Talán
öt éves lehettem, amikor egy zugligeti kirándulás alkalmával felfigyeltem
az úttal párhuzamosan futó, jobban mondva inkább csak rozsdásodó sínekre.
-Villamos járt ott, de megszüntették.-magyarázta
édesapám. Később megtudtam, hogy az 58-as járat volt az, amit előbb 1977-től
"szüneteltettek", majd simán elfelejtettek, busszal pótoltak, a helybelieket
kell megkérdezni, hogy milyen sikerrel. A vágányok nagyrészt ma is megvannak,
csak vastag földréteg, beton került rájuk. A megszüntetés oka a "korszerűtlenség"
volt. Évekkel később kezdtem felfedezni további használatlan vágányokat
szerte a városban, nem is képzeltem volna, hogy mekkora volt a hálózat,
melyet a hatvanas évektől kezdtek leépíteni. Szüleim meséltek azokról az
időkről, amikor a Móricz Zsigmond körtérről egyetlen villamossal el lehetett
jutni Kispestre, amikor ugyaninnen HÉV indult Törökbálintra, amikor a Nagyvárad
térről átszállás nélkül el lehetett jutni akár a János kórházig is. A régi
képeken látszik, hogy a sárga színűre fényezett, nem ritkán ötven-hatvan
éves villamosok hozzátartoztak a városképhez, forgalmasabb útvonalakon
akár percenként is követték egymást. Aztán a hetvenes évektől kezdve kegyvesztetté
váltak, a síneket felszedték, a járatokat buszokkal pótolták. A csonkítások
a mai napig folynak, gondoljunk csak a Thököly úti 67-esre,
mely ugyan hivatalosan nincs megszüntetve, villamospótló jár helyette,
de igencsak kétséges, hogy valaha újra közlekedni fog-e.
Persze a busz valóban gyorsabb, olcsóbban üzemeltethető volt egy olyan időszakban, amikor nem volt mindennapos és szinte elfogadott az úttesten két párhuzamos sorban való parkolás, a kereszteződésekbe való behajtás piros lámpánál, és rengeteg olyan dolog, ami miatt a belvárosi buszjáratok dugóban pöfögő, gyors haladásra képtelen lajhárok lettek. Vajon nem lenne időszerű felülbírálni, hogy egyes helyzetekben mennyit segíthetne a zárt pályás, gyors közlekedtetésű villamos járatása? Mennyivel kényelmesebb lenne az utasok számára a jelenleg napközben nem ritkán egy órás menetidejű 86-os busz mellett egy budai észak-dél irányú villamos, mondjuk a 18-as hetvenes évek elejei verziója, mely a Moszkva tértől a János kórház helyett a Margit körúton áthaladva a mai 17-es járat vonalán haladna Óbudáig? Vagy nem lenne indokolt, hogy a 14-es villamos a Lehel tér helyett a Nyugati térig menne, ezt a végállomást egyébként a West End Center építésekor be is tervezték! Hány tízezer embernek segítene, ha a 4-es villamos a Moszkva tér helyett a Déli pályaudvarig menne, vagy ha a 61-es és az 56-os vonalát összevonnák? A BKV szerint azonban jelenleg is a busz az elsődlegesen propagálandó járműtípus, mely bár jelenleg már sokkal kevésbbé szennyezi a levegőt, mint húsz évvel ezelőtti társai, de a forgalmi dugókban ugyanúgy ácsorgásra van kárhoztatva. Nézzük meg jól sárga "barátainkat", lehet, hogy húsz év múlva már ritkaságszámba fognak menni...