Gent / Ghent / Gaunt / Gand

Click here for the English version / Hier geht's zur deutschsprachigen Version

Gent egy nagyon kellemes 233 ezres város Kelet-Flandriában, sokféleképpen írható névvel, és persze villamossal :)

A virtuális sétát a Korenmarkt-on kezdjük, ami az óváros központjának tekinthető. A sétálgatós funkcióba itt teljesen jól belefér a villamos, bár ottjártunkkor pályaépítés miatt csak egy irányba volt forgalom az egyébként szokásos négy helyett. Jobboldalt ennek az egyetlen iránynak a folytatását látjuk a Veldstraat-ban, ami már végképp Váci utca feeling volt.

A Korenmarkttól északra egy kanyar és egy elforgatható hídon való átkelés után Gravensteen vára előtt találjuk magunkat. Ez a váracska olyan régi, hogy a XIX. században majdnem lebontották, de végül a város megvette, és idővel idegenforgalmi látványossággá tette.

Eddig csak alacsonypadlós villamosokat láttunk, de a városban még hangsúlyosan jelen vannak a hetvenes évek elején beszerzett PCC-k is. Ezek két csoportra oszthatók: a fentebb - Zwijnaardebrug végállomáson - látható, felújítatlan (=még mindig PCC gyorsítóműves) változatból már csak pár darab van. Ezek ránézésre nagyon hasonlítanak az antwerpeniekre, de kétirányúak, és csak 2-2 ajtajuk van.

Balra: a méteres nyomtáv miatt a forgóvázak természetesen külső csapágyazásúak. Jobbra: a műszerfal, a PCC-kre jellemző pedálokkal és a kapaszkodóval.

Jóval több van az 1998 és 2003 közt modernizált PCC-kből. Baloldalt: integetős (legalábbis nem kiabált, hanem vigyorgott kézlengetés közben:) villamosvezető hölgy a Neuseplein-en, jobbra: "Moszkvába" tartó kocsi a Woodrow Wilsonpleijn-en.

A felújított kocsik szaggatót kaptak, plusz zárt, légkondicionált vezetőfülkét, illetve az utasteret és az ajtókat is felújították.

A legnagyobb számban a Hermelijn-nek nevezett alacsonypadlósok voltak, melyek nagyrészt megegyeznek a Siemens és a DWA által egykoron közösen épített drezdai alcsonypadlósokkal. Az érdekesség az, hogy a helyiek ezeket simán "Siemens villamosnak" ismerik, mert a Siemens volt a fővállalkozó, eközben a kocsiszekrény az egykori DWA-nál, a ma már Bombardier tulajdonú Bautzenben készül - a konkurenciánál. Baloldalt megint a Woodrow Wilsonpleijn, jobbra a Papegaaistrat.

Baloldalt: egy hörmelájn belső tere. Jobbra: Európa nagy részén egy szimpla ajtóhiba miatt nem szedik ki a forgalomból a járművet, mint nálunk, hanem lezárják azt, és látványos matricát raknak rá. Ez a piros matrica egyébként gyakorlatilag tök ugyanaz, mint amit Hannoverben sárgában használnak, és amiből onnan hozzánk is jött pár darab (legalábbis én már láttam ilyet használatban, persze lehet, hogy vezetői magánakció volt).

A korábban említett belvárosi vágányzár miatt az északról érkező vonalak a Lange Steenstraat-ban végállomásoztak. Kifele púposodó öreg téglafal, mobilvécé... van itt feeling!

Muidebrug "betérős hurokforduló" (de nem végállomás) előtt a villamos lemegy ennek a csatornának a partjára (Sassekaai). Itt a sínek lakóházaktól való távolsága szerintem ráver a pesterzsébeti állapotokra :) Egyébként érdekes dolog volt, hogy itt nem csak leszállás előtt kellett jelezni, hanem felszállási igénynél is: inteni kell a járművezetőnek, tudatva vele, hogy az ő járatával tervezünk továbbmenni, nem csak úgy ácsorgunk ott. Persze a belvárosban nem nagyon volt alkalom leinteni a tuját, de kijjebb már igen.

A kocsiszín Gentbrugge városrészben van. Perpillanat csak villamosok és buszok laknak itt, de 1989 és 2009 közt trolibuszok is voltak (a genti trolit tavaly szüntették meg). A jobboldali képen elől egy felújított, mögötte egy eredeti PCC látható.

Balra: a 22-es vonal DC Gentbrugge nevű végállomása egy lábakon álló autópálya alatt van. A szerkezet lábai közt levő helyet buszgarázsnak használják. Jobbra: a belvárosi vágányzáras térség délkeleti vége a Limburgstraat-ban volt, a Szent-Bavo katedrális előtt.

Az iménti végállomástól a Sint Michielshelling-en a Korenmarkt felé elindulva a sínek hirtelen eltűnnek a földben (balra). A jelek szerint itt csak azt a részt kerítik be, ahol éppen tényleg dolgoznak, a többin zajlik az élet. A fő túrás a korábban látott Veldstraat párjának, a Sint Niklaasstraat-nak a torkolatában volt, ezen a kis utcán megy majd a másik irányú forgalom. A jelek szerint a kétirányú vágánykapcsolathoz egy jó kis háromvágányos  járműosztályzót építenek (jobbra).

Három perc mozgókép genti villamosokról. A végén a babakocsi-kerekekből barkácsolt, a villamos orra által eltolt építési terület záró sorompó tetszik, nálunk is használhatnák szemtelen autósok ellen!

A nap végén visszatértünk a Sint-Pieters Station-hoz, ahol már érkezéskor is láttuk a város felé vezető villamosvonal feltúrtságát (balra). Itt egy újabb villamosfolyosó épül a tavaly megszűnt troli helyett, ezért mindenfelé frissen betonozott pályát láttunk, anélkül, hogy pontosan megértettük volna, mi merre fog menni. Az építkezés meglepően lazán volt megoldva: minden a sínen ment (jobbra).

A naplemente közepette még csináltam pár képet, az időponthoz képest durván tele levő (egyik) biciklitárolóról, illetve az építés alatt álló új pályáról. Utóbbi talán valami látványos végállomás lesz, nem tudom.

Gent klassz hely, és nem csak villamosilag. Legközelebb talán kicsivel több időt is sikerül itt tölteni...


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez