Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

    A HÉV sínhegesztő szerelvény

    Általában a szentendrei HÉV vágányai mellett, de néha másutt is látható egy érdekes, három részből álló szerelvény, melyet mozgatáskor egy külön mozdony vontat. Ez a HÉV sínhegesztő szerelvénye, mely már első ránézésre is érdekes (kinek a (szerintem csúf) graffitik miatt, kinek másért). Számomra azért kedvesek, mert kedvenc "ezres" villamosaim rokonairól van szó. A rokonság alapja az, hogy a három kéttengelyű kocsi a HÉV "U" és "E" típusából lett kialakítva. Illetve ez nem ilyen egyszerű: az egyik kocsi, mely jelenleg a 4378-as pályaszámot viseli, eredetileg az M2044-es számú M V kocsi volt, mely később a villamosvasúton 1934-asként egy 1900-as iker egyik fele volt.

    A másik két kocsi (a fentebbi képen hozzánk közelebb) könyvelésileg az M2032 és M2034 jelzésú M IV típusú kocsiból lett kialakítva (M2072 és M2074 számmal), azonban igazából új alvázra új kocsiszekrényt építve készültek. Ennek ellenére ránézésre nagyonf urcsa, hogy ha újonnan épültek, akkor miért ilyen régies kinézetűek? Nem tudom pontosan, hogy vajon tényleg van-e bennük valami az eredeti két HÉV kocsiból, de nekem eléggé ez az érzésem támadt - persze ez semmit nem jelent.

    Tehát adott három HÉV-kocsi, melyek közül csak egynek (a fentebbi képen hozzánk legközelebb levőnek) az eredete tűnik biztosnak. De mire is használják őket? A volt M V-ös öltöző-étkező funkciót tölt be, az az a hegesztőláncon dolgozók használják mozgó felvonulási épületként. Mondhatni, hogy pótkocsiként üzemel.
     

    A két másik közül az egyik M IV-es egy dízelmotorral hajtott generátort hordoz, ez termeli az áramot a másik kocsi (természetesen utólag beépített) szétnyitható végén leereszthető hegesztőkészüléknek.

    Remélem megbocsátható, ha villamosmániám miatt azzal a kocsival kezdem, mely ikerkocsiként üzemelt a budapesti villamosvonalokon! A villamosvasúti jelleg nem nagyon látszik már a kocsin, hiszen egyik kocsivégen se látszik vezetőállás helye, csak a HÉV-nél használt féktömlők csapjai és csövei. Bár azért a villamosvasúti ütköző érdekes egy HÉV-vonalakon felbukkanó járművön...

    Az egyik kocsivég...

    ... és a másik.

    Ez bizony egy szoros csatolású (Alemann) ütköző...

    A csapágytok-fedélen az FVV (Fővárosi Villamosvasutak) felirat olvasható. Legalább ennyi emlékeztet az 1934-es kocsira...

    Az egyik "M IV utánépített" (komolytalanul: vagy tényleg utánépítésről van szó, vagy csak utána építették) kocsi.

    Szemmel láthatóan ő az, aki akár a szerelvény elején is mehetne. Az ellenállások a tetőn szintén érdekesek. (Na meg az is, hogy másfajta ütközőtányér van rajta, mint az előbb látott kocsin - ez a régebbi fajta)

    Az utastérben helyet foglaló dízelmotor, mely egy generátort hajt.

    Ez bizony egy MÁV-os feliratú csapágytok! A küllős kerekek számomra szintén kedvesek, ritkán látni ilyet manapság!

    A generátorkocsi és a hegesztő közti csatlások.

    A hegesztőkocsi, melynek egyik vége le van csapva.

    Egy BHÉV-es...

    ... és egy MÁV-os csapágytok-fedél.

    Ezt az ajtót kinyitva húzható elő a sínhegesztő készülék, melynek működéséről szívesen beszélnék - ha ismerném azt :) Jó lenne többet megtudni erről a szerelvényről!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra