Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Zugló kocsiszín kincsei 2005-ben II.

Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezéséhez nyújtott segítségükért!

Előző oldal

A Thököly úthoz közelebbi oldalon található a kiscsarnok, ahová a vágányzat/kapu miatt (?) nem tudnak TW6000-eseket beállítani...

... így egyelőre UV műhelyként használják.

Mivel a Fehér úti főműhely már nem végez nagyjavítást a típuson, a kisebb időszakos reparatúrákat csinálták itt az elmúlt időkben. Sajnos ez se tart már sokáig: ottjártamkor még két kocsi volt hátra, aztán már csak kisebb kocsiszíni vizsgákat fognak kapni az UV-k. Így múlik el a világ dicsősége :(

Az itt zajló javítások pontos mivoltáról nem tájékozódtam, de az látszik, hogy külsőleg...

... és belsőleg is rendbekapták a kocsit.

Az egyik vágányon ilyen régi kerékpárokat tárolnak. Érdekes lenne tudni, mihez tartoztak!

A villamosos oldalakon és fórumokon néha szóba kerülnek a széles- és keskenytalpú UV-k. Ezen a fotón szerintem elég jól látható a különbség a két abroncs futófelületének szélessége közt.  Baloldalt az újabb forgóvázhoz tartozó széles, jobboldalt a régebbi forgóvázhoz tartozó keskenytalpú kerék látható.

És az egyik oktatóteremben végre megmutatták nekem ezt a technikatörténeti gyönyörűséget, amiről már korábban is hallottam: a már sajnos nem üzemképes, de azért így is nagyon érdekes UV szimulátort. A szerkezet persze nem a vezetés élményét szimulálja, hanem a villamosberendezések működését.

Ez itt egy komplett vezetőfülke, annak mindenféle részeivel, ami a hetvenes-nyolcvanas években megtalálható volt benne (meg azért túlnyomórészt ma is:).

A menet-fék vezérlés segédáramú kontrollere, néhány kontaktor társaságában.

Ahogy az látható, a tetőn levő túláram elleni biztosítók is itt vannak, hogy minél teljesebb legyen az áramkör. Jobboldalon pedig a világítás van "kiterítve"!

Természetesen a menetirányváltó- és a menet-fék-henger is be van kötve...

... akárcsak a kontaktorok.

Az adott kapcsolásban történő dolgok ezen a táblán követhetők szemmel.

Az UV vezérléséről itt olvashatsz kicsit bővebben

Ez pedig itt az egész szimulátor vezérlése. A berendezés a hetvenes években épült, itt helyben, és egy ideje sajnos már nem működőképes. Pedig ennél jobban tényleg nem lehet szemléltetni, hogy mi is történik egy villamosban!

A szerkentyű mellé egy régi UV műszerasztal is le volt téve - ilyen volt bennük eredetileg. Az éppen nem használt vezetőálláson egy ráhúzható rolóval zárták le őket, hogy ne lehessen piszkálni a kapcsolókat.

Egy másik szerkentyű is működött itt egykor: ezzel az UV kontrollerhengerrel...

... a menet-fék fokozatok kapcsolását lehetett bemutatni.

Természetesen a levegőrendszer, és az akkumulátorok is hasonlóan látványosan bemutatásra kerültek. A villamosok működésének valóságos szentélye ez a kis szoba!

És ezzel virtuális túránk végére értünk. Mielőtt elbúcsúznék, ezt a képet még mindenképpen megmutatom: amikor még nem létezett a Rákospataknál levő hurokvágány, a pótkocsis és/vagy egyirányú villamosok a remiz udvarán levő hurokvágányon fordultak vissza a város felé. Ehhez használták ezt a ma már lezárt kaput.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra