Életképek, 56. rész: 2022 tavaszától decemberig, második oldal

Előző oldal

Buszok

Buszokat szökőévente fotózok, de a Mobilitási Hétvége régi villamosaira várakozás közben tökéletes tájolású fényben jöttek, szóval...

Balra egy újabb, jobbra egy régebbi MAN Lion's City A21. Nem akarom a MAN-t cinkelni, de ritkán találkozni ilyen hülye márkanévvel, mint az "Oroszlán Városa" :) Valószínűleg onnan jön, hogy ez egy városi busz, a MAN logójában meg van egy oroszlán - amit amúgy az 1971-ben felvásárolt Büssingtől vettek át.

Balra egy Ikarus 405-ös, amit 2023 januárjában töröltek az állományból, jobbra pedig egy Volvo 7700A a kétezres évek közepéről. Utóbbiak érkezésükkor a jövőt jelentették a szétesőfélben levő budapesti buszközlekedés számára, de ennyi idő után már elég vacakul néznek ki.

Balra egy Modulo M168d, jobbra egy Van Hool A330 CNG. Jó lehet manapság buszmániásnak lenni: gyerekkorom nagy részében kétfajta busz volt Pesten, most meg érzésre kb. hatszáz :)

Balra: a 72-es troli 2020 novemberétől 72M jelzéssel, metrópótló jelleggel, részlegesen önjárva átszelte a belvárost. 2023-ban véglegesítették a felállást, visszanevezve a járatot sima 72-essé. Jobbra megint egy 7700A, ami fogalmam sincs, miért fordult a Rudasnál.

Ami szintén nem volt gyerekkoromban: buszmegálló az Erzsébet hídon. Akkoriban a 2-es villamosra átszállás egy kisebb kirándulás volt, ugyanis a Ferenciek teréről kellett a Dunáig átgyalogolni. Üröm az örömben, hogy a megálló ritka igénytelenül van megcsinálva. Ez a ferdén ég és föld közt lógó táblarengeteg elég vicces egy európai főváros legeslegbelsejében, lásd jobbra.

Na, megint morgok, úgyhogy inkább videózzunk egy kicsit! Érdemes a feliratokat bekapcsolni.

Ez+az

Májusban egy ideig újra használni lehetett a hármas metró belvárosi szakaszát, úgyhogy gyorsan megnéztem a felújított megállókat, és a mozgásukban korlátozottak számára épített ferdelifteket. Utóbbiak marha jók, előbbiek... hááát. Még azt se mondanám, hogy ikeásan egyszerűek, inkább csak semmilyenek. Ráadásul szerintem tele van érthetetlen részletekkel, például beton padokkal, amik hidegek és kemények.

Amíg túlteszem magam a hideg és kemény padokon, itt van pár HÉV Cinkotáról :)

Ez meg a Vöcsök II szárnyashajó (Voszhod-2 típus, gyártva 1985-ben) az Újpest vasúti hídról, illetve a Bem rakpartról nézve. 1986-os fellépésére ezzel érkezett Pestre a Queen együttes! Évről-évre kevesebb szárnyashajót látni: a jókora Sólymokat vízre se teszik - nem tudom, hogy a Duna alacsony állása miatt, vagy mert nem tudnák megtölteni őket. A bősi zsilipelés gyakorlatilag kinyírta a Budapest - Bécs szárnyashajó-közlekedést, a Mahart-Passnave ezért inkább turistautakra használja a kisebb hajókat: egyrészt főszezonban Esztergomba járnak Vác és Visegrád érintésével, másrészt hosszabb pozsonyi és belföldi túrákat csinálnak velük. Ehhez viszont nem kell a teljes flotta: 2023-ban konkrétan csak a Vöcsök II-t és a Bíbic I-et láttam közlekedni.

Krisztinavárosba terelt rakparti fonódók

A részletek évről-évre kevésbé érdekelnek, úgyhogy már nem emlékszem, szeptemberben miért lettek a 41-esek és 19-esek a felső rakpartról Krisztinavárosba terelve fél napra. Valószínűleg valami futás miatt, mert nincs is jobb, mint aszfalton trappolni, miközben mindenki más dugóban áll :)

Ezen sorok írásakor (2023 szeptemberében) az 56A-n már menetrend szerint járnak CAF-ok, de 2022-ben még érdekesség volt itt az alacsonypadlós típus.

Azért jól néztek ki. A 41-esen viszont továbbra se járhatnak a külső szakasz állapota miatt (fordulni tudtommal lemehetnek a Rózsavölgy alsó előtti vágánykapcsolatig).

Ugyanez a téma még egy kicsit.

Ezen a videón erről a terelésről is láthatunk néhány jelenetet. Itt is érdemes bekapcsolni a feliratokat.

Vegyesfelvágott 3

A Szabadság híd remek fotóhely, csak újabban elkezdett zavarni, hogy a vágányok kifelé vannak döntve, ezért a képen vagy a villamosok csálék (mint a valóságban), vagy a híd (mint itt) :) Jobbra egy véletlenül elcsípett tanulójárat a Gellért téren.

Már nem emlékszem, honnan mentem (volna) haza, de ottragadtam a hídon/hídnál.

Egy másik esetben valami fennforgásba futottam bele: a 17-es a Villányi helyett a Bartók Béla út felől jött (lásd balra), a 49-es pedig a külső Bartók Béla út helyett a Fehérvárira kanyarodott (lásd jobbra).

Az 56-os meg volt kavarva ősszel: az 56A egy ideig a külső Bartókon járt, később pedig - a budafoki elágazás felújítása miatt - az alapjárat Budafok kocsiszínnél fordult, a kelenföldi Csóka utcához pedig egy 56B jelzésű járatot indítottak.

Buszok és trolik

Az ősztől tavaszig nem közlekedő fogaskerekűt a Széchenyi-hegy és Svábhegy közt pótló buszt a Gyermekvasútról hazafele menet kaptam el. Többször is utaztam vele, és egyik alkalommal se állítanám, hogy tele volt - a jelek szerint az emberek inkább Normafa megállóhelyhez mentek a kisvasútra felszállni. Jobbra: a GVM trolik (=Ikarus 280 kasztni Ganz villamosberendezéssel) a jelek szerint túlélik a dízeles 200-asokat, de azért ha az ember lát egyet, kattint egyet.

Hősök tere - fura elképzelni, hogy itt egykor villamos járt!

villamosok.hu

Hogy könnyebben el tudjuk képzelni, itt egy fotó róla :) Forrás: villamosok.hu

Amikor hallottam, hogy egy Ikarus 412-es trolit átfestettek "Ferrari-pirosra", nem érdekelt a téma, de amikor véletlenül megláttam a távolból, ...

... rájöttem, hogy ki kell néznem a 74A-ra, hogy csináljak pár fotót róla. Irtó aranyos: mint egy vadi új játék :)

Annak idején hatalmas dolog volt, amikor a BKV vásárolt egy sor ÖAF Gräf&Stift NGE152 típusú trolit Eberswaldéból. A kocsikat 1994 körül gyártották, 2012-től kerültek Pestre, és nem igazán váltak be, így nemrég elindult a selejtezésük. Jobbra egy 435-ös troli, bonyolultabban írva egy "Ikarus-Obus-Kiepe-BKV 435.81M". Ők a kilencvenes évek közepétől jöttek, és az utolsót 2023 első felében törölték az állományból. Pontosabban az egyik kocsi "egyéb állományba" került, tehát megőrzik. Szerencsére manapság már alapvető, hogy gondolnak a nosztalgiaüzemre.

Ez a típus szerintem a végére kezdett jól kinézni a kicsit átdolgozott fetéssel (ilyen volt az eredeti).

A 80-ason utaztam is velük búcsúzóul. Érdekes, hogy a selejtezésük előtt néhány héttel még láttam egyet tanulózni, lásd jobbra.

Az elmúlt tizensok év a levetett dolgokról szólt a BKV gumikerekű ágazatában: ezek a Van Hool newAG300-k például Utrechtből jöttek.

Korábban panaszkodtam, hogy a világoskék festés összezavar, de tulajdonképpen már megszoktam. Csak az a furcsa, amikor keverednek a "régi kék" buszokkal.

Adventi villamos

2022/23 telén spórolás jelszóval "Adventi Villamos" volt Fényvillamos helyett, és én üdítőnek találtam a változtatást: az ünnepi hangulatot számomra megadta a visszafogottan feldíszített belső tér is. Kicsit nyomasztónak találom más városokban, amikor még a kandallót is felrakják a tujára a karácsonyfa, a télapó és az angyalkák mellé - de ez persze csak az egyéni nyomorom, mert világos, hogy sokan meg azt szeretik. Bónusz volt, hogy mivel ez a járat világosban közlekedett, könnyű volt fotózni és videózni!

Hétköznap délutánokon a 2-esen járkált, hétvégeken viszont elkalandozott mindenfelé. Első alkalommal például Hűvösvölgybe. Itt ugyan régen cseppet sem volt megszokott az UV, hiszen az 56-os a kéttengelyesek birodalma volt, de szerintem ennek a végállomásnak bármilyen villamos jól áll!

Végül kétszer is Hűvösvölgyben találtam magam, ahol a végállomás előtti "sikánban" nem voltam egyedül fotósként-videósként. Kicsit meglepett, hogy a Tatrákhoz képest az UV gyakorlatilag egyátalán nem csikorgott az egymást követő ívekben - helyette viszont épp akkor ért vissza a Gyermekvasút gőzösös vonata, vidám füttyjelzéssel kísért pöfögéssel, ahogy kell :)

A rákövetkező hétvégén a 19-esen találkozhatott az ember a szerelvénnyel.

A régi 17-esen és a 19-esen is megszokott volt a típus, szóval mennem kellett vele.

Itt is videóztam egy sort. Mindig klassz UV-val sivítani a Bartók Béla úton!

És itt a beszámoló vége, köszönöm a figyelmet!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez