életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Szeged 2000 augusztusában, avagy látogatás a Bengálik földjén
[Click here for the english version] 2000. augusztus 26-án az Index Fórum "Városi és elővárosi közlekedés" című topicjának lakói látogatást tettek Szegeden, a Bengáli néven ismert, kihalófélben levő állatfajta tanulmányozásának céljából. Illetve hát nem csak a házi csuklósokat akartuk megnézni, hanem nagyjából mindent, ami Szegeden vaskereken fut. Plusz a trolikat. A leutazást többségünk vonattal intézte, a pályaudvar előtt pedig már várt bennünket a 313+314 pályaszámú, egyébiránt budapesti eredetű nosztalgiaszerelvény. Kicsit furcsa, hogy Szegedre kell mennie az embernek ahhoz, hogy értelmes áron utazhasson egy régi pesti villamossal, de hát ez egy ilyen ország! A fentebbi kép már nem a pályaudvaron készült, hanem a Dugonics téren, a Domus áruház előtti deltában. A tujácska belseje így nézett ki, idősebb topictársak rögtön el is kezdtek nosztalgiázni, hogy milyen volt az, amikor ez a kocsi mondjuk az újpesti 8-ason közlekedett. A szerelvény egyébként néhány éve még rendszeresen forgalomban volt kocsihiánykor, így feltűnése csak mérsékelten számított különleges eseménynek. Ami különösen tetszett: menet közben leültem a villamos lépcsőjére, és csak lógattam a lábam kifelé, az embereket és az utcát bámulva. Nem hiszem, hogy ennél kellemesebben lehet várost nézni - ezennel javaslom a "minden utcába vágányokat!" program beindítását! :-) Ez a 314-es vezetőállása, baloldalt a kontrollerrel, középen a fékszeleppel, jobboldalt a rögzítőfék kerekével. A rendkívül összetett műszerezettségnek része még négy kapcsoló és a homokszóró. A rókusi hurokban kis acélvázasunk beállt pózolni egy "legóvillamos" néven is ismeretes Tatra T6A2H mellé; a csendélet pár ezer kockányi filmen lett megörökítve a topiclakók által. Rókustól már csak egy gurulásnyira van a SZKT kocsiszínje: a hely, ahová a Bengálik meghalni járnak. Szerencsére azért épp elég működőt is láttunk belőlük! Itt az egyik kedvencem, a 609-eske, érdekes álcázófestéssel. Azért álcázó, mert jól álcázza a villamos bumfordi vonalvezetését. Így néz ki a háromajtós "Benga" belülről.
Ez pedig egy háromajtós vezetőállása. Közbiztonság, avagy nem csak az autók gumijait lopják el: ennek a Bengálinak például a teljes alváza eltűnt! Mielőtt elhiszed, gyorsan hozzáteszem, hogy ez egy szerelőműhelyben nem annyira meglepő :-) Színkavalkád, avagy a kocsiszín belseje. A "bengálisták" itt kiélhették magukat, bár egy Tatra is beszivárgott a mezőnybe. Az én kedvencem az SZ5-ös munkakocsi volt, mely igazából egy ex-budapesti 1500-as.
A kasztni az 1500-asok teleszkópajtós acélvázas szekrényének átépítése: az ablakokat befedték, középre pedig nyitottak egy rakodóajtót. Mit mondjak, kéttengelyesnek jó nagy darab! Az SZ6 az SZ5 testvére, őt belüről is megnéztük. A vezetőállás itt se hasonlít egy régi villamoséra, inkább a jelenlegi Bengáli-hagyományokat folytatja.
A villamosok után a trolitelep felé vettük utunkat, közben persze odafigyeltünk az olyan jelenségekre, mint ez a Bengáli. A trolikról is készítettem fényképeket, de bevallom, azokat nem volt kedvem bescannelni: valahogy nem melengették úgy meg a szívemet, mint a vaskerekűek. Egy másik Bengáli a felsővezetékrengetegben az Anna-kútnál. Nem tudom Szegedet a típus nélkül elképzelni; fura lesz, amikor már ezek lesznek a nosztalgiaszerelvények! Emlékszem, kiskoromban Görögországba mentünk nyaralni, és odafele menet átmentünk Szegeden - az egész városból csak a "kerek orrú" villamosok maradtak meg. Ezen a képen két érdekes jelenséget figyelhetünk meg. Az egyik a 815-ös Bengáli, a másik "division by zero" kolléga, amint éppen megörökíti az előbbit :-) További Bengáli-képek Baracsy Ákos jóvoltából
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||