A 2013-as budapesti villamosnap
Csak mostanában vettem észre, hogy bár annak idején többek közt ilyesmiről is álmodoztam, amikor megpróbáltam kitalálni, milyen nosztalgia üzemet kellene/lehetne Budapesten csinálni, gyakorlatilag alig számolok be a tényleges "Budapesti Villamosnap" rendezvényről. Oké, az elsőnek még saját oldalt is szenteltem, de a következőket már csak megemlítettem - ezt pótlandó készítem ezt a beszámolót a 2013-as tujaünnepről.
A Villamosnap "hagyományosan" Kamaraerdőben szokott megrendezésre kerülni, de ott a patakparti töltés megerősítése miatt éppen nem sok mindent lehetett csinálni, ezért Budafok kocsiszín lett a helyszín. A nap elején oda kalandozott át a résztvevő járművek nagy része a Szilágyi Erzsébet fasor érintésével, ami viszonylag ritka fotólehetőségeket jelentett. Sajnos a nap egyik első mozdulatával elállítottam a fehéregyensúlyt a fényképezőgépen, amit csak később vettem észre, ennek köszönhetően a képeket utólag kellett monokróm zöldből (ha valaki használt Hercules monitort, akkor el tudja képzelni) kicsit életszerűbbé tenni.
Videón sokkal többet meg tudtam örökíteni a szokatlan forgalomból: 2624-es és 611-es egymás mellett, kettes UV Tatrával, Bengáli errefelé menet, hármas UV arrafelé menet, 611-es Krisztinavárosban, Bengáli is arrafele menet, 1074-es a Fehérvárin, és 2624-es sivító motorral ugyanott az ellenkező irányba.
Balra: a 492-es Bengáli lassan annyira a budapesti látkép részévé válik, hogy sokan sajnálni fogják majd, amikor visszafestik budapestinek. Mert remélem, azért vissza fogják, hisz alapvetően budapesti kocsi... Jobbra: a 1074-es a Fehérvári úton - neki nem kellett máshonnan idejönnie, mert eleve Budafokon volt.
Az öreg tuják Újbuda-központ és a kocsiszín közt ingáztak, plusz volt egy UV, ami (Kamaraerdő helyett) a Városház tér és a Batthyány tér közt járt, a 9-es villamos szellemeként. Jól néztek ki a "rendes" villamosok közt!
A történelmi okokból kifolyólag budafokinak hívott albertfalvai kocsiszíni nyílt napba sok munkát fektettek a szervezők, de sajnos fotós szempontból nem igazán lehet megörökíteni az eredményt, mert a kiállított járművek szorosan egymás mellett álltak, ráadásul a nap sem vette figyelembe az igényeinket :) Viszont a kisgyerekek biztos nagyon élvezték - én imádtam volna, ha kiskoromban megnézhettem volna egy remizt belülről!
Ezt mindenképpen meg kellett néznem: a Mavite Angliából hozta haza a 2576+2577-es pályaszámú ikerkocsit.
Sok munkájuk lesz, mire újra budapesti tuját építenek belőle, mert az angolok alaposan a saját képükre (pontosabban előírásaikra) alakították: a lemezelt borítású lépcső (balra) még a legkevesebb, a hosszpados utastér és a fura búrás világítás (jobbra) már feltűnőbb.
Igazából... annyira szépen megcsinálták a padokat és padlót, hogy szívem szerint megtartanám ezt a belső teret, még ha semmi köze nincs is az ikerkocsik eredeti kinézetéhez. Csak egy asztal kell középre, és máris megvan az ideális szülinapi és egyéb rendezvényes villamos! Ha pedig a másikban nincs asztal, azt tánctérként lehet használni :)
Balra a BKV "kétéltű" Unimogja, jobbra pedig a helyi "hógép", amivel az udvar és a kihúzó közt lehetett utazni.
Az ingajáratok a remiz melletti, ritkán használt deltában fordultak. A képeken látható mindkét kocsi illik ide: a 2624-es Füzesi-kasztnijával az 1973-1984 közti időket idézi, amikor a 41-es itt fordult, a favázas 1074-es pedig az említett időszakban konkrétan ide járó, már acélvázas ezreseket. A legszebb persze az lenne, ha a "Füzesi-kasztnisság" és az "ezresség" együtt járhatna, de sajnos nem járhat.
Még egy videó, ezúttal a fő programról: deltavágányról kifele csikorgó Bengáli, UV Budafokon, hógép a remizben, 1074-es az SZTK-nál, 2624-es dél felé haladva, és ehhez hasonló pillanatok.
Nem igazán tudom, miért, de a legtöbb képet aznap a Bengáliról készítettem, hát két ilyennel fejezném be.