Kusttram - a belga tengerparti villamos

Belgiumban a második világháború utánig a helyiérdekű vasutak voltak a helyközi forgalom legfontosabb eszközei. Több ezer kilométernyi - méteres nyomtávú - vicinális hálózta be az országot, nagy részük villamosítva. Aztán természetesen jött a nagy paradigmaváltás, és a buszok vették át az uralmat. Bár Charleroi-ban megpróbálták a városon belüli hálózatot könnyűmetró/stadtbahn jelleggel korszerűsíteni, az egykori hálózat utolsó komoly maradványa a belga tengerparton található: majdnem a francia határtól majdnem a holland határig, körülbelül 68 kilométeren át még ma is a helyiérdekű villamosok alkotják a közösségi közlekedés gerincét.

Direkt használtam a "villamos" szót az előbb, mert a járművek alapvetően villamosok, és a budapesti HÉV-re jellemző "mi kérem vasúti üzem vagyunk, szolgálati helyekkel meg mindennel" hozzáállás nagy része is hiányzik. Ezzel együtt a megállókiosztás még a part menti városokon belül sem túl sűrű, és bár néha 70-80 km/h-s sebességgel rohannak a kocsik, a teljes út két és fél órán át tart. Még jó, hogy igazából senki se akar egyszerre végigmenni az egész vonalon: a Kusttram feladata az ország belsejéből a partig futó vasútvonalak, a kikötők, és a köztük levő városok összekötése, azaz az utasok nagy része csak pár megállót utazik.

Kezdjük rögtön az egyetlen olyan hellyel, ahol valóban tengerparti villamosnak látszik az üzem! Ez a szakasz Middelkerke és Oostende közt található, legcélszerűbben a Domein Raversijde nevű megállóból közelíthető meg. Mindenütt másutt inkább a parti dűnék mögött, esetleg házak takarásában haladnak a vágányok, de itt finom tengeri homokot kavar fel az átszáguldó villamos a sínek közül, és valódi sós pára kezdi ki fémalkatrészeit :)

A fűvel benőtt homokdűnéket mintha csak arra teremtették volna, hogy a villamosokat fotózzák róluk! A baloldali képen a Siemens-Bombardier együttműködésben készülő, alacsonypadlós Hermelijn típus látható, melyek Gentből érkeztek a turistaszezon idejére.

A vonal "hagyományos" járműtípusa a BN által a nyolcvanas évek első felében gyártott hattengelyes villamos...okból a kilencvenes évek első felétől alacsonypadlós középrésszel nyolctengelyessé átépített jószág (ebbe a mondatba kicsit belegabalyodtam, de azért talán érthető így is:). Amikor '93-ban először itt jártam, még eléggé másképp néztek ki: az orr-részt állítólag azért alakították át ilyenre, hogy finomabban gázolják el a biciklistákat és gyalogosokat. Jobboldalt a sínek közt Budapesttől eltérően nem a fékezéshez/tapadás növeléséhez használt homokot láthatjuk, hanem a szél által felhordott tengerpartot...

Baloldalt: a part sok részén meg lehet figyelni a német Atlanti Fal erődrendszer maradványait, de itt még pár ágyú is ki van állítva a hangulat fokozása érdekében. Jobboldalt: Adinkerke vasútállomása a vonal délnyugati vége. 1998-ig a pár kilométerrel beljebb levő De Panne Esplanade volt a végállomás, aztán rájöttek, hogy a közös peronos átszállás hatékonyabb.

A vonal Oostendétől délnyugatra eső részén üdülővárosok és susnyás részek váltogatják egymást, változatosságot csak Nieuwpoort kikötőjének jó nagy ívben való megkerülése jelent. A települések nevét meg se próbáltam jegyezni - aki teljes vonalleírásra vágyik, nézze meg Ícé barátom vonatkozó weboldalát :) Ezzel együtt úgy gondolom, hogy a baloldali fotón De Panne-ban járunk, jobboldalt pedig Westende Bad-nál.

Ez utóbbi hely azért érdekes, mert itt van egy hurokvégállomás, amit betétjáratok visszafordítására használnak. A vágány egy templomot kerül meg, de sajnos a nap rossz szögből sütött ahhoz, hogy ezt igazán hatásosan meg tudjam örökíteni.

Oostende a legkomolyabb település a vonalon, egyben egyfajta vízválasztó is: innen észak-keletre meglehetősen más karaktere van a vonalnak. Amúgy pedig egy kisebb remiz is van itt, ahová a jelek szerint időről-időre betérnek a kocsik, némi takarításra.

Az oldal közepén egy pár perces videón mozgásban, hanggal együtt is megmutatnám, milyen hangulata van ennek az üzemnek.

A járművek 2,5 méter szélesek, és elég nagy hodálynak tűnhetnek, mégis többször tapasztaltunk a jobboldali képen láthatóhoz hasonló tömeget. Egyébként a blicceléshez szokott budapesti közönséget sokként érheti, de a jegyellenőrök rendőrökkel együtt járőröztek (többször is láttunk egy ilyen "különítményt"), nagyon helyesen.

Baloldalt: Oostendétől "felfelé" a vágányzat helyenként meglepően rossz állapotban van. Vagy talán nem is nagyon rosszban, de azért 60-70 km/h körül már rendesen ugrálnak rajtuk a kocsik. Állomásépületeket is többet láthatunk, az egész hangulat valahogy "HÉV-esebb", mint délen. Jobbra: az észak-keleti végállomásnál, Knokke-ban is van egy kocsiszín.

Valahol ennél a végállomásnál is van egy nagyvasúti pályaudvar a szárazföld felé induló vonatokkal, de nagy sebtiben nem sikerült megtalálnom :) A jobboldali fotón látható a kocsik hátsó része - eredetileg az elejük is ilyesmi volt.

Oostende és Knokke közt három komolyabb felnyitható/elfordítható hídon is átmegy a villamos, ezek közül kettőt rendszeresen (naponta akár többször is) használnak. Baloldalon az egyik ilyen látható. Sajnos nem sikerült kifogni felnyitást, ami pedig azért lett volna érdekes, mert olyankor a villamosok egy-egy pár száz méterrel arrébb levő másik hidat használnak. Jobboldalt: Blankenberge egy viszonylag régi városnak tűnt, ahol érdekes módon a kishajó-kikötőt a tengertől elválasztó mólón tizenvalahány emeletes sorházak álltak.

Baloldalt: no, ez itt pont pár régi épület Blankenberge központjában. Amúgy a tengerparti városokban végig a tizenpár emeletes apartmanházak dominálnak, kicsit lakótelepszerűvé téve az összképet. Persze nyilván nem a Havanna-lakótelep színvonalát képviselik ezek a szalagházak, de akkor is csak benga nagy betontömbök... Jobboldalt: visszaérkeztünk Oostendébe. A háttérben a pályaudvar épülete látszik, oldalt pedig a régi buszpályaudvar, amit valamiért nemrég távolabb helyeztek a villamosmegállótól.

És ez lenne a vége a villamosozásnak. Ezután még kajáltunk egy jót (=jó drágát), és visszavonatoztunk Brüsszelbe. Akit bővebben érdekel a tengerpart hangulata, és nem csak a villamosok, annak alábbi blogbejegyzésemet tudom ajánlani:
Belga tengerpart, villamossal - a Balatonon miért nincs valami hasonló?


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez