Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Sárga vagy sem?
A budapesti villamosok színe

Figyelmeztetés: ez nem egy tudományos alaposságú szakcikk, csak pár kósza tény és gondolat a témáról!

A budapesti közlekedésbarátok általában tényként kezelik azt, hogy a villamosaik sárgák - pontosabban alul sárgák, felül fehérek, a kettőt pedig egy vékony barna csík választja el. A műveltebbek el is tudják mondani, hogy ez azért van így, mert a közlekedési társaságok egyesítése után a "Beszkárt" (BSzKRt) így emlékezett meg jogelődjeiről: a BVVV-től a sárgát, a BKVT-től a barnát vette. De tényleg ilyen egyszerűen történt?

A kezdetek a lóvasúthoz nyúlnak vissza, a Budai és a Pesti Közúti Vaspálya Társasághoz (BKVT és PKVT), melyek kocsijai zöld, illetve barna színekben pompáztak. A társaságok egyesítése után a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (eleinte BpKVT, majd csak simán BKVT) a barna színvilágot vitte tovább, és ez a villamosítás után is megmaradt: a köznyelv az ő járműveikre "barna" villamosként hivatkozott. A konkurrencia, a BVV, majd BVVV (Budapesti Városi Vasút, illetve Budapesti Városi Villamosvasút) velük ellenben "sárga" villamos néven volt ismeretes.

Fotó: villamos.budapest.hu

Persze ez nem volt ilyen egyszerű! Az 1887-ben a Nyugati pályaudvar és a Király utca közt indított kísérleti villamosvasút kocsijai ugyanis még zöldek voltak. Igaz, ők nem itt "születtek", hiszen Berlinből hozták őket, még nyitott járművekként. Sárgáról egyelőre tehát szó sem volt!

Fotó: villamos.budapest.hu

És később? A BVV megalakulása után még mindig nem bukkant fel a sárga szín: a kocsik vörösesbarnák voltak, bár ez a régi képekről nem állapítható meg teljes bizonyossággal. Jobboldalt a Közlekedési Múzeumban 1-es számmal őrzött (de igazából nem az 1-es számú) korai motorkocsi-típus látható, ennek árnyalata azonban valószínűleg nem teljesen korhű.

Fotó: villamos.budapest.hu

Kicsivel később a kocsik oldalfalának alsó részén megjelent egy világosabb, krémszínű csík...

Fotó: villamos.budapest.hu

Az alsó, világosabb csík ötlete viszont - hogy ne legyen túl egyszerű dolgunk - felbukkant a BKVT első villamoskocsiján is! Korabeli feljegyzések szerint ekkoriban a villamostársaságok közt a feliratok alapján lehetett különbséget tenni, nem volt egyértelmű sárga-barna szétválás. Igaz, a BKVT nem szokott rá a két szín együttes használatára, megmaradt a barnánál, bár egyes régi újságok szerint volt kék és szürke próbálkozásuk is (értelemszerűen erről nincsen színes fotóm, mindenki képzelje rá a fentebbi képre).

A sárga szín igazából az 1900-as évek elején bukkant fel, amikor a BVVV a sorozatos átépítések során már nem barnára fényeztette vissza kocsijait, hanem sárga-fehérre. A fentebbi képen látható "L" sorozatú (később a 2900-as számmezőbe tartozó) motorkocsi és testvérei már eleve ilyen színezéssel jöttek ki. Érdemes megfigyelni, hogy - bár a sárga árnyalatán itt is vitatkoznak a szakértők - ez nem az az élénksárga, amivel később találkozhattunk, illetve hogy a sötét díszlécek belső sávja fehérre van festve! Szintén érdekesek a szecessziós díszítések!

Ez a kép a BKVT-barnát hivatott demonstrálni. A geometriai "csicsa-micsák" alkalmazása ennél a cégnél is tetten érhető...

Fotó: villamos.budapest.hu

Az 1910-es évek elején aztán a BKVT is váltott: az 1000-es sorozatú villamosok drapp fényezéssel jöttek ki, és ahogy az a jobboldali képen látható, a kocsiállományuk más tagjai is átváltoztak ekkoriban.

Ezután következik az, ami a betanult lecke szerint úgy hangzik, hogy a Beszkárt (avagy ahogy akkorban emlegették "Beszkár", igazából pedig Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság) kitalálta a két társaság festésének keverékét: a kocsik oldalai amúgy BVVV-sen sárga-fehérek maradtak, az ablak alatti díszléc pedig BKVT-barna lett. Namármost ez a dolog két okból se stimmel teljesen: előszöris az íly módon átfestéseket még a nem túl hosszú életű BEVV (Budapest Egyesített Vasutak, élt 1918-1923, legalábbis nagy vonalakban) kezdte el...

Fotó: villamos.budapest.hu

... másrészt pedig az a sárga-fehér nem mindig volt ott! A baloldali képen látható (BKVT eredetű) 1000-es például - mivel az oldalfala sima volt, és nem osztotta ketté vízszintesen semmilyen síktörés és díszléc, teljesen sárga lett az ablakok alatti sávig! Az új építésű acélvázas pótkocsik, 1500-asok és a Stukák szintén nem kaptak fehér csíkot. Jobboldalt az F1A (1500-as) sorozat prototípusa, az 1506 látható, melynek acélvázas kocsiszekrénye mindentől elrugaszkodottan rendhagyó festést kapott...

Fotó: Nagy István György

Ezen felül érdemes megemlíteni azt is, hogy azokon a villamosokon, ahol még megvolt a fehér csík, az nem mindig maradt meg tiszta fehérnek, ugyanis hirdetéseket festettek bele.

Fotó: Székács András és Nagy Dénes LajosFotó: Székács András és Nagy Dénes Lajos

A Beszkárt után (egy kisebb átnevezés után) az FVV (Fővárosi Villamosvasút) következett, mely megszüntette a fehér csíkot: az oldalfalak a barna díszlécig sárgák lettek. A baloldali képen látható ezresen ez nem jelentett változtatást, a jobboldali 2800-ason (BVVV "K") viszont igen. Minden kocsit ilyenre festettek...

Fotó: villamos.budapest.hu

... kivéve persze, amikor nem: a Bengáli prototípusa ugyanis az NDK villamosaihoz hasonló elefántcsontszínt kapott, piros díszítéssel. Szerencsére a hivatalos szervek nem hagyták ennyiben a dolgot, így nemsokára ő is sárga lett. Volt még egy ilyen festésű jármű, az 1500-as, mely különleges(en ortopéd) acélvázas kasztnit kapott, és a fentihez hasonló festést - mely szintén nem maradt meg sokáig.

Fotó: tramway.comFotó: Tim Boric

Az ezt követő években tényleg a fentebb is látható élénksárga lett az egyeduralkodó - vagy mégsem? Az akkor éltek visszaemlékezése szerint a sárga árnyalata kicsit változott az idők során, valószínűleg már akkor is az AS ("ahogy sikerül") szabványt alkalmazták a főműhelyben. A jobboldali kép érdekessége, hogy a tőlünk (elméletben) távolodó pótkocsin a peronlépcső is sárga színben pompázik.

Fotó: Heinz HeiderFotó: Tim Boric

De ha ki is egyezünk a sárgában, akkor még mindig nem vagyunk a mai villamosszínnél: a kocsik teteje ekkor ugyanis még világosbarnára, másképpen fogalmazva sárszínűre volt festve. Ez a szín persze használat közben folyamatosan sötétedett...

Fotó: Heinz HeiderFotó: Tim Boric

Valamikor a hetvenes évek végén jött be az új őrület: a tetőket világosbarna helyett világosszürkére mázolták.

További különbözőségek: egyes típusok alvázának látható részeit, illetve a kerekeket övező életmentő keretet a tető világosbarna színére festették, míg más típusokét, például az ezresét nem. A jobboldali képen az 1000-esnek a teteje már világosszürke, de az ő alváza (legalábbis tucatnyi régi színes kép átnézése alapján) még "barnatetős" korában is fekete volt...

Fotó: villamos.budapest.hu

1987-88 körül jött egy újabb ellenpélda a "hagyományos festésre": a Hungaroplan kísérleti villamos (vagy ahogy mi nevezzük: "Csufi") - kisebb felületeket leszámítva - teljes egészében sárga lett!

Fotó: villamos.budapest.huFotó: Tim Boric

Emellett a tető színével is variáltak: a nyolcvanas évek második felében, és a kilencvenes évek elején a sárga még élénksárga volt, a tető szürkéje azonban kicsit "megsötétedett". Érdekesség, hogy a Ganz csuklósok teteje már kezdetben is hasonló, sötétebb és kékesebb szürke volt, még bőven a "barnatetős" korszakban!

A sötétedés a kilencvenes években abbamaradt, az élénksárga viszont végleg eltűnt: a barna csíktól lefelé a villamosok okker/narancssárga színűek lettek. És ez még mindig nem a vége...

... az evolúció "csúcsa" ugyanis jelenleg egész testében narancsszínű: a Hannoverből érkezett TW6000-ekről van szó. Sokan felháborodtak a fehér részek és a barna csík elmaradásán, szerintem viszont grafikailag indokolt ez: így sokkal fiatalosabb a jármű! Ráadásul - amint láthattuk - korántsem igaz, hogy a sárga-barna-fehér "a" budapesti villamosszín!

Tessék csak megnézni, hogy a barna csík milyen furcsán néz ki a Tátrákon, mert nem akarták az ablakok vonaláig felhúzni a sárga részt, vagy az "ipari csuklós" homlokfalát, melyről a megintcsak más arányok miatt lemaradt a barna csík! Ennek persze az is az oka, hogy ezekről a típusokról hiányzott az ablak alatti díszléc, mely igazából nem csak dísznek volt ott, hanem az oldallemezek illesztését takarta. Az UV után már egy típuson se volt ez az elem fizikailag ott (sőt, már egyes pótkocsikon is csak festve van)!

Fotó: Szigeti DánielFotó: Szigeti Dániel

És különbségek ráadásul még ezen felül is maradtak: az UV-k és Ganz csuklósok forgóvázait (utóbbi a baloldali képen látható) a mai napig feketére festik, míg a Tátrákét (jobboldalt) szürkére...

Talán ebből a felsorolásból kiderült, hogy nem érdemes görcsösen ragaszkodni a megszokotthoz: amint láttuk, már eddig is elég sok változtatás volt a színezésben, és legtöbbjük nem volt kiemelkedően rossz - a városkép egyiket se vetette ki. Ráadásul van még egy színezés, amelyről eddig nem beszéltem:

A zöld villamosoké! Ez biztosan régebbi, mint a Beszkárt-festés, mégse akarja senki bevezeti a BKV-nál...

Köszönöm a figyelmet! ;-)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra