. És nem kell megijedni: a ráncajtó csak matrica volt.

Balra: egy szép modern Tatra. Jobbra: a trolicsarnokok előtere.

Balra: a nap fő attrakciója ez a frissen felújított ©koda Sanos S200 volt. A csehszlovákok azért álltak össze a felénk nem nagyon ismert macedón gyártóval a nyolcvanas évek közepén, mert az ostrovi ©koda-gyár még nem tudott 14Tr-eket és 15Tr-eket szállítani. Ekkor jobb híján a régebbi Mercedes-licenszre alapuló SANOS S200 típusba szereltek villamosberendezést. A 77 elkészült járműből 20 került Pozsonyba. Jobbra: egy kibelezett példány is állt a csarnokban.

Elég régimódi busz volt ez már a nyolcvanas években, a fényáteresztő csuklóharmónika viszont tetszik. Mondjuk erős napsütésben lehet, hogy nem volt praktikus, rendesen felmelegedhetett tőle az utastér.

Balra: a kabrió Karosa mellett a már látott elektromos SOR is "városnéző" járatot játszott a telepen. Jobbra: a létesítménynek nagyvasúti kapcsolata is volt (van?), mely itt éppen a méteres nyomtávú villamosvágánnyal fonódik.

A kabrió buszt én is ki akartam próbálni, úgyhogy odaálltam az egyik felszállóhelyhez, és megvártam. Közben jött ez a T3M szerelvény megfordulni a tárolóterület körül. Mivel lassan eltünedeznek a klasszikus festésű Tatrák, érkezéskor és távozáskor is lekaptam.

És még mindig voltak újabb fotózható busztípusok: balra egy éppen akkoriban selejtezett SOR BN9.5, jobbra egy leállított, de talán még állományban levő Tedom C12G. Néhány selejtezett 400-as Ikarus is látszott a távolban, de sajnos nem lehetett közelebbről megnézni őket.

És végre megjött a várva várt szekér!

Őszintén szólva én nem tudtam, hogy ilyen sok Karosájuk van még a pozsonyiaknak; a neten utánaolvasva ezeket el is kezdték a képek készítése óta selejtezni. Valószínűleg már ekkor is csak tanítási napokon a reggeli csúcsban használhatták őket, mert az utcán 2017-ben találkoztam utoljára ilyennel.

Balra: ezek a szóló Karosák is már csak valami belszolgálati célra maradtak meg. Jobbra: csuklós Karosát felnőttként láttam először. Anno '87-ben meglepőnek találtam, hogy Prágában a csuklósok, amiket láttam, mind Ikarusok voltak, büszke is voltam rá :) Ez a gázos (CNG) példány '91-es gyártású volt.

Balra: csuklós Karosák sorfala. Jobbra - ilyet se láttunk még ma: Solaris Urbino 15CNG gázos buszok. Ilyenből 22-t vettek, de egy részük már nem közlekedik.

Balra: egy TEDOM oldalról. Jobbra: az Iveco Urbanway 10,5 méteres változatából 24-et szereztek be 2017-18-ban. Őrület, hányféle típusuk van, pedig egy csomót (további Solaris modellek, MAN NG-k, Mercedes-Benz Capacity-k, Citelisek, Citarók, plusz egy rakás másfajta SOR, illetve néhány minibusz) nem is láttunk! És ezek a buszok jellemzően újonnan érkeztek, nem úgy kukázták őket össze külföldről, mint Budapesten.

Most valahogy nem volt kedvem elővenni a kamerát, de egy kicsit azért videóztam a fényképezőgéppel. Mint kiderült, nem igazán alkalmas erre, úgyhogy legközelebb inkább újra kamerázok.

Balra: már épp hiányoltam volna minden cseh és szlovák géptelep kötelező tartozékát, az Avia kisteherautót és a Pragát! Jobbra: tízméteres Solaris Urbino, szerintem ilyet se láttunk még ma.

Ezt a T3P szerelvényt már láttuk az oldal elején, de most a hátsó kocsit is lefotóztam.

Még volt némi időm a vonat indulásáig, úgyhogy bementem a belvárosba enni valamit, de előtte fotóztam kicsit Trnavské mýto (csak az érdekesség kedvéért magyarul is: "Nagyszombati vám") megállónál. Ez itt például két Škoda 29T, ...

... ez pedig egy 15Tr és egy 25Tr - előbbi már a jelenlegi flottaszínt viseli, utóbbi még az szállításkorit. Igazából nem rossz az a vidám piros festés, szóval gondolom, valami nagyjavításnál ez is meg fogja kapni.

Jó kis nap volt, szerintem ennyi buszt 2-3 év alatt szoktam fotózni, mint most egyszerre. Ja, és a telepen egy árusnál vettem Pozsonyban készült pozsonyi kiflit, szóval ezt is kipipálhatom :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez