Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

A blackpooli villamosok I.

Bevallom, erről a városról pár hónappal korábban hallottam először, de akkor rögtön villamosokkal kapcsolatban: valaki gyönyörű képeket mutatott az ottani emeletes villamosokról. Tetszett! Nem csoda hát, hogy amikor angliai nyaralásunkat terveztük barátnőmmel, igyekeztem a programba belefűzni Blackpoolt. Kezdetben úgy tűnt, hogy nem fogunk eljutni oda (hiszen Londontól, utazásunk eredeti célpontjától elég messze van), aztán mégis, vendéglátóink maguktól ajánlották fel, hogy elvisznek oda. Éltem a lehetőséggel :-)

Blackpool a tengerparton fekszik, egy népszerű nyaraló- és szórakozóhely, mondhatni, hogy az egész település egyetlen vidámpark és hotel. A villamosvonal a part mellett halad, az egyes látványosságokat köti össze. A pálya első látásra elöregedettnek tűnt, a hírek szerint a közeljövőben teljesen fel kell újítani, ennek kapcsán gondolkoznak azon, hogy alacsonypadlós járműveket vesznek a jelenleg használtak helyett. Persze ez szerintem nem fog megtörténni...

Remélem legalábbis mert nagyon sajnálnám, ha a képen láthatóhoz hasonló emeletes kocsik eltűnnének! Első látásra elég hihetetlenek ezek a járművek, és mi tagadás, másodikra és harmadikra is ;-)

Az angolok nem félnek az emeletes járművektől, nekik ez a hagyományos, bár csak itt maradtak üzemben, miután az 1930-as évektől kezdve fokozatosan leépítették az összes villamoshálózatukat! (Londonban például 1952 júliusában csörömpölt el az utolsó tuja)

Persze szolgálnak "földszintes" villamosok is a magasak mellett...

.. illetve olyanok is, melyeket valószínűleg buszokból alakítottak ki.

Egy szombati napon voltunk ott, a parti vonal inkább múzeumi felvonulásnak nézett ki, mint használatban levő vonalnak! Az eddig látott emeletes kocsik forgóvázasak voltak, míg ez a képen kéttengelyes, ráadásul pantográf helyett rúdáramszedős.

Ilyen a lépcső az emeletre.

A többié meg ilyen. A kalauz folyamatosan számolja, hogy hány szabad hely van fent, és csak akkor engedi fel az embert, ha ott le tud ülni.

Természetesen ki is kellett próbálni őket, és természetesen az emeletre kellett ülni! Innen elég jó kilátás esett a többi jármű tetejére. Az "emelettelen" kocsik áramszedő fura állványra vannak helyezve, hogy elérjék a magasan levő felsővezetéket. A kocsik egyébként picit dülöngéltek menet közben, kicsit jobban csikorogtak is, de ettől csak még érdekesebb volt az utazás!

Na még egy alacsony...

Plusz egy emeletes...

... és egy "villamosbusz".

Ez is földszintes, de megint másik típus. A blackpooli vonal természetesen azért ilyen tarka, mert élő múzeumként üzemel, azaz mindenféle kocsikat használnak.

Hopp, az ott egy nosztalgiakocsi!
 

Favázas jellegű, de azért emeletes.

Eredetileg nem volt az, de aztán 1970-valahányban átépítették ilyenre, hogy hasonlítson egy 1930-as években ilyenre alakítottra. Vagy valami ilyesmi...

Ilyen a tetőtér-beépítés.

Villamosból még sose bámultam a tengert, most ez is megtörtént. Érdemes megnézni a lámpát!

Ami számomra érdekes volt: a kocsinak "maximum"-forgóváza volt, ami azt jelenti, hogy egy hajtott nagyobb, és egy iránystabilizáló kisebből áll. Annak idején Pesten is üzemelt ilyen, de hamar eltűnt ez a megoldás, és maradt helyette a beálló tengely.

A vezető nyitott peronon kezeli a kontrollert és a fékkart, a háta mögött indul el az elég meredek lépcső.

Folytatás: még több tuja!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra