A Prágát sújtó augusztusi árvíz miatt még huszonegy metróállomás van lezárva, a három metróvonal egyes szakaszait villamossal, busszal és a Cseh Vasutak vonatjaival pótolják. Mind a három metróvonalat érintette az árvíz, a Moldva vize komplett állomásokat és alagútszakaszokat öntött el, a cseh sajtó szerint építési hiányosságok és hidegháborús eredetü titkos összekötö alagutakon keresztül. De közrejátszott az is, hogy kisebb ütemü vízszintemelkedést prognosztizáltak, mint ami végül bekövetkezett és ráadásul az alagutakban levö elzáróajtók sem müködtek minden esetben. Jelenleg a károkat 65 millió euro-ra (16,3 milliárd Ft) becsülik, a hálózat teljes üzembehelyezését pedig legjobb esetben is 2003 nyarára tervezik.
A három vonalból az A-metróvonalnak csak a délkeleti fele müködik Namesti Miru és Skalka között, az északi részen az X-A jelzésü villamossal pótolják, ezek dupla-Tatra-T3-szerelvények. A pótló villamosok 5 órától 0.20-ig járnak, munkanapokon a nappali idöszakban 4 percenként, késö este 8 percenként, hétvégenként 8 percenként, de úgy láttam, még így is nagyon zsúfoltak ezek a villamosok. A B-metróvonal keleti végén 3 állomásnyi szakasz müködik Hloubetin és Nove Butovice között, ahol egyetlen metrószerelvény ingázik 6 perces követéssel, a vonal másik, nyugati végén a Smichov-i pályaudvartól a végállomásig rendes kétvágányú metróüzem van a megszokott követéssel. A közbenső - a város szempontjából legfontosabb - szakaszon az X-B jelzésü villamossal próbálják pótolni, ezek KT8D5 vagy dupla T6A5 kocsik, 60 perces menetidövel, 4.30-tól 0.50-ig naponta 4 percenként, hétvégén 7-8 percenként. Valószínüleg ez a járat valahol "akadozik", mert idönként rendszertelenül jöttek egymás után a kocsik, ennek megfelelöen a kihasználtság is változott, némelyik kocsi hihetetlenül zsúfolt volt, láttam utaslemaradást is. Érdekes volt, hogy az X-B villamos nem ér véget a Smichov-i pályaudvari huroknál, hanem tovább megy Hlubocepy-be, amely egy lakott területen kívüli ideiglenes végállomás, számottevö utasok nélkül, jelenleg folyik a vágányok hosszabbítása innen tovább dél felé. Egyébként a két elöntött orosz gyártmányú szerelvényt ezen a vonalon, Narodni trida állomás mellett érte a vízbetörés, valószínüleg mindkét szerelvényt selejtezni fogják. A C-metróvonalon a legészakibb 4 állomás nem müködik, állítólag itt a legnagyobbak a károk, és a prágai föpályaudvar alatti fontos állomás sem használható. Ezt a vonalat az X-C jelölésü buszokkal pótolják. Mivel az C-vonalon az utolsó használható állomásnál nincs vágányösszekötés, mind a két vágányon ingázás folyik a Muzeum állomástól a Prazskeho povstani állomásig, a metrószerelvények mindkét végén vezetö van. Innen a déli végállomásig, Háje-ig rendes metróüzem van. A lezárt alagútszakaszok elején keresztben müanyag szalagok vannak kifeszítve, illetve a peronon "Megállj"-tábla van elhelyezve. Súlyosak a károk a jelenlegi északi végállomás,Holesovice után most épülö szakaszon, de az optimista sajtó szerint ez csak pár héttel fogja majd késleltetni az üzembehelyezést.
A csehekre jellemzö alapos módon mindenhol megfelelöen ki voltak táblázva a pótló villamosjáratok, rengeteg helyen láttam tájékoztató térképeket, eligazító nyilakat, alapvetöen a pótló járatok jelzésének alapszíne a sárga, minden felirat, információ, ami a pótlással kapcsolatos, sárga színnel van jelölve. A kocsikon a T3-asokban a szabvány négyszögletes viszonylattábla van kihelyezve elöl-hátul, a KT8D5-kocsik elején és végén a vezetöpultra fektetve ott az "X-B" iránytábla, a felsö kivilágítható viszonylatkockában azonban csak elöl van X-B felirat. A T6A5 kocsik digitális kijelzöje inverzben irja ki az "X-B" viszonylatot, mellette pedig az aktuális végállomást. A 2 pótló vonalhoz ennyi kocsit összeszedni csak úgy tudtak, hogy a 24-es vonal kivételével valamennyi vonalról kivették a KT8D5 - legnagyobb kapacitású - kocsikat, ezeket T3-asokkal pótolták, míg a T6A5-kocsikat azokról a vonalakról vették ki, ahol vegyesben közlekedtek, most ezek a vonalak is tiszta T3-as vonalak lettek. Gondolom ehhez a forgalomhoz az összes forgalomképes kocsit ki kell adniuk hétköznapokon, láttam néhány eléggé lepukkant T3-szerelvényt, amely Prágára nagyon nem jellemzö, dehát szükség szokást bont. A villamosok az ottani szokásos dinamizmussal közlekednek, lecsengetik az eléjük hajtó autókat, két megálló között még a belvárosban is 40 körül mennek, a kettös megállókban kicentizik az elöl álló szerelvényt, de a hátsó szerelvény a kettös megállóban az elsö szerelvény távozása után elörébb menve mégegyszer megáll, nem hagyja ott az utasokat, mint nálunk a buszok. Mind az X-A, mind az X-B viszonylat egész napi menetrendje kint van minden érintett megállóban, természetesen ez is sárga alapon ellentétben a rendes viszonylatok fehér alapú menetrendjével.
Már az árvíz elvonulta után látszott, hogy a Prágai Közlekedési Vállalatnak szüksége lesz a Cseh Vasútra is, ekkora kiesett kapacitást pótolni. A CD rugalmasan reagált és az öt is érintö pályasérülések miatt kiesö kapacitásait a városi forgalomba áthelyezte. Igy metrópótló vonatok közlekednek Smichov és a föpályaudvar között (4 km) 20 percenként, itt két új 471/971-es sorozatú emeletes villamos motorvonat ingázik (menetidö 9 perc). Zlicinböl, amely a B-vonal végén található lakótelep, dízel motorvonatok mennek a föpályaudvarra és vissza (19 km). A Masarykovo pályaudvarról, amely az ottani Józsefvárosnak felel meg, a régi 451-es sorozatú (a mi MVIII-asunkhoz hasonlító orrú) villamos motorvonatok járnak Liben-en át Bechovicé-be, a B-metróvonat keleti végéhez (13 km), a továbbmenö vonatokkal együtt óránként 2-4 alkalommal, 16 perces menetidövel. Elvileg indul még vonat Smichov-ból a város délkeleti felén keresztül, teherforgalmi vágányokon Liben-be és onnan Horny Pohernicé-be, de nem láttam ilyen vonatokat, sem menetrendet, lehet, hogy kihasználatlanság miatt megszüntették.
Az egyes metrószakaszok átadásának ütemében
még rengeteg változás várható mind a szokványos, mind a metrópótló villamosok
útvonalában, menetrendjében, de nekem úgy tünik, a prágai közlekedési vállalat
kitünöen oldotta meg ezt a súlyos helyzetet és
ügyesen kerülte el egy milliós nagyváros
tömegközlekedésének összeomlását. Egy ilyen helyzetben derül csak ki, hogy
mit is jelent egy jól müködö, jól karbantartott vágányhálózat, egy kis
bevethetö tartalék jármüpark. Tanulhatnánk tölük.
Praha-Masarykovo és Liben közötti vonatok menetrendje, fehérrel a csak Liben-ig közlekedö metrópótló motorvonatok, a többi színnel az egyéb arra menő vonatok jelölve.
A 9023-as Tatra KT8D5. Hátul a felsö kocka üres, de az ablakban két viszonylattábla is van, miszerint ez egy X-B járat, azaz a B metróvonal pótlója.
Egy X-A (azaz A metróvonalt pótló) dupla-T3-szerelvény találkozik egy rendes 22-es viszonylatú T3-szerelvénnyel a belvárosban.
X-B metrópótló KT8D5 kanyarodik fel a Moldva hídjára.
Minden irányból minden irányba - két kétvágányú vonal keresztezése mindenirányban meglévö deltavágánnyal Palmovkánál - a különbözö viszonylatok a 6 lehetséges irányból 5-öt használnak ki. Ez a fajta csomópont nem csak ilyen különleges időkben jön jól, hanem egyébként is sokkal rugalmasabban lehet a közlekedést szervezni. Sajnos Budapesten a közlekedés irányítói nem is akarnak rugalmasan gondolkodni, ők egy ilyen elágazásban csak a váltók karbantartásának költségeit látják...
Egy KT8D5 eleje, mintaszerüen kitáblázva, a felsö PRAGOTRON viszonylatjelzö alapból tudja az összes végállomást.
Prázského povstani metróállomás - ezt nem érintette az árvíz.
Egy elöntött, de már visszaadott állomás a C-vonalon, még sárnyomokkal.