Többen is megírták már az oldalaimmal kapcsolatban, hogy "Szépek, de mi van Miskolccal? Ott is vannak ám villamosok!", erre reagálok ezzel az oldallal. Mivel én már vagy 11 éve nem jártam Miskolcon, Baracsy Ákos barátom képeit osztom meg az érdeklődőkkel. Akik ismerik őt, ebből már tudják, hogy ez azt jelenti, Tátrát nem nagyon lehet majd a fotókon látni, Bengálit annál inkább :)
A képen látható 40-es pályaszámú munkavillamos igen közel áll az 1000-es villamosokhoz, és így a szívemhez is! A történetük elég érdekes: a Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút (BBVV) az 1910-es években vásárolt 8 motorkocsit a HÉV Nagytétényig való meghosszabbításához (BBVV "U" típus). Ezek a BKVT 1000-es villamosaihoz igen hasonló kocsik voltak, voltaképp ugyanolyan alvázak más motorokkal (eleinte 550V-osakkal, később 1100V-ossal), és zöldre festett kocsiszekrénnyel. A járművek a BHÉV időszaka alatt az M.IV jelzést kapták, és a 2030-2037-es pályaszámokat. A favázas kocsikat 1937 és 1951 között több kampányban acélvázasították. Közülük kettő "osztódással szaporodott": az acélvázas kocsik esetében voltaképp egy új kocsit gyártottak, amibe áttették a favázasok villamos- és fékberendezéseit, hátrahagyva két fa kocsivázat. Ezeket a megmaradt favázakat azonban később újra motorokkal és egyéb berendezésekkel szerelték fel, aztán Miskolcra szállították őket. 1958-59-ben újabb átalakításon estek át: az 1000-es villamosok Füzesi-kasztniját kapták, ekkor MKV 78 és 79-ről átszámozták őket MKV 41 és 40-re...
Így esett, hogy az MKV 40-es az utolsó rendszeresen közlekedő (utasokat nem szállít, tehát nem írom, hogy forgalomban levő) Füzesi-acélvázas villamos! Szegény mondjuk elég bugyután néz ki az egy fényszóró helyett a kettővel...
És ez már egy Bengáli, a 171-es. Ő egy elég új jármű, az utolsó szériában készült, már Debrecenben; 1977 júniusa óta közlekedik.
Ugyanő tiszteletet parancsoló perspektívából...
171, még mindig a Tiszai pályaudvar előtt.
174: ő a legfiatalabb miskolci Benga, 1978-ban "született".
Hátul egy Tátra KT8D5 látszik, de csak kicsit :)
A viszonylatszám-tábla alatt érdemes megfigyelni a két zászlótartó foglalatot, illetve köztük azt a helyet, ahol a korábbi Bengálikon a kivilágított iránytábla volt.
A 170-es, mobiltelefonreklámba öltöztetve.
A 164-es a pályaudvar előtti "célegyenesben" a Baross Gábor utcán, a váltók a Szondi György utcai telep felé ágaznak el.
A Bengáli régi Ikarusz buszokat idéző utastere.
Újra a 164-es, a Szinvaparknál.
A 169-es a Széchenyi utcában, ami régen nekem annyira tetszett (az a bizonyos "villamos a járókelők közt" szituáció, amitől Budapesten annyira ódzkodnak, miközben másutt nagyon jól működik).
Még mindig a sétálóutca.
A 168-as. Itt is látható, hogy a Bengáli nem csak oldalirányba csuklik, hanem hosszirányba is :)
A 170-es és egy Tátra a Városház téren.
A 150-es "vén csont" az eddigi képeken látott Bengálikhoz képest, ő '73-as...
162 a Zenepalota mellett.
Zöld fák, sárga villamos...
169 a Malomszög utcai megállóban.
Még mindig a 169 az Újgyőri főtéren.
Helyszínmegnevezés :)
152 "bújj, bújj zöldág"-at játszik a Vasgyári utcában...
152.
Erről a képről azonnal az jutott eszembe, amikor kiskoromban először láttam Bengálit (Újpesten); nem tudom pontosan, hogy miért. A festés, a forma anakronisztikus mivolta, talán...
Leépülés...
Újfent 162.
174 és az ő egésztestes reklámfestése az Újgyőri főtéren.
170 és 168 csúcstalálkoznak.
Legvégül: 168 szemből. Ez a nézet egyébként szerintem tényleg egész jól áll ezeknek a döcögényeknek...
Külön köszönetet szeretnék mondani Perlaki Attilának a kiegészítésekért!