A Púpos visszatér
A "Piros Spenót" édesapámnak az Úttörővasúton rövid ideig szolgáló zöld Mk48-asokat jelentette, amik később mindenfelé többnyire pirosan bukkantak fel, nekem viszont az M40-eseket, melyek egy része gyerekkoromban még eredeti festésében tündökölt - aztán bepirosult mind (csak 2000-ben lett nosztalgia festésű példány, de az más zöld volt, mint amire emlékeztem). Ami pedig még rosszabb, gyorsan elkezdtek fogyatkozni. Néhány éve még Szombathely felől jártak a Balatonra, aztán már a vasútmániások is oda és vissza voltak attól, hogy a Győr-Siófok "fürdős vonatot" Győr és Székesfehérvár közt egy ilyen mozdony viszi, mert egyébként csak beugróként lehetett velük találkozni Hatvan környékén, illetve más, teljesen esetleges helyzetekben. Aztán két év kihagyás után ismét menetrend szerinti vonat élére került egy Púpos, a már bevált Győr-Fehérvár távon. Igaz, időközben az M40-ből 408-as sorozat lett, de ez igazán nem lényegi változás.
Az apropó az volt, hogy a típus első protója ötven évvel korábban, 1963-ban gördült ki a Ganz-MÁVAG-ból. A sorozatgyártás ugyan később indult, a ma járó gépek pedig többnyire még későbbi alváltozatok, de a kerek évforduló az kerek évforduló, úgyhogy a 235-ös pályaszámú gépet Hatvanból Győrbe vezényelték a napi egy vonatpár kedvéért. Legalább akkora felhajtás volt az öreg körül, mintha 301-es gőzös vitte volna a bécsi vonatot, és én is hamar beálltam a vonal mentén várakozók sorába, hiszen kedves mozdonyról van szó, gyönyörű, öblös hanggal. Plusz jó levegő, napfény, haverok - 2013-ban felfedeztem, hogy vonatot fotózni egészségesebb, mint villamost ;)
A Komárom és Székesfehérvár közti 5-ös vonal viszonylag közel van Pesthez, így hamar oda lehet érni kocsival, ugyanakkor a vonat elég gyorsan haladt ahhoz, hogy ne nagyon lehessen kettőnél többször elcsípni útközben. A fenti két kép ugyanazon a reggelen készült: balra Kisbér bejárata előtt vagyunk, jobbra már Fehérváron. Persze biztos volt, aki többször is elkapta, de elég volt egy lassú jármű az országúton, pár piros lámpa Fehérvárnál ahhoz, hogy az egyik alkalommal lemaradjunk a második fotóhelyről...
Ez a videó három vagy négy különböző napon készült. A szezon végére úgy ismertük a vasúttal kvázi párhuzamos 82-es utat, mint a helyiek :)
Érdekes, hogy az első alkalmakkor a mozdony a rövidebb gépterével előre közlekedett (lásd balra), később viszont mindig a hosszabbal előre láttuk (lásd jobbra). Ezen túl az első alkalommal csak két kocsit húzott, aztán hármat, a végén pedig rendszeresen négyet.
Bodajkon reggel, lefelé menet, illetve este, visszaindulás előtt Fehérváron. A mozdony a nap nagy részét az ottani körfűtőházban töltötte.
Gyönyörű hangja van, ahogy felröfög a motor, fütyül a turbó - a fentebbi videó (látvány híján) csak erről szól. Dízel-villamos hajtásrendszerű mozdonyról van szó, azaz a 16 hengeres, nagyjából ezer lóerős V-motor egyenáramú generátort hajt, majd az az által termelt áramot kapcsolják a négy vontatómotorra. Ez jó hatásfokkal szabályozható, ugyanakkor az ilyen mozdony általában nehezebb lesz például a hidraulikus erőátvitelűeknél. Többek közt ennek is köszönhetően az átlagos tolatónál nehezebb, de fővonali nagygépnél gyengébb Púpos egyfajta köztes, "nagy kismozdony" státuszban rekedt, és már a kilencvenes évek elejétől elkezdték selejtezni.
Melléktermékek: a bal oldali Bzmot kép azért készült, mert a Púposról lemaradtunk a rossz emlékű szárazréti átjárónál: szó szerint az orrunk előtt ment el, miközben a sorompónál álltunk. Gondoltuk, hátha jön valami terelt tehervonat, vártunk egy kicsit. Nem jött, csak ez. Jobbra: közrefogott Csörgő Győrben. Svájcban (biztos másutt is, de én ott láttam többször ilyet) teljesen természetes, ha a mozdony/hajtófej nem a vonat elején vagy végén van, hanem középen, itt vélhetően csak rátolták a kocsikat.
Persze igazából nem kék kocsik közt ácsorgó piros Csörgőt nézni mentem hajnalok hajnalán Győrbe, hanem azért, hogy egyszer végigpöfögjek a fürdős vonat dízelvontatású szakaszán (Győrtől Komáromig madzag alatt pöfögtünk). Természetesen közvetlenül a mozdony utáni kocsiba kellett ülnünk Jazzcoollal. Egész tiszta volt, csak úgy 40 évet tévedt el az időben :)
Induláskor állandóan az ablakban lógtam, hogy a mozdony röfögését hallgassam - általában kamerával a kezemben.
A végére annyira belelkesedtem, hogy két képet is beválogattam a fehérvári érkezés utáni percekről. Most már benn is maradnak, hátha valaki jobb' szereti a Bz-t, mint a FLIRT-öt :) A Púpos itt leakadt, és elment pihenni a fűtőházba, közben a vonat másik végére ráállt egy Szili, ami a Siófokig tartó szakaszon vontatott. Este ugyanez a csere zajlott, csak az ellenkező irányba.
Ez az oldal nem jött volna létre, ha nincs IC, Jazzcool és KZsoci. Mégegyszer köszönet!