Ostrava: kék-fehér villamoskavalkád

Click here for the English version / Hier geht's zur deutschsprachigen Version

Nem gondoltam volna, hogy valaha is látni fogom Ostravát; egyszerűen nem volt rajta a "meglátogatandó helyek" című képzeletbeli listámon, se turisztikai, se villamosmániás szempontból. Aztán amikor kiderült, hogy a város nemzetközi repterén rendezett "NATO Day 2012" című rendezvényen repülni fog az amerikai légierő B-52-es bombázója, kiderült, hogy a repülőnap + villamos + útközben esetleg vonatfotózás kombó elég vonzerő ahhoz, hogy Interszitivel és Jazzcoollal hárman költséghatékonyan útra keljünk. Én még felvetettem, hogy csapjuk hozzá Felső-Sziléziát is a programhoz - és persze nem kellett nagyon könyörögni, hiszen közel is van Ostravához, meg érdekes hely is :)

Elég kanyargós úton értünk oda, meg az útközbeni vasútvonalakkal is lehetett volna nagyobb szerencsénk, de legalább az idő szép volt, amikor kiszálltunk a kocsiból. A képen a Náměstí Republiky, igazi csehszlovák hangulattal: erődszerű, aluljárós-esőtetős villamosmegálló-komplexum, és persze Tatra-hegyek: balra egy klasszikus négytengelyest láthatunk: ez a kocsi '87-ben T3SUCS-ként kezdte életét, majd 2002-ben modernizálták, innentől T3R.P a típusjelzése. Jobbra a szívemnek kedvesebb Jacobs-csuklós verzió látható: 1969-ben K2-esként épült, 1995-től K2G állapotú (szaggatós).

Ilyen szép napsütéses képeket csak az első másfél órában tudtunk csinálni, de ezt akkor még nem sejtettük, úgyhogy nem erőlködtünk kimondottan szép hátterek keresésével. Az is igaz, hogy nem biztos, hogy találtunk volna igazán szép fotóhelyet, mert Ostrava egyszerűen nem kimondottan szép. Viszont a Vítkovice Vys.Pece megálló környéke ha nem is szép, de érdekes hátteret szolgáltatott: balra egy VarioLFR.E, azaz alacsonypadlós középrésszel újonnan épített T3-származék 2010-ből, jobbra egy nyolctengelyes, csuklós verzió, amit VarioLF3/2-nek hívnak. A helyi közlekedési vállalatnak, a DPO-nak ezen kívül hattengelyes kivitelben is van ilyenje (VarioLF2), de olyat nem láttunk. Illetve VarioLF3-asból is van egyirányújuk, de az se bukkant fel. Igazából az itt látható típuskavalkád ellenére messze nem láttunk mindent, így a számomra Brnóból ismerős gnóm pótkocsit se.

Még egy kicsit vissza az első képen látott helyszínhez: balra egy Skoda Astra 03T2 "alacsonypadlós Bengáli", jobbra pedig még egy VarioLFR.E szerelvény.

Két percnyi mozgókép, többnyire az eddig látott, illetve az oldalon szereplő többi helyszínről, magyarázó feliratokkal. Utólag azt gondolom, bepakolhattam volna rendes állványt a hátizsákba indulás előtt, így viszont érdekesebb perspektívák nyíltak meg előttem :)

Korlátok és barátságtalan aluljárók mindenütt - az előző rendszer valahogy így képzelte el a modern tömegközlekedést. Ezzel együtt a sok korlát, bár nem szép, gyorsítja a forgalmat, hisz se az autósoknak, se a villamosvezetőknek nem kell átrohangáló gyalogosokra figyelnie.

Kezdett beborulni, így felszálltunk valamire, és elindultunk arra, amerre ment. Útközben ilyen kilátás nyílt: balra coccjalista-modernista lámpaállvány és a régi ipari építészet találkozása Nová Ves Vodárna megállónál, jobbra pedig az Ostrava-Svinov vasútállomás melletti felüljáró, amit épp felújítottak, az építkezés alatt egy vágányon fenntartva a forgalmat.

Balra: Poruba városrész jókora szocreál-sztálinbarokk lakótelepe mellett halad el ez a T3SUCS-ből lett T3R.P. Jobbra: T6A5 szerelvény Vřesinská végállomáson.

Ha már említettem a lakótelepet, itt egy panorámakép a közepén áthaladó sétány torkolatáról. Ha kicsit több időnk lett volna, szívesen besétáltam volna.

Na de vissza Vřesinská végállomásra: balra egy Inekon Trio 2003, a korábban már látott Skoda 03T helyben gyártása. Pontosabban - azt hiszem - a 03T-t eredetileg pont az Inekon fejlesztette,  a Skoda pedig csak gyártotta, de kicsit átláthatatlan számomra a történet. Az Inekon mindenesetre összeveszett a pilzeniekkel, otthagyta őket, és bevásárolta magát az ostravai közlekedési vállalat főműhelyébe, azóta itt működik. Meg nem mondom, hogy a jobb oldali képen egy Trio vagy egy 03T belső terét látjuk, de tán nem is nagyon lényeges.

Még mindig Vřesinská: az itt levő hurkot két irányból használják: a belvárosi járatok a város felé fordulnak vissza benne, az 5-ös villamos pedig kifelé. A bal oldali képen egy T3SUCS-ből lett T3R.P-at és egy '82-es gyártású T3SU-t látunk, a jobb oldalin pedig már Zátišíben vagyunk, az 5-ös külső végállomásán.

Ez a villamos helyközi járat, afféle HÉV, csak villamoskocsikkal. A legérdekesebb az volt, hogy az indítást sípszóval jelezte a végállomási személyzet: talán ez lehet az utolsó maradványa annak, hogy 1927 és 48 közt ez egy vasúti mellékvonal volt, gőzmozdonyokkal és teherforgalommal.

T3SU műszerfala és utastere. Ezek a kocsik még mindig PCC gyorsítóművesek, ezért jellegzetes kontaktorcsattogással "lendkerekeznek": gyorsít-PUKK-gurul-gyorsít-PUKK-gurul-gyorsít-PUKK-gurul :)

A késő délutánt elmosta az eső, úgyhogy fotózás helyett inkább csak videóztam.

Balra: 03T a Plzeňskán. Jobbra: T6A5 szerelvény Dubina Interspar végállomáson. A két kép elkészítése közben volt a repülőnap, ami miatt egyátalán idejöttünk :)

De vissza az Intersparhoz: K2G jobbról-balról. Nekem a K2-esek sokkal jobban bejönnek, mint a T3-asok, pedig sokáig ezek se tetszettek. Aztán Brnóban megkedveltem őket.

Röviden megemlíthető, hogy troli is van a városban: balra egy Skoda 14Tr10/6 és egy Solaris Urbino 10 III büdösbusz együttállása, jobbra egy másik Skoda, ezúttal egy 21Tr, szintén Koblov végállomáson. Most pedig gyorsan térjünk vissza a villamosokhoz  ;)

Amikor beértünk a belvárosba, szomorúan konstatáltuk, hogy nem járnak a villamosok. Helyettük viszont ott volt ez az RSP-3 típusjelzésű szörnyeteg, egy síncsiszoló. Fotózás szempontjából ugyan teljesen rossz helyen volt - ő teljesen árnyékban, míg mögötte a Nádražní házai verőfényben úsztak -, de azért le kellett kapni. A berendezés helyi fejlesztés lehet, a csiszolóberendezés egy Tatra forgóvázba van építve (jobbra).

Meglehetősen lassan haladt és rettentő hangos volt, de látványosan elegyengette a sínek felületét.

Palkovského: valószínűleg a közeli sportcsarnokhoz és stadionhoz kapcsolhatók a tárolóvágányok, amiktől síntérnek tűnt az utca.

Egy újabb videó, ipartelepek melletti robogással, az imént látott síncsiszolóval, és egyéb életképekkel.

Balra: a Palkovského és Ruská kereszteződésében érdekes volt ez a ház, aminek a földszintjén áthalad az utca. Jobbra: vannak KT8-asok is Ostravában, de nem úgy, ahogy megszoktuk őket - az alacsonypadlós középső szekció mellett egyirányúra is átépítették őket, ezt a '89-es kocsit például 2007-ben. A típusjelzésük így KT8D5R.N1, és szerintem meglehetősen fura látványt nyújtanak ajtó nélküli bal oldalfalukkal és vezetőfülke nélküli B végükkel.

T3SUCS kanyarodik az előbb látott ház alá.

Szép téglaborításos főtér régi német iparvárosok stílusában, és gyártelepi utca, iparvágányokkal; mindez egymástól csak pár száz méterre: ez Ostrava Vítkovice nevű városrésze dióhéjban.

Az iparvágányokon átcsörömpölő villamosok mellett valami vasizéket szállító fura jármű is felbukkant időnként, hol megrakva, hol üresen, szóval a jelek szerint valami termelés folyik még itt.

Ipari környezethez mérten egész kellemes képekkel fejezem be ezt az oldalt. A "pozor vlak" feliratú fényjelző régi emlékeket ébresztett :) Azért végülis örülök, hogy itt is jártam!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez