Gyors látogatás Elbl±gban

Előző nap: Gdańsk és Gdynia

Az eddig látott városokhoz hasonlóan Elblagra (hadd írjam így; kiejteni amúgy így kell) is nagy hatást gyakorolt két dolog. Az egyik, hogy a XIX. században és a XX. század első felében Poroszországhoz tartozott, a másik pedig a második világháború volt. A porosz idők előtt egy ideig a Német Lovagrendhez is tartozó Hanza-város óvárosa ekkor nagyrészt elpusztult, de másfelé is sok foghíjat láthatunk még ma is. Az óváros romjait az ötvenes-hatvanas években elbontották, területét beépítették, de a régi utcahálózat nyomvonalainak megtartásával; ez lehetővé tette, hogy a hetvenes években rekonstruálják a negyed egy részét, a nyolcvanas években pedig a környék új épületeit is régire emlékeztető stílusban emelték.

Schemat sieci
Autorstwa Grzeeesiek - Praca własna, CC BY-SA 4.0, Link

A város villamosközlekedésének története 1895-ben kezdődött az első két vonallal, méteres nyomtávon (amit ma is használnak). A népköztársaság idejében tipikusnak mondható volt a fejlődés: előbb 5N+5ND szerelvények (az N kocsik méteres változatai), később 805Na-k (a 105Na méteres változata) érkeztek. A rendszerváltás után használt német kocsikat szereztek be, majd 2006-ban itt jelentek meg először a Pesa alacsonypadlósai. Sajnos ex-német villamosokat nem láttunk (pontosabban egyet a remizben, távolról), a forgalmat a már említett Pesákon kívül a 805Na különböző mértékben felújított, illetve a Modertrans által részben alacsonypadlósan utánépített változataival bonyolították.

És kezdjük az oldalt az első PESA 121N-nel, a lengyel cég konkrétan legelső alacsonypadlós villamosával! A kép a Plac Słowiańskin készült.

Az utastéren is látszott a kocsi kora, de még megragadóbb volt az audio-élmény: meglepően hangosan vonyítottak a hajtóművei (itt van NZA videója erről). Hiába, 16 év az 16 év!

Ez itt pedig egy klasszikus kinézetű 805Na 1990-ből, ugyanott, csak az ellenkező irányba menet. A háttérben az óváros egy-két háza, illetve a Szent Miklós-katedrális tornyának csúcsa is látszik.

A fejlődés következő lépcsőfoka ez a "tuning", melyet több típusnéven is láttam emlegetni, például "805N Elin"-ként. Ez a kocsi eredetileg 1989-ben épült ŁódĽ számára, 2000 körül lett ilyenre alakítva, és 2016-ban érkezett Elblagba.

Belülről meg nem mondom, hogy nem egy teljesen hagyományos 105/805Na-ban állok!

És itt a kötelező kép a dupla középső ajtóról :)

A hálózaton van pár egyvágányú szakasz, a leghosszabban a 2-es vonalon.

Ez itt az említett 2-es vonal külső végállomása, Marymoncka.

Kicsit elveszett helynek tűnt a susnyában forduló villamossal, de hangulatos volt!

Ez itt pedig egy másik 805-modernizálás, egy 805N-EN "ENIKA" 2011-ből. Ő 2019-ben került ide ŁódĽból.

Az előbbi kép Obrońców Pokoju megálló közelében készült, ahol egy használaton kívül állónak tűnő hurokvágány is van. Ennek kiágazása elég rendhagyó, lásd a képet.

A legújabb 105/805Na utód az újonnan gyártott Moderus Beta MF 09 AC 2020-ból. Az eddig látott modernizált kocsikkal ellentétben itt a középső ajtó mögött egy rövid alacsonypadlós részt találunk.

A remizbe csak az előtte elrobogó villamosból tudtunk bepillantani. Őszinte meglepetésemre az a sárgaság ott középen egy eredeti állapotúnak tűnő mülheimi DUEWAG M8-as! Tudtam, hogy vannak használt (ex-augsburgi) Stadtbahnwagen M-jei a városnak, de azok új homlokfallal és alacsonypadlós középrésszel közlekednek.

Az oldalt Saperów végállomás hurokvágányával zárom, melyen a már látott első Pesa alacsonypadlós várakozik éppen.

Következő megálló: Olsztyn


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez