Széles nyomtávon Szlovákiában

Meg tudjátok első ránézésre mondani, mi a különbség a jobb oldali képen látható két vágány közt? Az, hogy jobbra egy normál (1435 mm), balra pedig egy orosz (1520 mm) nyomtávú sínpárt láthatunk. Ez a szomszédság önmagában még nem különleges, hiszen a záhonyi átrakókörzetben is találhatunk széles nyomtávú vágányokat (néha még fonódva is a normállal), itt azonban az orosz paraméterű vonal nyolcvanvalahány kilométert tesz meg szlovák területen:

Tra» na mapě Slovenska
Autor: Meichs - selbst erstellt nach Slovakia-map.png, CC BY-SA 3.0,
Odkaz

Az Ungvár - Enyicke (Haniska pri Koąiciach) vasút azért épült a hatvanas évek közepén, hogy a szovjet vasérc minél gyorsabban a kassai acélműbe juthasson. Bár újonnan épült, többnyire már létező normál nyomtávú vonalak mellé telepítették: Mátyóc (Ma»ovce) és Dobróka (Dúbravka), Lazony (Loľín) és Tőketerebes (Trebiąov), illetve Szilvásújfalu (Slivník) és Felsőmislye (Vyąná Myąµa) közt láthatunk ilyen szakaszokat.

Az első években széles nyomtávú Szergejek, majd Dongók küzdöttek a nehéz tehervonatokkal, aztán '78-ban 3kV egyenárammal villamosították a vonalat. Azóta a fentebbi képen látható kétszekciós villanygépek dolgoznak rajta, bár állítólag vannak magánvasúti tehervonatok is az útvonal mentén fekvő célpontokhoz. A bal oldali kép Lazony (Loľín) közelében készült, véletlenül: az orrunk előtt ment le a sorompó, és már jött is a dupla gépmenet. Jobbra ugyanezt a szerelvényt láthatjuk Deregnyő (Drahňov) környékén.

A két szekció együttes (órás) teljesítménye 2x2 MW körül van, 350 kN vonóerővel - tulajdonképpen nem is olyan erős egy ilyen iker, sebesség helyett az indító vonóerőre van kihegyezve, arra itt nagyobb szükség van. Mivel egy iker önmagában kevés a boldogsághoz, néha kettő vagy több is kell belőle a több ezer tonnás vonatokhoz. Érdekes még, hogy a munkavezeték szovjet szabvány szerinti magasságban van, ezért a mozdonyok áramszedői magasító konzolokon ülnek.

És itt már Kalsánál (Kalša) járunk. Néhány hónappal korábban potyára vártunk széles nyomtávú vonatra itt, most kettő is jött egész hamar. Lenyűgöző méretűek ezek a szerelvények, maguk a magas oldalfalú nyitott kocsik is komolyabb darabok, mint amikkel normál nyomtávon találkozni szoktunk.

Közben néhány méterrel odébb a normál nyomtávon is zajlott az élet: a tehervonatoknak értelemszerűen nincs itt megállója, a személyeknek igen. A gyorsok pedig áthaladnak, mint ez a Búváros szerelvény.

És itt a második teher, a gyalogosfelüljáróról nézve. Az elején két ikermozdony is volt, a végén tolóként "csak" egy.

Próbáltam videózni, de a vonat berengette a felüljárót, és így a képet is...

Ezen a normál nyomtávú vágányon érkező terhen látszik, miért kell a vonóerő: vasútnál ez már elég komoly emelkedőnek számít.

Az elején 183-assal közlekedő szerelvény végén egy normál nyomtávú ikermozdony dolgozott.

Balra: felsővezetékes kocsi robog át az állomáson. Jobbra: Nagyszalánc (Slanec) állomása egy egyenáramú mozdony által vontatott személlyel.

Balra egy újabb gépmenet ugyanott, jobbra pedig már Regeteruszka (Ruskov) közelében járunk.

A mozdonyok többsége a jelenleg aktuális színeket (balra) viseli, de azért van még pár régi festésű (jobbra) is.

Ahogy már írtam, volt valami lenyűgöző abban, ahogy ezek a jókora kocsik ilyen hosszban csak jöttek, jöttek és jöttek.

Néhány jól sikerült snitt, hogy mozgásban is lássuk, amit eddig képeken.

És végül egy kis normál nyomtáv: ezt a két 363-ast valószínűleg azért használták ikermozdony helyett, mert azzal ellentétben nem csak az itteni 3 kV egyen-, hanem az ország nyugati felében fekvő vonalakon használt 25 kV váltakozó feszültség alatt is tovább tudta vinni terhét.

Azért az emelkedőn nekik is volt tolómozdonyuk egy elég kopott 183-as képében. És ezzel az oldal végére értünk.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez