Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Az 1625-ös pályaszámú villamos motorkocsi

A szentendrei múzeumban a "kerek" 1000-esen kívül még egy ötablakos acélvázas villamoskocsi látható: az 1625-ös. Kinézetre alig lehet megkülönböztetni az 1000-esektől, tipikus Füzesi-acélvázas kocsiszekrénye van, melyet 1956 körül kapott (illetve akkor lett acélvázasítva, maga a kocsiszekrény később több kisebb átalakításon esett át, és valamikor a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején készülhetett). A kocsi története persze ennél sokkal régebbre nyúlik vissza: a BVKV (Budapest-vidéki Közúti Vasút Rt.) 1896-ban vásárolt 10 darab motorkocsijának egyikéről van ugyanis szó ("F" típus). A villamos akkor a 240-es pályaszámot viselte, és elég kevéssé hasonlított a lentebbi képeken láthatóra: a favázas kocsiszekrény egyértelmű volt akkoriban, de az, hogy a jármű forgóvázas volt, már érdekesebbnek mondható. Persze a kocsiszekrény részletei további jellegzetességeket mutattak: egyrészt hosszabb volt, mint az akkori villamosok, a homlokfala pedig szélesebb (a köznyelv "szélespofájúnak" hívta). Az oldalfal ablakai nem egyformák voltak: három szélesebb táblát fogott közre négy keskenyebb. A típus a BKVT-nél is megjelent egy évvel később: a cég 1897-ben 30 darabot rendelt belőle a Schlicktől. További érdekesség: eredetileg két "teremre" oszlott az utastér, mivel az elővárosi vonalakon, ahol jártak, kötelező volt kocsiosztályokat üzemeltetni. Innen származik egy másik becenév: "szoba-konyhás"

A lényegi átalakítások közül az első 1909-ben történt meg, a forgóvázak helyett beálló tengelyeket kapott a típus, ekkor a jelzése "F1"-re módosult. Teltek-múltak az évek, aztán a BKVT tulajdonú kocsik a BSzKRt létrejöttekor az 1500-as pályaszámot kapták, ez lett a budapesi közlekedéstörténetben az első típus ezeken a számokon (jelenleg a hannoveri "Banánok" viselik). 1938-ban az 1506-os kocsit átalakították, ez lett a későbbi 1500-asok ("F1A" típus), illetve kialakításilag a Füzesi acélvázas kocsiszekrények elődje (a peronelrendezés, a dongatető, a háromablakos, kicsit előrenyúló, enyhén döntött szélvédővel szerelt homlokfal itt bukkant fel először). Amikor az 1500-as sorozatot megépítették, az addigi 1500-asokat 1600-asra számozták át.

A BSzKRt-s "karrierrel" párhuzamosan a BKVK kocsik, köztük a 240-es is, a BHÉV-hez kerültek, M VI jelzéssel, és M22xx-as pályaszámmal üzemeltek az erzsébetfalvai vonalon, 500V-os (villamosvasúti) berendezésekkel. A háború után ezek a kocsik felbukkantak a budafoki vonalon is, még az FVV időkben is.

1955-ben újabb nagy változtatásra került sor a sorozaton: acélvázas kocsiszekrényeket kaptak az FVV Füzesi Árpád Villamosvasúti Főműhelyében, ez az a bizonyos "Füzesi-kasztni", melyről annyi szó esik az oldalaimon. Meg kell említeni, hogy ez volt az első villamossorozat, ami acélvázasítva lett. A kivitelük eleinte nem volt egyforma (ez jellemző a Füzesi acélvázasokra), de az évek során mindegyik nagyjából olyan lett, mint az a lentebbi képeken látható. A kocsik a '60-as évektől kezdve főleg újpesti vonalakon közlekedtek 1980-81-ben történt kivonásukig. Az 1625-ös megmaradásához valószínűleg némi szerencse is szükségeltetett, ugyanis ez a kocsi egy baleset miatt főműhelyi javításra lett elküldve a kivonás környékén, és emiatt egyszerűen kimaradt a selejtezés utáni szétbontásból...

Elől az 1625-ös, mögötte az 1000-es: az oldal címszereplője a régebbi villamosvasúti festésben pompázik, zöldesbarna tetővel, míg az 1000-es teteje a ma is használthoz hasonló világosszürke.

Ezen a képen látszik, hogy bár a kocsiszekrény nagyon hasonló, az 1600-asok alváza alacsonyabb volt, így  kocsik padlómagassága is kisebb (az egy érdekes szerkezeti furcsaság, hogy az ütközője mégis magasabban van).

A kocsi a 3A viszonylatra van táblázva, de a kedvenc képemen pont a 33-ason közlekedik - egyszer szeretnék végigzötyögni vele a Vörösvári úton...

A viszonylatszámjelző, mellette az elektromos csatlás a pótkocsik felé.

A homlokfal alsó része.

A Füzesi-kaszni szemből, avagy "a" budapesti villamosforma.

A belső rész szinte teljesen megegyezik az 1000-esével, csak itt műbőr helyett faléces ülések vannak.

Ez a kép voltaképp akár egy UV pótkocsiban is készülhetett volna...

A vezetőülés: baloldalt a kontroller, középen a Böcker-fék légszelepe, jobboldalt a kézifék kereke.

Egy közelebbi kép: a középső részen a pályacsengő gombja és a két kapcsoló alatt a fényszóró és zárlámpa nyílása, alatta a homokoló pedálja.

Pisztolyzáras ajtókilincs a tolóajtón. A háttérben egy Bengáli látható. Érdekes, hogy a sokkal újabb "házi csuklós" - budapesti közlekedtetését nézve - csak két évvel élte túl az 1600-asokat...


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra