Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Budapesti életképek 21/3

Előző oldal

És ismét troli: Ganz-Solaris T12 tanulómenet a Ferdinánd hídról lefelé jövet.

Ha már itt járunk: az egykori vasúti területen is lassan épülni kezd valami. Sajnos még nem a 14-es villamos bevezetése a Nyugatihoz.

Március a Solaris-láz jegyében telt a közlekedésbarátok körében: a lengyel-magyar trolibuszok ekkor kezdtek utasokat szállítani a 76-os vonalon.

Korszakok: elől egy Ziu-9, mögötte egy vadiúj Solaris, a háttérben pedig egy Ik412-es kanyarodik.

Két kép a Szent István parkból. Nem rosszak ezek a Ganz-Solarisok, de azért csuklósnak jobban örültem volna!

Nem igazán közlekedés, de azért fontos dolog Budapest életében: állítólag még 2005 első felében el fogják bontani a Madách téri bazársort. Csak látnám végre, hogy felvonulnak a bontómunkások!

Nem hiszem, hogy a képen látható mocsok hiányozni fog bárkinek is. Talán a régimódi neonfeliratok igen, de ennyi - azokat pedig megőrzik a képeink.

Március 15. tiszteletére a 2-es villamos három kocsiját ünneplőbe öltöztették. Az egyik kocsi ragasztmánya 1848-as jeleneteket mutatott be...

... a másik 1956-osokat, ...

... a harmadik pedig a két véres (1848, 1956) és az egy vértelen forradalom (1989) évszámait viselte magán.

Az 1848/49-es villamos a "Földművelődésügyi" Minisztérium előtt. Az ünnepi tuják belsejében egyébként ünnepi dalok szóltak, az utastájékoztató rendszeren pedig idézetek voltak olvashatók. Ez kicsit visszaütött, amikor a berendezés leállt: az egyik kijelzőn az állt: "Magyarország volt", a másikon pedig: "végállomás" :-/

Ilyet se gyakran látni: alig ment ki az egyik 2-es a Roosevelt téri megállóból, máris jött mögötte a következő. Sajnos csak torlódásról volt szó, nem sürítették a járatot - pedig megérdemelné!

UV-sor a Deák téri végállomáson, szép napfényben.

A Madách téri bazársor mellett még egy meghatározó, de nem kimondottan szép városképi elem is elbontásra került ekkoriban: a Vörösmarty téri ORI-székház, köznapi nevén az "Elizélt palota". Ennek a bontásnak külön pikantériája, hogy a homlokzat és az állványzat egy része leszakadt, miközben alatta javában zajlott a karácsonyi vásár. Szerencsére a darabok megálltak ég és föld között, így senkinek nem lett baja.

És íme a Vörösmarty tér az épület nélkül. Jópofa, hogy a beton alól előtűnt a Vigadó hátsó tűzfalára valamikor az ötvenes-hatvanas években odafestett Ibusz reklám (a kép közepén)!

Milyen kellemesen nagy lett így a tér - én nem is építenék ide új házat, csak a tűzfal helyett csinálnék valami szebbet!

És még egy homlokzat, ami el fog tűnni: az újságíróház a Blaha Lujza téren. Lehet, hogy "ideológiailag képzetlen" vagyok, de szerintem ez nem egy csúnya épület; félek, hogy ami helyette lesz, rosszabb lesz...

Egy újabb márciusi reggel, amikor nem tudtam ellenállni a késztetésnek, hogy elmenjek fotózni: 2-es villamos a Vigadó téren.

A Budai Várnegyed panorámája a Petőfi térről. De gyönyörű ez a város!

Hm, a túlparton elromolhatott a Döbrentei téri 18/19+41 elosztóváltó, mert az összes villamos megállt előtte, és bal első ajtót nyitott, ami általában azt jelenti, hogy a vezető kézzel állít...

Egy újabb napos délutánon elhatároztam, hogy elsétálok a Krisztinavárosba 18-ast fotózni. Sajnos, mire odaértem, a napsütésből ilyen fátyolos izé lett, amikor alig vannak rendes színek és fények. A képen a Krisztina körút legszűkebb szakasza látható a tűzfalra mázolt ál-homlokzattal.

Ugorgyunk: 1A az Üllői úti felüljáró alatt éppen behaladni készül végállomási kihúzójára.

Itt is lesznek némi változások: Kőbánya-Kispest metróvégállomást átépítik, jobban mondva hozzáépítenek egy plázát.

A létesítmény valószínűleg eltünteti a jelenlegi busztárolót, és a mögötte levő sportpályát.

Kíváncsi vagyok, a metróállomás+egyebek megmaradó részének "műanyag-dizájnú" burkolatát megtartják-e.

Egybeépített vasútállomás és metróvégállomás: bárki bármit mond, kevés ilyen jól összeillesztett intermodális csomópont van az országban! Sőt, igazából egy sincs.

Lehet szidni a ma már viccesen gagyinak tűnő homlokzatot, de a metró és az úttest fölött "lebegő" ábécé-áruház újkorában nagyon dögösnek tűnt számomra!

Na igen, erre a sarokra tényleg ráfér némi rendrakás.

Csak nehogy olyan rosszul süljön el, mint a Liget téri aluljáró esetében: felújították, de a helyi elemek pár napon belül újra teljesen leamortizálták. Most lehet a felszínen átkelni helyette. Tanulság: minden csak annyit ér, amennyire vigyáznak rá.

És ha már egyszer városfejlesztési különszám lett ebből a villamosos oldalból, még egy ilyen jellegű fotó: itt, a Kerepesi/Hungária sarkán egy irodaházat fognak építeni. Reméljük nem csak papíron, mint a sok éven át hirdetett, de soha el nem kezdett multiplex mozi!

1-es villamos a Kerepesi út kereszteződése előtt, némi troli kezelővonal-felsővezetékkel.

Következő oldal: élet a 29Y kanyarodó vágányán, eső és napsütés a 17-esen + Pesterzsébet


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra