életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
A 24-es villamos Vajda Péter utcai
balesete egy szemtanú visszamlékezése alapján
"1991.01.07. Bp., Vajda
Péter u. - Orczy út sk. :
BKV 1342 psz. (ipari csuklós) A baleset akkoriban elég nagy port vert fel, hiszen emberáldozatok
is voltak. Még évekkel később is mindig ez jutott eszembe, amikor a 23-as
vagy a 24-es villamossal errefele utaztam. Érdekes, hogy a 1342-es csuklósnak
nem ez volt az első balesete errefelé: Aki gyakrabban járt arra, általában úgy vélekedett, hogy a pálya, és egyátalában az egész 23/24-es elágazás sem volt jó állapotban, "adta magát" arra, hogy valami súlyos dolog történjen. Ennek most már vége, hiszen 2000-ben felszámolták a Vajda Péter utcai villamosforgalmat, így ezt a kitérőt is. Ami miatt viszont úgy döntöttem, hogy elkészítem ezt az oldalt, az egy weblátogató e-mailje volt. Az illető nem csak szemtanúja volt a balesetnek, de ő volt az, aki a véletlenül arrajáró rendőrautót, mely a mentőket és a tűzoltókat hívta ezután, megállította. Az elkövetkezőkben az ő visszaemlékezését idézem, a szövegben található vélemények nem az enyéimek (ő sem szakértője a témának)! (Az illető kérte, hogy ne írjam le a nevét) "[...] a kérdéses napon abban az időben épp a Sárkány
utcában parkoltam, mert az L-CO PJT nevű kis elektronikai alkatrészboltba
jártam vásárolni. Épp az Orczy u. sarka felé mentem gyalog, a Duna irányába
(az üzlettől a Sárkány u. felé), amikor a baleset történt. Jött a 24-es
(a megálló a kereszteződés után van, a váltó előtte). A burkolat rossz
nagykockakő, a pálya ágyazata kikopva, a váltó piszkos, eltömve hulladékkal
(mivel több mint 10 éve minden nap kétszer járok arra kocsival, tudom
milyenek az állapotok arra). A 23-as balra kanyarodik a Vajda Péter u.
felé, a váltó előtt jelzőberendezés, közlekedési lámpa, váltóállító, stb.
Az 24-es szerintem (szemtanú) 40-45 km/h sebességgel jött, azt nem tudom,
volt-e sebességkorlátozás a pálya állapota miatt (szerintem kellett volna).
[...] a sebesség miatti vibráció felvágta a váltót, vagy a váltó nem is
volt jó pozícióban, de a jelző ezt nem mutatta. A villamos (lehet hogy
a váltón kezdett fékezni, és ez is hozzájárult) az egyenes helyett ezzel
a (kanyarodáshoz) nagy sebességgel befordult balra, és nem egyenesen ment,
mint ahogy kellett volna. Láttam a kocsikat a jobb keréksorra állni, majd
felborulni. A kereszteződés is kockakő, és a villamos az oldalán csúszva
a sarki gyógyszertár bejárata (hátsó kocsivég) és a 23-as megállója (első
kocsivég) vonalában a járdára felcsúszott, és a megállóban álló emberek
közül 4-et feltrancsírozott. Őket szerencsére nem Külön köszönetet szeretnék mondani Bárdos Imrének a fényképekért, és a rövid tényismertetésért!
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||