Budapesti életképek, 38. rész

Korábbi életképek

Fotóznivaló bőven volt mostanában, köszönhetően a mindenféle vágányzáraknak, fotózásra fordítható időm azonban már ritkábban akadt. Tudom, ciki egy oldalt mentegetőzéssel kezdeni, de úgy érzem, az elején le kell szögeznem: aki az újpesti vágányfelújítással kapcsolatos képeket keres, netán az Erzsébet királyné útiról, a Gubacsi útiról szeretne valamit olvasni, rossz helyen van :)

Tartalomjegyzék(szerűség):

Rakpart híján
Túrás-fúrás a budai felső rakparton
"Csak úgy"
A szikla tövében
Fentről nézve
+ még ez-az

Jó szórakozást!

Rakpart híján

Azt már lassan megszoktuk, hogy a budai felső rakpart alatti csatornaépítés miatt ...

... a 41-es (balra) a Tabánon (jobbra; tudom, az ott egy 18-as) át közlekedik ...

... a március tizenötödikei ünnepség idején azonban a kiskörúti járatok is felbukkantak itt.

Konkrétan a Szarvas téri váltónál fordultak, a 60-as és 67-es villamosok egykori, a kép jobb szélén kivehető üresség helyén létezett végállomása mellett. Jól jött volna, ha az a plusz vágány meglett volna, mert a visszafordulásra várakozó 47-es néha szépen feltartotta a 18-ast! Jobbra: a Döbrentei téri megállónál, az ív előtt van ez a fura szerkentyű a sínek mellett. Ahogy elnézem, nyomkarimakenő lehet.

A legérdekesebb látvány aznap persze nem a nyomkarimakenő volt, hanem a mindenfelől a Nagykörútra vezényelt csatolt ipari csuklósok. A BKV ugyanis, zavargásoktól tartva, a Combinókat nap közben lecserélte ezekre.

A komolyabb zavargások elmaradtak, valószínűleg részben a kimondottan sz*r időnek is köszönhetően. Én konkrétan ronggyá áztam, miközben a csatolt csuklósokra vártam, és ez olyannyira az agyamra ment, hogy elkezdtem a 19-es villamospótló buszait fotózni :)

Túrás-fúrás a budai rakparton

A budai felső rakpartot a Döbrentei tértől északra 2008 szeptemberében zárták le a villamosforgalom elől. Elvileg 2009 áprilisában kellett volna elkészülnie, de jelen sorok írásakor, április végén pár hetes késés kinéz neki. Végülis az elmúlt 6-7 évben úgyse volt túl sok alkalom, amikor épp nem volt szétbarmolva a budai villamosközlekedés, mit számít, ha kicsit tovább szét van barmolva? :-/

Balra: sok gép, kevés mozgás, ez volt az építkezések jelszava a jelek szerint. Jobbra: a már megszokottnak mondható RAFS pálya helyett valamiért betonba ágyazott talpfás pálya építése mellett döntöttek az illetékesek.

Illetve dehogy "valamiért": állítólag a RAFS pálya részét képző nyomtávtartó rudak akadályozták volna a díszkővel való burkolást. Ami azért furcsa, mert

Mindenesetre így egy kicsit teszkógazdaságos kinézete van az építkezésnek, bár az okosak szerint annyival nem lett olcsóbb, hogy ez a jelző igaz legyen.

Balra: gödör a pálya helyén, jobbra: a Lánchídi visszafogó már oda van készítve az elkészült pályára. Amin egyébként jól láthatóak a nyomtávtartó rudak - amik itt nem fogják akadályozni a díszkövezést?!

Termithegesztés.

Betonozás előtti, és betonozás utáni pályarészlet. Végülis nem fog rosszul kinézni, és nekem az új oszlopok is tetszenek.

Balra: az útátjáróban rövid időre átmegy betonnal burkolt RAFS-ba a pálya (a képen főleg az átmeneti szakasz látható). Jobbra: leendő megállóperon.

Balra: mivel a Bem rakpart túlnyomórészt ívben fekszik, a nyomtávtartó rudakat nem tudták megspórolni. Erre jönnek majd rá a díszkövek - ezek szerint mégse ez lehetett az oka annak, hogy ilyen pályatestet építettek! Jobbra: a Batthyány téri végállomás. A vágányok a réginél ívesebbek lettek, hogy a tervezett hosszabbítás elkerülje az aluljáró lépcsőjét. Ugyanakkor a két végkifeszítő oszlop eléggé úgy néz ki, mintha ugyaneme hosszabbítás útjában állna (de az egyik legalábbis belóg a leendő űrszelvénybe)...

Április közepén a rakparti lezáráson túl a Döbrentei téri kiágazást is kicserélték. Emiatt a 18-ast kettévágták: a déli fele (negyede) csak a Bocskai útig járt, az északi pedig a Döbrenteiig. A Szarvas téri váltóig tartó majd' egy megálló távolságon a forgalom egy vágányon zajlott, ami mindig jópofa fotótéma (jobbra).

"Csak úgy"

Balra: a Gyermekvasút gőzösei elsősorban gőz- és füstképzésre, és csak másodsorban vontatásra szolgálnak :) Jobbra: Ganz-Skoda/Solaris troli a Kossuth téri végállomáson.

Hogy kicsit mozgalmasabb legyen az oldal, itt egy kis klip a Moszkva téri "alagút" forgalmáról.

A Gubacsi úton kb. százméternyi szakaszokban újítgatják fel a pályát, de valahogy mindig megmarad a 10-15 km/h-val csoszogás.

Török Flóris utca: ha erről nézem falusias a háttér, ha arról, akkor lakótelepi. Mindez - együtt az ex-NSZK-s Stadtbahn kocsikkal - elég egyedi összhatású.

A Nagysándor József utcánál ugyancsak tetten érhető ez a kettősség. A külföldi villamosfotósok imádják is ezt a helyet!

A szikla tövében

Ha másképpen is, de szintén egyedi a Szent Gellért rakpart, a szikla tövében haladó forgalommal.

Túlságosan hozzá vagyunk szokva, ezért nem vesszük észre, de szerintem marha jól néz ki! A baloldali képen látható, működésképtelen kijelzőjű busz már kevésbé. Meg a jobboldali lassújel is eltűnhetne, ha már itt tartunk.

Ha minden igaz, ezeket a vágányokat még az idén felújítják. Rájuk is fér!

Kiskörút

A Döbrentei téri vágányzár idején a 41-es is Deák Ferenc térre járt (balra). Naná, hogy ekkor kellett lerobbannia egy csuklósnak (jobbra), hogy egyből három viszonylatot el tudjon verni :)

Azt hiszem még sosem sikerült a képbe bejövő autók nélkül lefotóznom a kiskörúti villamost a Nemzeti Múzeummal (balra)! Jobbra: a másik oldalról valamiért könnyebb fényképezni.

Fentről nézve

Ha már az előbb említettem azt a bazi nagy sziklát (Gellért-hegy) a város közepén: nem csak a tövében jó fotózni, hanem a tetejéről is!

Szintén jó madárperspektívát kínál a hűvösvölgyi "sikán".

A baloldali kép is érdekes beállítás, bár a belógó objektumok miatt nem az igazi. Ráérősek megszámolhatják, hány villamos látszik rajta :) Jobboldalt: na, ez már nem felülről készült, és nem is jó minőségű (rohadt nátriumlámpák!), de a helytelenben haladni szándékozó villamos mindig érdekes téma. Itt éppen valami baleset miatt fordultak vissza az 1-es villamosok a Thököly úttól a Bécsi út irányába.

És a végén két kocsiszíni menet: 2-es villamos a Moszkva téren, és 1-es villamos az MTK stadionnál.

Th...th...th... that's all folks!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez