Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A 24-es villamos Vajda Péter utcai balesete egy szemtanú visszamlékezése alapján

"1991.01.07.     Bp., Vajda Péter u. - Orczy út sk.      :       BKV 1342 psz. (ipari csuklós)
A villamosvezető hibájából kitérőbe haladt és felborult a 24-es jelzésű villamos. Négy személy - köztük egy, a gyógyszertár előtt várakozó járókelő - meghalt. A kocsit Miskolcra szállították traileren és a "B" végét (ez volt az eleje a baleset idején) helyreállították. Először 1993.05.21-én állt forgalomba.
"

A baleset akkoriban elég nagy port vert fel, hiszen emberáldozatok is voltak. Még évekkel később is mindig ez jutott eszembe, amikor a 23-as vagy a 24-es villamossal errefele utaztam. Érdekes, hogy a 1342-es csuklósnak nem ez volt az első balesete errefelé:
"1987.01.21.    Vajda Péter u. - Mező Imre út sk.        :       BKV 1342 psz.  (ipari csuklós)
Hibás váltóállítás miatt kitérőbe haladt (a Vajda Péter u felé) a 24-es villamos és összeütközött az FX-04-86 forgalmi rendszámú IFA tehergépkocsival 13,10-kor. Két súlyos és két könnyű sérült.
"

Aki gyakrabban járt arra, általában úgy vélekedett, hogy a pálya, és egyátalában az egész 23/24-es elágazás sem volt jó állapotban, "adta magát" arra, hogy valami súlyos dolog történjen. Ennek most már vége, hiszen 2000-ben felszámolták a Vajda Péter utcai villamosforgalmat, így ezt a kitérőt is. Ami miatt viszont úgy döntöttem, hogy elkészítem ezt az oldalt, az egy weblátogató e-mailje volt. Az illető nem csak szemtanúja volt a balesetnek, de ő volt az, aki a véletlenül arrajáró rendőrautót, mely a mentőket és a tűzoltókat hívta ezután, megállította. Az elkövetkezőkben az ő visszaemlékezését idézem, a szövegben található vélemények nem az enyéimek (ő sem szakértője a témának)! (Az illető kérte, hogy ne írjam le a nevét)

"[...] a kérdéses napon abban az időben épp a Sárkány utcában parkoltam, mert az L-CO PJT nevű kis elektronikai alkatrészboltba jártam vásárolni. Épp az Orczy u. sarka felé mentem gyalog, a Duna irányába (az üzlettől a Sárkány u. felé), amikor a baleset történt. Jött a 24-es (a megálló a kereszteződés után van, a váltó előtte). A burkolat rossz nagykockakő, a pálya ágyazata kikopva, a váltó piszkos, eltömve hulladékkal (mivel több mint 10 éve minden nap kétszer járok arra kocsival, tudom milyenek az állapotok arra). A 23-as balra kanyarodik a Vajda Péter u. felé, a váltó előtt jelzőberendezés, közlekedési lámpa, váltóállító, stb. Az 24-es szerintem (szemtanú) 40-45 km/h sebességgel jött, azt nem tudom, volt-e sebességkorlátozás a pálya állapota miatt (szerintem kellett volna). [...] a sebesség miatti vibráció felvágta a váltót, vagy a váltó nem is volt jó pozícióban, de a jelző ezt nem mutatta. A villamos (lehet hogy a váltón kezdett fékezni, és ez is hozzájárult) az egyenes helyett ezzel a (kanyarodáshoz) nagy sebességgel befordult balra, és nem egyenesen ment, mint ahogy kellett volna. Láttam a kocsikat a jobb keréksorra állni, majd felborulni. A kereszteződés is kockakő, és a villamos az oldalán csúszva a sarki gyógyszertár bejárata (hátsó kocsivég) és a 23-as megállója (első kocsivég) vonalában a járdára felcsúszott, és a megállóban álló emberek közül 4-et feltrancsírozott. Őket szerencsére nem
láttam. Viszont a gyógyszertár előtt egy fekete ruhás idős nőt elkapott a villamos vége, és vagy 2 m-t repült. A gyógyszertárból nem lehetett kijönni, akik bent voltak, szerintem azt hihették, rájuk dőlt a ház. Persze a borulás és a csúszás, valamint a házfalnak csapódás hangja is emlékezetes maradt. Mindeniki megmerevedett az utcán, csak néztek mint a moziban! Tényleg ez volt az élő horrorfilm! Én is csak álltam a sarkon, és örültem hogy nem a másik oldalon vagyok, ugyanis szándékomban állt átmenni a
túloldalra. Épp a zebránál álltam a Sárkány u. szélén, amikor az Orczy u.-on jött egy rendőrautó, lelassított, de nem állt meg, az ablakai le voltak engedve, a rendőrök csak néztek kifele a nagy birka szemeikkel, teljesen meg voltak döbbenve, azt hiszem azt hitték, valami filmforgatás. Rácsaptam a kocsi tetejére,és beszéltem velük: valami olyasmit hogy hívják gyorsan a mentőket vagy valami ilyesmi, már nem emlékszem. Ekkor megálltak és rádióztak a központba. A villamos eközben teljes terjedelmében elterülve feküdt a fal mellett. Igen nagy csend volt. 4-5 perc múlva jöttek a tűzoltók és a mentők, a környéken csak nőtt a tömeg, de én nem mentem közelebb. Miután egy kicsit magamhoz tértem, kocsiba ültem és nagy kerülővel hazamentem, de igen rosszul éreztem magam, és nagyon óvatosan vezettem. [...] ehhez még csak annyit tennék hozzá, hogy láttam már véres balesetet ezelőtt is, és nem kívántam a látványt (sajnos azóta is láttam kettőt, az egyiket épp csak elkerültem). Azóta igen óvatos vagyok az autóban a villamosok mellett. Ha meg arra járok, mindíg látom a helyszínt, és szomorúan állapítom meg, hogy a pálya karbantartása most is csapnivaló, bár azóta többször láttam már a váltó tisztítását. Lehet hogy azelőtt is tisztogatták, csak én nem figyeltem, és most pedig van mihez kötni magamban a váltótisztogatást.
Tavaly megszűnt a 23-as a Vajda Péter utcában, és az egyik sínt is felszedték. Többször nem lesz ott ilyen baleset. Az okok: úgy tudom, a vezetőt elítélték. Szerintem nem ő volt a fő hibás! Legfeljebb 10%-ban okolható a balesetért. A karbantartás hiánya szerintem a fő ok. [...] A buszok is arra kanyarodnak balra a síneken, és az is okozhatta a váltó felvágását."

Külön köszönetet szeretnék mondani Bárdos Imrének a fényképekért, és a rövid tényismertetésért!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra