Bécsnek évtizedek óta van Tramwaytag-ja, 2009-ben végre nekünk is lett Villamosnapunk. Nem nevezték így, de tulajdonképpen erről volt szó, és ha engem kérdeztek, a program jobb volt, mint odakint szokott lenni :)
Maga a fő esemény szeptember 27-re volt időzítve, de előző nap a BKV nosztalgiajárművei a város néhány forgalmasabb helyén tiszteletüket tették, ami a direkt marketingnek ("anyuuuuu, mi az a régi villamos ott? mennyünk oda! hú, holnap lesznek Kamaraerdőben? menjünk ki oda!") volt egy - szerintem - elég hatékony válfaja.
Amint látható, én a budai rakparton kaptam el őket. Mivel a normális forgalom közepette történt a dolog, igazán jó fotót nehéz volt csinálni, de Budapesten már két régi kocsi "együttállása" is hatalmas dolog! A jobboldali kép hátterében amúgy az is látható, hogy az épp felújítás alatt álló Margit híd főtartói és pályája közé elkezdték berakni az első andráskeresztes tartókat.
A két favázas járgányon túl egy UV is tiszteletét tette a Batyin. Rég láttunk itt ilyet :) Jobboldalt: a villamosünnep fő sztárja a 1074-es favázas kocsi volt, mely évekig a szentendrei múzeumban pihent, mert a jármű nagy tengelytávjára való hivatkozással nem merték Budapesten közlekedtetni. Most is óvatosak voltak; az elméleti jóváhagyás után több próbamenet is volt.
Szeptember 26. éjjele, egészen pontosan 27. első órája már az ünneplés jegyében telt: üzemzárás után a három favázas kocsi (BKVT 611, BKVT 1074 és BVVV 436) felsorakozott az "SZTK Rendezőpályaudvar" (=a Körtér és a Bocskai út közt félúton, a rendelőintézet előtt levő sínképződmény) vágányain egymás mellé.
A 47É jelzésű éjszakai járat 1983 december 1. és 1984 december 31. között létezett: a 43-as villamos "szüneteltetésétől" addig, amíg úgy nem döntöttek, hogy a 3É busz jobb lesz mindenkinek. Erre a rövid életű viszonylatra emlékeztetett a 1074-es táblája, de sajnálatos módon pont ez a kocsi nem mehetett ki Budafok Városház térre, mert az életmentő keret deszkái beakadtak volna az ottani vágányok körüli egyenetlen kockakőbe - ehelyett Kelenvölgyben fordult az amúgy csodálatos öreg villamos.
Másnap aztán a csillogó szemű valódi és tiszteletbeli gyerekeké volt Kamaraerdő: a Combino kivételével minden villamostípus megjelent itt, ezen túl a favázas járgányok és az abban az évben utolsó alkalommal közlekedő menetrend szerinti nosztalgia UV hordta ki a népeket ide. Baloldalt egy Muki és egy Gépnarancs (korszerűsített Tatra, alias T5C5K) látható a nosztalgia favázason túl, jobboldalt egy nemrég felújított ICS, rajta túl pedig egy "sima" Tátra.
Baloldalt egy hóseprő, mögötte pedig (nem nagyon láthatóan) egy Banán. Mindeközben persze a 41-es is rendesen közlekedett.
Baloldalt: korszerűsített ipari csuklós, azaz KCSV. Jobboldalt: a 611-es sajnos műszaki hibás lett, így őt egy UV szerelvény helyettesítette. Természetesen a menetrend szerinti nosztalgián túl, tehát aznap két UV is csörömpölt errefelé.
Azért ezen a napon a legszebbek a favázasok voltak, megérte miattuk többször tíz percet várakozni a Kőérberek környéki susnyásban :) Nagy élmény volt az is, ahogy a program végén a "vendég" villamosok sorban elindultak haza - de azt már nem nagyon fotóztam.
Kíváncsi vagyok, jövőre milyen program lesz - mert az érdeklődők még számomra is meglepően nagy számán látszott, hogy van igény az ilyen eseményekre, úgyhogy elvárom, hogy legyen ;)