Útvonal: Karolina út-Bocskai út-Október
huszonharmadika útja-Irinyi József utca-Ferenc körút-József körút-Teréz
körút-Szent István körút-Margit körút-Krisztina körút
Megállók: Budaörsi út/Fehérló utca-Karolina
út-Nagyszőlősi út-Koszolányi Dezső tér-Fehérvári út-Budafoki út-Goldmann
György tér-Boráros tér-Tompa utca-Üllői út-Baross utca-Rákóczy tér-Blaha
Lujza tér-Wesselényi utca-Király utca-Oktogon-Nyugati tér-Jászai Mari tér-Margit
híd, Budai hídfő-Mechwart park-Széna tér-Moszkva tér-Déli pályaudvar
Megjegyzés: Ennek a járatnak a vonala tulajdonképpen nem változna sokat, csak a végállomások kerülnének máshová.
A járat déli végállomását, a Budaörsi utat
azért tartjuk előnyösebbnek a jelenlegi, Fehérvári úti végállomásnál, mert
továbbviszi a villamos forgalmát egy, a jelenlegi, Fehérvári útinál nagyobb
csomópontba, a Kosztolányi Dezső térre, ahol számos közintézmény van, és
ahol jóval több átszállási lehetőség adódik (7, 7A, 7gyors, 173gyors, 40gyors,
41, 53, 72, 86, 87, 153 buszok; 19, 49 villamosok; ez a megoldás kicsit
tehermentesíthetné a Móricz Zsigmond körteret), illetve azon is túl. A
vágányok helye megvan, parkolók vannak rajta, ezek egy esetleges járdaszűkítéssel
a Bocskai út déli oldalán kiválthatóak lennének, illetve a Bukarest téren
P+R parkoló létesíthető. A fejvégállomás a Déli pályaudvar felé vezető
vágányok és a Budaörsi út alatt lenne, aluljáróban, melynek köszönhetően
több funkciót is megvalósíthatna:
1. Átszállás a gazdagréti, budaörsi buszokról
(40, 40gy, 153gy, 139gy) a körúti villamosra: tehermentesülne a Villányi
út és a Móricz Zsigmond körtér. Az említett buszok itt nem fordulnának
meg, azaz nem egy erőltetett átszállási pontot kellene itt kialakítani;
a végállomások maradnának a Körtéren, ami továbbra is önmagában utazási
célpont.
2. Az aluljáró miatt megszűnhetne a jelenleg
kis forgalmú, de balesetveszélyes gyalogos átjáró a a Budaörsi úton, ez
előnyös lenne az autós forgalomnak is.
3. Adott esetben az elővárosi vonatoknak
egy megállóhelyet is lehetne építeni, ez egyéb tervekben is felbukkan,
csak ott pár száz méterrel arrébb, a Villányi úti felüljáró környékén.
A Koszolányi-Karolina távolságon átmenő buszok (53, 72, 41; a 12-es kivételével) megállóit akár meg is lehetne szüntetni, így ezen járatok meggyorsulnának.
Az északi végállomás kihelyezése a Moszkva térről két szempontból is előnyös lenne: először is a tér átszállóforgalmát csökkentené, másrészt gyorsabb és kényelmesebb átszállást biztosíthatna a vonattal vagy a 139-es, 21-es buszokkal érkezőknek, utóbbinak a Várfok utcába behajtását meg is lehetne szüntetni, mivel a két fő átszállóirány (metró, körúti villamos) elérése biztosítva lenne itt.
Déli pályaudvar, végállomás, A verzió:
A visszafogós fejállomás a jelenlegi 18-as viszonylat Krisztina körúti
vágányai közt lenne (mely helyett a 17-est
közlekedtetném), a járat addig ugyanezeken a síneken közlekedne. Az Alkotás
utca vonaláról lekanyarodva a 18-as megállója után menne kitérőbe a végállomásra
érkező jármű egy váltón át, ott a vezető visszafog, és indulás után visszacsatlakozik
egy váltón a Krisztina körúti vágányokra. Mivel a 4-es villamos forgalma
a jelentősebb, a váltók alapállása azt részesítené előnyben.
Déli pályaudvar, végállomás, B verzió:
Itt a villamosok a régebben tehervonatok számára fenntartott vágány helyén
épülő új vágányokon keresztül a MÁV pályaudvar szélső vágányaira állna
be, ezzel kedvező átszállási lehetőséget nyújtva a vonatok felé. Itt a
tulajdonképpeni végállomás a pályaudvar területén lenne, ott történne a
visszafogás, személyzet- és utascsere, de megmaradna a jelenlegi 61/59
villamosmegálló is, mivel az itt járó buszokhoz ez van közelebb.
A végállomás vágányelrendezésének
vázlata, A verzió
A járat áthaladása a Moszkva téren a jelenlegi 61/59-es fejállomás vágányain keresztül történne, azaz a térre a Széna tér felől érkező jármű egyenesen haladna az alagút felé. (Az 59-es ebben az esetben a János kórházig, a 61-es pedig Budagyöngyéig közlekedne)
Leírás: Hamster
Ötletek: Szigeti Dániel