Szeged 2000 augusztusában, avagy látogatás a Bengálik földjén
[Click here for the english version]

2000. augusztus 26-án az Index Fórum "Városi és elővárosi közlekedés" című topicjának lakói látogatást tettek Szegeden, a Bengáli néven ismert, kihalófélben levő állatfajta tanulmányozásának céljából. Illetve hát nem csak a házi csuklósokat akartuk megnézni, hanem nagyjából mindent, ami Szegeden vaskereken fut. Plusz a trolikat.

A leutazást többségünk vonattal intézte, a pályaudvar előtt pedig már várt bennünket a 313+314 pályaszámú, egyébiránt budapesti eredetű nosztalgiaszerelvény. Kicsit furcsa, hogy Szegedre kell mennie az embernek ahhoz, hogy értelmes áron utazhasson egy régi pesti villamossal, de hát ez egy ilyen ország! A fentebbi kép már nem a pályaudvaron készült, hanem a Dugonics téren, a Domus áruház előtti deltában.

A tujácska belseje így nézett ki, idősebb topictársak rögtön el is kezdtek nosztalgiázni, hogy milyen volt az, amikor ez a kocsi mondjuk az újpesti 8-ason közlekedett. A szerelvény néhány éve még rendszeresen forgalomban volt kocsihiánykor, így feltűnése csak mérsékelten számított különleges eseménynek. Ami különösen tetszett: menet közben leültem a villamos lépcsőjére, és csak lógattam a lábam kifelé, az embereket és az utcát bámulva. Nem hiszem, hogy ennél kellemesebben lehet várost nézni - ezennel javaslom a "minden utcába vágányokat!" program beindítását! :-)

Ez a 314-es vezetőállása, baloldalt a kontrollerrel, középen a fékszeleppel, jobboldalt a rögzítőfék kerekével. A rendkívül összetett műszerezettségnek része még négy kapcsoló és a homokszóró.

A rókusi hurokban kis acélvázasunk beállt pózolni egy "legóvillamos" néven is ismeretes Tatra T6A2H mellé; a csendélet pár ezer kockányi filmen lett megörökítve a topiclakók által.

Rókustól már csak egy gurulásnyira van a SZKT kocsiszínje.

Itt az egyik kedvencem, a 609-eske, érdekes álcázófestéssel. Azért álcázó, mert jól álcázza a villamos bumfordi vonalvezetését.

Így néz ki a háromajtós "Benga" belülről.

Ez pedig a vezetőállása.

Közbiztonság, avagy nem csak az autók gumijait lopják el: ennek a Bengálinak a teljes alváza eltűnt! Mielőtt elhiszed, gyorsan hozzáteszem, hogy ez egy szerelőműhelyben nem annyira meglepő :-)

Színkavalkád, avagy a kocsiszín belseje. A bengalisták itt kiélhették magukat, bár egy Tatra is beszivárgott a mezőnybe.

Az én kedvencem az SZ5-ös munkakocsi volt, mely igazából egy volt budapesti 1500-as.

A kasztni az 1500-asok teleszkópajtós acélvázas szekrényének átépítése: az ablakokat befedték, középre pedig nyitottak egy rakodóajtót. Mit mondjak, kéttengelyesnek jó nagy darab!

Az SZ6 az SZ5 testvére, őt belüről is megnéztük. A vezetőállás itt se hasonlít egy régi villamoséra, inkább a jelenlegi Bengáli-hagyományokat folytatja.

A villamosok után a trolitelep felé vettük utunkat, közben persze odafigyeltünk az olyan jelenségekre, mint ez a Bengáli. A trolikról is készítettem fényképeket, de bevallom, azokat nem volt kedvem bescannelni: valahogy nem melengették úgy meg a szívemet, mint a vaskerekűek.

Egy másik Bengáli a felsővezetékrengetegben az Anna-kútnál. Nem tudom Szegedet a típus nélkül elképzelni; fura lesz, amikor már ezek lesznek a nosztalgiaszerelvények! Emlékszem, kiskoromban Görögországba mentünk nyaralni, és odafele menet átmentünk Szegeden - az egész városból csak a "kerek orrú" villamosok maradtak meg.

Ezen a képen két érdekes jelenséget figyelhetünk meg. Az egyik a 815-ös Bengáli, a másik "division by zero" kolléga, amint éppen megörökíti az előbbit :-)

További Bengáli-képek Baracsy Ákos jóvoltából


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez