Nyílt nap a ruttkai fűtőházban (2)

Előző oldal

A Bardotkák pikánsan domborodó homlokfalukról kapták becenevüket, pedig közelről inkább úgy néznek ki, mint a Tom és Jerry-ből a kutya :)

Még egyszer ugyanaz a tornasor, kicsit más szögből (a gőzösökkel ellentétben ők jól álltak nap szempontjából, és kevesebben is fotóztak előttük).

Persze Búvár volt ezen a fertályon is, több kivitelben és festésben. Néha én se hiszem el, hogy mennyire megszerettem ezeket a fura jószágokat; egyszer jó lenne utazni is eggyel. Vagy sokkal :)

A helyszínt mi kocsival és gyalog közelítettük meg, de a személypályaudvarról átjöhettünk volna ezzel a motor+mellék+motor ráhordóval is: az egyik végén egy "Bézé", a másikon egy Hurvínek dolgozott, mikor épp melyik irányba tartott.

A teherpályaudvar állomásépülete mellett állt egy nosztalgiavonat. Néhány kocsira felkapaszkodtam, hogy lássak valami újat, de csak ugyanazt láttam, amit itthonról is ismerek.

Valaki ennyiből esetleg meg tudja mondani, hogy ez azért volt, mert ezek ugyanolyan gyártású járművek voltak, mint a MÁV fülkés kocsijai?

A látogatható rész szélén állt ez a T212.1 jelzésű tifi-töfi, a közelben egy kerítés mögött pedig egy hasonló másik, ami vagy ugyanebbe a sorozatba tartozott, vagy az elődjébe, a T211-esbe.

Szintén ott állt ez a 730-as, és még egy Bobina. Előbbi kapcsán mindig meglepődöm, hogy milyen sokfajta dízelt használtak Csehszlovákiában hasonló forgóvázakkal. Ez a lengőkaros dolog ennyire bevált?

Közben néha a pályaudvar átmenő vágányaira is ránéztünk, ahol zajlott a rendes forgalom. A nap egyik nagy meglepetése itt egy olyan szénvonat volt, amiben kivételesen nem a kocsik voltak kékek, hanem az elején és végén dolgozó kétszekciós villanymozdonyok. Én eddig nem is tudtam, hogy lengyel gépek járnak erre! Sajnos azóta se láttam ilyet, mindig "csak" a 131-esek jöttek.

És ideje már egy videónak, magyarázó feliratokkal!

Balra: áthaladt egy elöl-hátul dupla mozdonyos szénvonat, és szépen beporozta a környéket. Jobbra: az említett régi kocsikat is tartalmazó gőzösös nosztalgiajárat indulásra kész Zsolna felé. A mozdony fordított állása egyértelművé tette, hogy ezt a vonatot visszafele jövet lesz érdemes fotózni.

És íme! Amikor elindultak felfelé, esőre állt az idő, visszafelé viszont szép délutáni fényben jöttek a Vág völgyében. Tulajdonképpen mi is fel akartunk menni Zsolna környékéig, de az utat valamiért lezárták, úgyhogy végül megálltunk, ahol tudtunk, és vártunk. Megérte :)

Pár szó a gépről: a ČSD 475.1-es sorozat egy közel 2000 lóerős, egyszerű szerkezetű, alapvetően személyvonati mozdony volt, amibe a szép vonalvezetés mellett befértek olyan újdonságok is, mint a gépi tüzelőberendezés (stoker) vagy a gördülőcsapágyak használata (a hagyományosabb siklócsapágyak helyett). A dízelmozdonyok miatt az 1947 és 50 közt gyártott gépek csillaga a nyolcvanas évek elejére leáldozott, de még ma is van négy működőképes belőle - egy itt, egy Plzeňben, egy Brnóban, és egy Děčínben, ha stimmel az a táblázat, amit a neten találtam (találtam némileg ellentmondót is). Jobbra az oldal elején látott "nosztalgia tehervonatot" látjuk, kvázi tűzőri funkcióban.

A gőzös megérdemelt egy saját videót is!

Miközben további fotótémára vártunk, elrobogott előttünk a hazafelé tartó osztrák gőzös is, dízeles segítséggel, jópofa lezárásaként egy mozgalmas napnak.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez