Életképek 51: második oldal

Előző oldal

Búcsú a 18-as villamostól és a 86-os busztól

A budai fonódó elindulása egyben búcsút jelentett két hagyományos viszonylattól: a 18-as villamostól, illetve a 86-os busztól.

A BKV kitett magáért: a 86-os utolsó délutánján/estéjén a múzeumi Ikarus 180-as is ott keringett a rendes járművek közt - és ami nem kevésbé fontos: normál jeggyel és bérlettel fel lehetett szállni rá! Jobbra egy tanulóvillamost láthatunk; ez épp arrajárt, ahol a buszra vártam, egy képet megérdemelt.

Jó volt valós körülmények közt (nem különjáraton) látni az öreg Ikarus-t, bár sajnos tényleg öregnek tűnt: erőlködött, és a fékje is nagyon hangos volt. Viszont hihetetlen hangulata volt, ahogy a Bocskain beállt a megállóba, vagy ahogy a Budafokira kanyarodás előtt elment mellettünk egy csatolt ICS!

A 86-osról már akkor is csak rossz emlékeim voltak, amikor még volt gyorsított verziója. Amikor az - na meg a 84-es - megszűnt, végképp csőddé vált Óbuda délről való megközelítése: csúcsban lassú volt, csúcson kívül pedig ritkán járt. Amikor Óbudán laktam, jellemzően Pesten át, metróval és 1-es villamossal közlekedtem a XI. és a III. kerület közt, ami szerintem mindent elmond (mehettem volna még 19-es villamossal és HÉV-vel, de onnan sokat kellett gyalogolnom). A 17-es busz egyébként egyfajta megelőlegezett fonódó volt, az építkezés ideje alatt járt le a Szent Gellért térig.

Ezeket a százvalahanyas jelzésű buszokat soha nem tudtam megszokni itt: a 109-es elvileg a klasszikus 9-es egy ideiglenes verziója volt, a 107-es meg a 7-esnek valami mutációja, ami hálistennek kimaradt az életemből, mert már nem Zuglóban dolgoztam, amikor közlekedett. Utóbbinál a Bornemissza téri végállomás is érdekes, ez ugyanis megszűnt.

Balra: 2016 elején már viszonylag ritkán lehetett napközben 200-as Ikarust látni, de itt állandóan lencse elé került ez a példány! Jobbra: ez a kép már néhány nappal későbbi, a 18-as krisztinavárosi szerepét átvevő 56-os villamos látható rajta.

És ha már Ikarus 280-as: az utolsó napon egy különjárati nosztalgiakocsi is felbukkant a forgalmi kocsik közt!

Fonódva szép az élet

2016. január 16-án elindult a fonódó... na jó, legalábbis részben: a lánchídi aluljárón még nem mehettek át a villamosok, így a 19-esek és 41-esek a Clark Ádám tér két oldalán végállomásoztak. Ezen felül viszont elindult a hosszú 17-es (Bécsi út/Vörösvári út - Savoya Park), a hosszú 56-os (Hűvösvölgy - Budafok, Városház tér), a csúcsidőn kívüli 56A (Hűvösvölgy - Móricz Zsigmond körtér), a 61-es pedig a Körtér Fehérvári úti oldaláig hosszabbodott.

Lett pár reggeli erősítő menet is, 47B (Kamaraerdő - Deák tér) és 59B (Hűvösvölgy - Márton Áron tér) jelzéssel. A mobiltelefonos Futár app alapján a 47B csoda egy járat lehet, hiszen oda-vissza előzgeti a sima 47-est ;)

Az "új" 17-esen talán csak az első hétvégén jártak menetrend szerint ICS-k, de pótlásként természetesen később is felbukkantak, mint például ezeken a képeken.

A 19-esen a Ganzok mellett idővel megjelentek a rövid CAF-ok, a 41-esen viszont a Tatrák lettek a legjellemzőbbek. Azért így írom, mert olvastam olyat, hogy "soha többé nem lesz ICS a 41-esen", aztán mégis találkoztam olyannal, szóval a fene se tudja, hogy hivatalosan mi a helyzet :)

Bár sokan azt hiszik, hogy a fentebb látható fizikai vágányfonódás miatt lett "budai fonódó" az új hálózat neve, igazából a járatok fonódásáról szólna a dolog.

Érdekes, hogy ott, ahol régen alig volt valami villamosos fotóznivaló - tudniillik azelőtt a "négyeshatos" csak átment itt, a szökőévente járó 17-es meg kurtán-furcsán végződött - na, szóval ott ma jobbról-balról-mindenfelől tuják jönnek, tuják kanyarodnak, tuják bújnak át a híd alatt, tuják jönnek szembe egymással. Vannak szűk keresztmetszetei és visszatérő problémái a fonódónak, de tíz év alatt nem jártam annyit a 17-es északi szakaszán, mint az elmúlt egy évben. Buda kicsit összement, amióta ez a villamos jár, és ez jó dolog!

Járatkavalkád a Lukács fürdőnél.

A közúti forgalom szervezetlensége (és az autósok szabálytalankodása) miatt ugyan kialakulnak időnként dugók, de tapasztalataim szerint elég jól használható lett az új budai hálózat. Na jó, az azért hiányzik, hogy hétvégén átszállás nélkül el lehessen jutni a Fehérvári útról Hűvösvölgybe.

Egy kis Bartók Béla út a végére, csak úgy.

TW6000-esek a 24-esen

2016 elejétől a 24-esen is megjelentek a hannoveri tuják.

Normál esetben ezek a járművek a lépcsők lenyílása miatt lassabbak, mint a nem ilyen típusú villamosok, de a 24-es valahogy mindig lassabbnak tűnt az átlagnál, szóval nem tudom, észrevehető-e bármi különbség a szolgáltatásban.

Következő oldal: csatolt ICS az 1-esen, Combino a Fonódón


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez