Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Budapesti életképek 21/3

Előző oldal

És ismét troli: Ganz-Solaris T12 tanulómenet a Ferdinánd hídról lefelé jövet.

Ha már itt járunk: az egykori vasúti területen is lassan épülni kezd valami. Sajnos még nem a 14-es villamos bevezetése a Nyugatihoz.

Március a Solaris-láz jegyében telt a közlekedésbarátok körében: a lengyel-magyar trolibuszok ekkor kezdtek utasokat szállítani a 76-os vonalon.

Korszakok: elől egy Ziu-9, mögötte egy vadiúj Solaris, a háttérben pedig egy Ik412-es kanyarodik.

Két kép a Szent István parkból. Nem rosszak ezek a Ganz-Solarisok, de azért csuklósnak jobban örültem volna!

Nem igazán közlekedés, de azért fontos dolog Budapest életében: állítólag még 2005 első felében el fogják bontani a Madách téri bazársort. Csak látnám végre, hogy felvonulnak a bontómunkások!

Nem hiszem, hogy a képen látható mocsok hiányozni fog bárkinek is. Talán a régimódi neonfeliratok igen, de ennyi - azokat pedig megőrzik a képeink.

Március 15. tiszteletére a 2-es villamos három kocsiját ünneplőbe öltöztették. Az egyik kocsi ragasztmánya 1848-as jeleneteket mutatott be...

... a másik 1956-osokat, ...

... a harmadik pedig a két véres (1848, 1956) és az egy vértelen forradalom (1989) évszámait viselte magán.

Az 1848/49-es villamos a "Földművelődésügyi" Minisztérium előtt. Az ünnepi tuják belsejében egyébként ünnepi dalok szóltak, az utastájékoztató rendszeren pedig idézetek voltak olvashatók. Ez kicsit visszaütött, amikor a berendezés leállt: az egyik kijelzőn az állt: "Magyarország volt", a másikon pedig: "végállomás" :-/

Ilyet se gyakran látni: alig ment ki az egyik 2-es a Roosevelt téri megállóból, máris jött mögötte a következő. Sajnos csak torlódásról volt szó, nem sürítették a járatot - pedig megérdemelné!

UV-sor a Deák téri végállomáson, szép napfényben.

A Madách téri bazársor mellett még egy meghatározó, de nem kimondottan szép városképi elem is elbontásra került ekkoriban: a Vörösmarty téri ORI-székház, köznapi nevén az "Elizélt palota". Ennek a bontásnak külön pikantériája, hogy a homlokzat és az állványzat egy része leszakadt, miközben alatta javában zajlott a karácsonyi vásár. Szerencsére a darabok megálltak ég és föld között, így senkinek nem lett baja.

És íme a Vörösmarty tér az épület nélkül. Jópofa, hogy a beton alól előtűnt a Vigadó hátsó tűzfalára valamikor az ötvenes-hatvanas években odafestett Ibusz reklám (a kép közepén)!

Milyen kellemesen nagy lett így a tér - én nem is építenék ide új házat, csak a tűzfal helyett csinálnék valami szebbet!

És még egy homlokzat, ami el fog tűnni: az újságíróház a Blaha Lujza téren. Lehet, hogy "ideológiailag képzetlen" vagyok, de szerintem ez nem egy csúnya épület; félek, hogy ami helyette lesz, rosszabb lesz...

Egy újabb márciusi reggel, amikor nem tudtam ellenállni a késztetésnek, hogy elmenjek fotózni: 2-es villamos a Vigadó téren.

A Budai Várnegyed panorámája a Petőfi térről. De gyönyörű ez a város!

Hm, a túlparton elromolhatott a Döbrentei téri 18/19+41 elosztóváltó, mert az összes villamos megállt előtte, és bal első ajtót nyitott, ami általában azt jelenti, hogy a vezető kézzel állít...

Egy újabb napos délutánon elhatároztam, hogy elsétálok a Krisztinavárosba 18-ast fotózni. Sajnos, mire odaértem, a napsütésből ilyen fátyolos izé lett, amikor alig vannak rendes színek és fények. A képen a Krisztina körút legszűkebb szakasza látható a tűzfalra mázolt ál-homlokzattal.

Ugorgyunk: 1A az Üllői úti felüljáró alatt éppen behaladni készül végállomási kihúzójára.

Itt is lesznek némi változások: Kőbánya-Kispest metróvégállomást átépítik, jobban mondva hozzáépítenek egy plázát.

A létesítmény valószínűleg eltünteti a jelenlegi busztárolót, és a mögötte levő sportpályát.

Kíváncsi vagyok, a metróállomás+egyebek megmaradó részének "műanyag-dizájnú" burkolatát megtartják-e.

Egybeépített vasútállomás és metróvégállomás: bárki bármit mond, kevés ilyen jól összeillesztett intermodális csomópont van az országban! Sőt, igazából egy sincs.

Lehet szidni a ma már viccesen gagyinak tűnő homlokzatot, de a metró és az úttest fölött "lebegő" ábécé-áruház újkorában nagyon dögösnek tűnt számomra!

Na igen, erre a sarokra tényleg ráfér némi rendrakás.

Csak nehogy olyan rosszul süljön el, mint a Liget téri aluljáró esetében: felújították, de a helyi elemek pár napon belül újra teljesen leamortizálták. Most lehet a felszínen átkelni helyette. Tanulság: minden csak annyit ér, amennyire vigyáznak rá.

És ha már egyszer városfejlesztési különszám lett ebből a villamosos oldalból, még egy ilyen jellegű fotó: itt, a Kerepesi/Hungária sarkán egy irodaházat fognak építeni. Reméljük nem csak papíron, mint a sok éven át hirdetett, de soha el nem kezdett multiplex mozi!

1-es villamos a Kerepesi út kereszteződése előtt, némi troli kezelővonal-felsővezetékkel.

Következő oldal: élet a 29Y kanyarodó vágányán, eső és napsütés a 17-esen + Pesterzsébet


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra