Ha már kellően átfáztunk a szabadban, jöjjünk beljebb! Ez a ZiU-5-ös troli a gumikerekűek közül az egyik kedvencem.
A Ziu belseje...
... és vezetőfülkéje.
Az ülőkalauz helye, vagy csak egy síma ülés?
TP83A kontaktortábla, melyet a Ziukból szedtek ki, hogy aztán beépítsék őket az Ikarus 280T-kbe.
A Ziu-5 és -9-esek, valamint az Ik280T-k szervokontrollere.
Az előbb említett típusok irányváltója.
Az Ikarus 180-as klassz kis csuklós típus volt; pici koromban még utaztam vele (illetve az NDK-ban még az 1980-as végén is használták)!
A buszosok kedvéért a vezetőfülke...
... és a feliratokkal bőven ellátott műszerfal.
Az ülőkalauz pultja.
A csuklós belseje. Érdekes az ajtóelrendezés: az első és harmadik ajtó szimpla szélességű...
... míg a hátsó a duplánál szélesebb. Itt a peron is alacsonyabb, még egy lépcsőfok innen az utastér; nyugdíjasoknak és babakocsisoknak így is kellemesebb lehetett.
A mindenfajta hivalkodástól mentes hátsó fal.
Oldalsó viszonylat- és iránytábla: ez a hely pont megfelelő magasságban van ahhoz, hogy a megállóban állók el tudják olvasni - sokkal kényelmesebb, mint az ablakokban (Ik200 sorozat), vagy pláne az ablakok fölött (Ik400) elhelyezett verzió!
A régi Ikarusok jellegzetes trilex keréktárcsája.
Az Ikarus 556 a 180 szóló testvére.
A vezetőfülke...
... és az utastér.
Egy Rába busz metszete.
A régebbi Ikarusok jellegzetes hangot kiadó Rába hátsó hídja.
Prága 2M70 automata váltók.
Szervókormány, és a korábban látott hátsóhíd differenciálkerékagya. (Nem ez a jó szó rá, de mindegy, majd valaki úgyis kijavít:)
D2156-os dízelmotor, az Euro-X előtti idők Ikarus-motorja a Rábától.
És a buszos kiegészítők után némi villamos-üzemeltetési
történelem: forgógépes áramátalakító (ez egy kisebb, segédüzemi berendezés)...
... higanygőzös egyenirányító...
... és szilíciumdiódás egyenirányító.
BSzKRt-korabeli felsővezeték-felfüggesztés.
És végül sínprofilok (metszetek), a teljesség igénye nélkül: az 5-ös és 8-as Phoenix típusú, a 9-es és 12-es Vignoles, a 16-os pedig 52-es tömbsín. Nagyjából ez a három a legfontosabb...