Az európai repülőnapok legjelesebbike az angliai bemutató-hétvége, melyre már olyan régen el szerettem volna jutni. Idén végre sikerült ott lennünk barátnőmmel, bár csak az utolsó napon, de ez nem is baj, mivel előző nap a bemutatók egy része elmaradt, mert az olasz légierő - egyébként kimondottan figyelmreméltó reptulajdonságokkal bíró - G.222-es szállítógépének orrfutója egy kemény leszállás közben becsuklott.
Tehát vasárnap ott álltunk az angliai NATO bombázó-bázis betonján, melynek felújításával nem sokkal korábban készültek el (előző évben a munkálatok miatt nem itt, hanem Cottesmore-ban rendezték meg a RIAT-ot). Az egyik első gép, amit láttunk, az USA légierő C-5A "Galaxy"-ja volt. Jó nagy dög, de hát ilyet már láttam óbudai erkélyemről kifele nézelődve, amikor éppen Ferihegyre készült leszállni...
Helikopterek minden mennyiségben a statikus részen. Az első kettő német UH-1D, a többit nem tudom.
Ennek a haditengerészeti masinának az orra olyan, mint egy rajzfilmfiguráé...
Ugyanő oldalról. Azt hiszem ő egy Super Frelon, de lehet, hogy tévedek.
Egy kollégája, a Sea King AEW.2 kicsivel odébb.
Mellettük szállítógépek sorakoztak elég folyamatos sorban. Hihetetlen mennyiségű gép volt kiállítva, csak egy kis ízelítőt tudok adni belőle ezeken az oldalakon, lefényképezni se bírtam az összeset!
Közben az emberek is gyűltek. Érdekes volt, hogy még délután is érkeztek látogatók! Ahogy az a képen látható gépfarkakból ítélve sejthető, volt mit nézni.
Közben persze repülőbemutatók is folytak, itt például a svájci Patrouille Suisse gépei csinálnak látványos "rózsát" infracsapdák sorozatos kidobálásával. Ez az effekt egyre gyakrabban bukkan fel a világ repülőbemutatóin: annak idején például Vári Gyula is ezzel dobta fel programját (tavaly két díjat is nyert vele - jó volt ezt képeken látni a repnap hivatalos kiadványában!), ezen a napon pedig egy F-16-ost is láttunk, mely dugóhúzó közben tette ugyanezt.
Az olasz légierő egy AMX-e.
A lengyel légierő Antonov An-28-asa (ami ugye lengyel licensz alapú gyártás lévén az M-28 "Bryza-1" névre hallgat).
A németek elég sok gépet hoztak, de nem nagyon repültek (Tornadóval persze igen), így ezt a Mig-29-est csak a földön lehetett megcsodálni.
A franciák Mirage 2000D-je szintén nem szállt fel, pedig ez a típus gyönyörűeket szokott repülni!
A hollandok egy tonnányi F-16-ossal készültek. Ez egy kétüléses (egészen pontosan BM)...
... ez pedig egy együléses (AM) változat.
F-16AM szép felhős háttér előtt...
Az amerikaiak is mindent kitettek a kirakatba: ez egy KC-135 légi utántöltő gép.
Ez a belga Alphajet a földön maradt, akárcsak az ugyanezzel a típussal repülő Patrouille de France kötelék - gondolom a típus valamilyen műszaki hiányossága miatt lett letiltva...
A cseh L-159 ALCA továbbra is érdekes masina, bár itt nem repült - amit nem is hiányoltam, hiszen előző évben Hradec Kralovéban a kelleténél többször is megtette...
A lengyelek TS-11 "Iskra" iskolagépe már oldtimernek számít.
Ez a gép egy bemutatókötelék tagja, mely nem volt itt, de melyet sok évvel ezelőtt egyszer már láttam.
Következő oldal: B-17, Avro Lancaster, Nimrod és helikopterek...