Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Látogatás a "kisföldalatti" telepen II.
A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának!

Előző oldal

De nézzünk csak kicsit be az elektromos részbe! A csuklóalagútban vannak a vezérlés elemei és a segédberendezések, az indító- és fékezőellenállások pedig az alvázra vannak rögzítve. Ami tetszett: a középső szerelőajtó kinyitásakor a vezérlés automatikusan lehúzza az áramszedőt, hogy ne legyen nagyfeszültség jelen!

Ez itt a légsűrítő.

Ezek pedig a kontaktorok, melyek a menet- és fékáramköröket kapcsolgatják. Alul az is látszik, hogy az egyik kocsirész hogyan csatlakozik a másikhoz a csuklóban.

További belsőségek...

... és a statikus átalakító.

A különböző elektromos rendszerek csatlakozásai a csuklóalagút tetején.

Vessünk egy utolsó pillantást a Ganz "kiscsuklósokra"...

... és aztán folytassuk egy veteránnal, a "Ferenc József Földalatti Villamos Vasút" 11-es számú, faborítású kocsijával, mely ma a nosztalgiaüzemhez tartozik. A képen látható, hogy az alváz meg van hajlítva, hogy a két végén "alá férjenek" a forgóvázak. A vezető ennek a tetején kuporog, míg középen az utastérben alacsony a padló.

A kétszárnyú bejárati ajtó a cégjelzéssel és iránytáblával.

A kocsi belseje fával van borítva, igazi műremek!

A félkör alakú ülések is érdekes látványt nyújtanak (a középbejáratú villamosokon volt hasonló). Jobboldalt a kalauzcsengő bőrszíja látszik.

Az ajtó egyike a sok változtatásnak, melyek ezen a kocsin 1896 óta végre lettek hajtva: eredetileg egyszárnyú volt.

A vezetőfülkébe előről (!) lehet felmászni, ezen a nyíláson át, ami másutt ablaknak is kicsi lenne!

Következő oldal


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra