Életképek 49: Második oldal

Előző oldal

Az új Kossuth Lajos tér villamosai

A Kossuth tér átadása (2014. március 16.) után a 2-es villamosok ismét a Jászai Mari térig közlekedtek. Az új pálya korszerű elemekkel, zaj- és rezgéscsillapítással épült, vonalvezetése azonban a sok szűk ívnek köszönhetően bevezetett sebességkorlátozás miatt kedvezőtlenebb a korábbinál. A háború előtti vágányvezetés visszaállítása nem technikai döntés volt, az viszont tény, hogy a hat derékszögű kanyar hamarabb el fog kopni, mint a korábbi, az Országház déli homlokzata előtt átlósan átvágó verzió.

A fotózással nem volt szerencsém: amikor arra jártam, vagy borult volt az ég (lásd balra), vagy sütött a nap, de a környező házak árnyékot vetettek (lásd jobbra). Pedig alapvetően látványos!

A második derékszög...

... illetve a harmadik. A villamosok kerekei és a sínek ugyan jobban fognak kopni, de hozzá kell tenni, hogy a gyalogosoknak sokkal kellemesebb lett a tér. A meglepően sűrűn felállított, minden dizájnt nélkülöző oszlopokat nem nagyon értem - van, aki szerint ezeket úgy rakták ide, hogy nemsokára úgyis akkumulátoros villamosokra cserélik a Ganz csuklósokat - ez viszont azt jelentené, hogy a város egyik fő turistalátványosságát kizárják a nosztalgia forgalomból!

A harmadik kanyar előtt és közben. A szűk ívek miatt ugyan felszereltek nyomkarimakenő berendezéseket, de ezek mintha nem mindig működnének, mert sokszor elég hangos csikorgás van a kanyarokban.

Oda és vissza az Országház körül két nosztalgia kocsival: északról dél felé a 436-ossal, délről észak felé a 2624-essel. Ha az ember nem siet, akkor ez a táv már önmagában is élményszámba megy!

Fű és díszkő: eddig nem nagyon volt közösségi hely a Kossuth Lajos tér (leszámítva politikai rendezvényeket), most viszont akármikor mentem, mindig volt egyfajta jó értelemben vett piknikhangulat. És közben még villamosokat is lehetett fényképezni :)

Napsütéses képeslap-beállítás, illetve becsillanó utolsó napsugarak a tér keleti oldalán.

És itt az ötödik kanyar.

Este, a Parlament új díszkivilágításával egészen varázslatos az összhatás! Sajnos olyat viszont nem sikerült elcsípnem, hogy a Néprajzi Múzeum is ki lett volna világítva :(

Viszlát, 17-es!

Jelen sorok írásakor végre elindult a Budai Fonódó tényleges kivitelezése, alá lehetett írni a megfelelő szerződéseket...

... de a fonódó rendszer északi részét, a 17-est már hónapokkal korábban leállították, közműépítés miatt. Az utolsó napokban egyfajta villamosbarát zarándokhely lett ez az eléggé lepukkant, de hangulatos vonal - naná, hogy én is kinéztem :)

Igaz, fotózás helyett jobbára inkább csak videóztam. Ha minden igaz, el fog tűnni az úttestre leszállás - túlságosan nem fog hiányozni.

Az 1-es villamos felújítása miatt a 17-es kocsijai kerülőúton mentek haza Ferencváros kocsiszínbe, a Nagykörúton, amikor pedig ott is vágányzár volt, a 2-esen át. Szerencsétlen turisták nem nagyon tudtak mit kezdeni a semmilyen térképen nem oda jelzett viszonylattal, de a bátrabbak azért felszálltak rá :)

Pár felvétel, a Török utcától a Fővám térig.

48-as

2014. március 28-án egy új, csak hétvégén közlekedő villamosviszonylat indult a Deák Ferenc tér és a Savoya Park közt, 48-as jelzéssel.

Régen ezzel a számmal volt egy elég hasonló járat (a Madách tér/Nyugati és a Körtér/Albertfalva kitérő közt) - persze hol voltak akkor még a Ganz csuklósok :)

Balra: Deák tér. Jobbra: a Futár kijelzőjén a Fehérvári út mentén ekkoriban még csak a 18-asokat jelezték, viszont egy idő után megjelentek nyilak, melyek azt mutatták, hogy a peron melyik oldalán jön az illető járat. Később ezek mintha eltűntek volna, pedig hasznosak voltak.

Vegyes

Merítés a tavasz történéseiből:
0:04- Bemondás az M3 Kálvin téri állomásán: nemsokára indul az M4
0:18- Késő délutáni napsütésben kanyarog a tuja a Kossuth tér déli oldalán
0:49- Csikorgás az északi ívek egyikében is
1:02- 17-es a 2-esen
1:17- Még egy kis Kossuth tér
1:37- És elindult a négyes metró!
1:47- Az automata ajtózáródást szokni kellett, ezért extra peronfelügyelet és plusz bemondások is voltak
2:04- Ennek a vonalnak így ebben a formában ezer és egy baja van, de építészetileg meglehetősen odatették!
2:21- A vakok és gyengénlátók távirányítóval felolvastathatják a Futár megállói kijelzőivel azok tartalmát - hogy ez az oszlop miért kezdett beszélni a körtéri éjszakában, azt viszont nem tudom :)

A vízilabda EB idején az eseményt - és a magyar csapatot - "reklámozó" villamos járt a városban. A 24-esen sikerült elcsípnem, egy kiadós megázás után. Sajnos pont elment az orrom előtt, viszont legalább volt felette szivárvány.

Alapvetően az olimpiai villamos testvéréről volt szó - a "vízes" padló tetszett :)

Ha nem is olyan durván intenzíven, mint egy évvel korábban, de 2014-ben is voltak rendszeres nosztalgia járatok!

Utazás a 436-ossal...

... illetve az Ikarus 180-assal.

Senki-nem-megy-sehova helyzet a Bartókon. Fogalmam sincs, mi volt: mire eltértem a Gárdonyi térhez, elindultak.

Még egy "vegyesfelvágott" videó:
0:04- Lapos kerekű KCSV a Kossuth téren
0:11- Salgótarjáni utca
0:22- Az M4 Újbuda-központ megállója a körtéri megállóból nézve. Hát... nincs messze!
0:37- A Margit híd budai hídfőjénél ezt a szakaszt azért hagyták meg nagypanelesnek a felújítások során, hogy ne kelljen feltörni az új pályát, ha elkezdik építeni a Fonódót. Aztán a Fonódót nem kezdték építeni, a nagypanelek meg szokásukhoz híven szétmentek. Egy rosszabb alacsonypadlós típus utánuk ment volna, rossz ránézni, hogy kacsázik rajta a tuja :-/
0:52- Kossuth tér
1:13- Nosztaligák a Jászai Mari téren
1:30- Egy kis multimodalitás: hajók a villamosból nézve
1:48- Kossuth tér
2:12- A Budai Vár. Nem villamosra.
2:19- És végül: esti indulás a Körtérről

Alig szerepeltek buszok, pótlásként gyorsan két kép: baloldalt egy hagyományos 260-as a Budaörsi úton, jobbra egy BKK-nak kölcsönadott Alfa-Volvo már fővárosi színekben, de még Debrecenben.

És végül: a 2014-es vízilabda EB egyik meccse utáni közlekedési helyzet a szigeti bejárónál. Érdekes hangulat volt...

Folytatás: az 1-es villamos északi része felújítás után, 2624, Ferenciek tere, Fehérvári út


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez