Sínes, szélesvásznú kirándulás Zurndorftól Břeclavig (2)

Előző oldal

Ez a szerelvény lokális vonatkozásban különleges, ugyanis ingavonat. Az ilyesmi nálunk nem nagy szám, hiszen a MÁV már a gőzmozdonyoknál megoldotta, hogy a vonat távolabbi végéről vezéreljék a vontatójárművet (mielőtt valaki megkérdezné: csengőjelzésekkel és telefonnal), a Szilis és Csörgős ingák pedig már eltűnőben vannak, de a cseh(szlovák) vasút a 2010-es évekig csak motorkocsiknál/motorvonatoknál használt vezérlőkocsit, mozdonyvontatásnál nem. 2011 és 13 közt aztán személykocsikat építtettek át - meglehetősen érdekes homlokfallal - vezérlőnek,  és 163-as, 242-es és 362-es sorozatú mozdonyokat (értelemszerűen messze nem az összeset) alakítottak át úgy, hogy alkalmasak legyenek a vezérlők jeleinek értelmezésére. Fura, hogy valami, ami nálunk ennyire megszokott, ott ennyire új! A mozdony festése szintén érdekes, de fogalmam sincs, hogy ez így maradt régebbről, retró, vagy csak kísérleteztek.

A bal oldali 263-asnak is látványos gúnyája van, míg a jobbra látható 362-es egyenfestést visel. Pontosabban a 263-asé is egyenfestés, csak egy másik verzió :)

És hogy ilyet is lássunk, balra egy ČD Cargo festésű 363-as. Ahogy a számokból sejthető, az iménti képeken egy járműcsalád néhány tagját láttuk: a 200-as mező váltóáramú mozdonyt jelöl, a 300-as kétáramneműt (van 100-as is, azok egyenáramúak, de ugye olyanok itt nem tudnak közlekedni), az utolsó számjegyek pedig mindenféle alváltozatokat, jellemzően végsebességileg (pl. a 362-es 140 km/h-t tud a 363-as 120 km/h-jához képest). Jobbra: a sok nagyvas közt szinte játéknak tűnik a mi Bzmotjaink testvére.

Egy kis magánvasúti mozgolódás.

Cseh nyelvterületen mostanában divat a motorvonatokat állatokról elnevezni: van CityElefant, RegioShark, és van a képen látható InterPanter, illetve annak régiós változata, a RegioPanter. Elég jellegzetes kinézetű jószágok, látványos "guruló lépcsőház" ablakkiosztással :)

Nem rossz, de valahogy szögletesnek és sterilnek tűnik a Flirtökhöz képest, nem?

2017 volt az év, amikor a csúnyácska jellegzetes kinézetű Búvárt megszerettem. A kettesével járatás nehezebb tehervonatoknál alapnak tűnik errefelé, ...

... láttunk egy másik ilyen összeállítást is, csak rossz helyen álltam, nem sikerült rendesen lefotózni.

Balra: az épület melletti csonkavágányokon álltak ezek az öreg mellékkocsik, melyeket eredetileg motorkocsikhoz terveztek, de mozdonyvontatással is használtak. A motorok már nyugdíjba mentek, ezek a kocsik viszont még dolgoznak, például itt, a Břeclav - Hrušovany nad Jevišovkou - Znojmo vonalon. Persze a jelek szerint csak tanítási napok csúcsaiban, mert egyébként a jobbra láthatóhoz hasonló szerelvények közlekednek. Ezek is érdekesek, mert a hozzánk közelebb eső vezérlő szintén egy régebbi motorkocsi-sorozathoz készült, de itt egy újabb típussal dolgozik együtt.

A Břeclav - Znojmo vonal

Ez egy mellékvonal jellegű, de fővonalként nyilvántartott, nem villamosított csehországi viszonylat, csupán leheletnyivel az osztrák határ fölött.

Az imént látott két összeállításhoz képest ez egy harmadik variáció: modern motorkocsi a régi, nem vezérlő mellékkocsival. Kicsit olyan ez a vonal, mintha Svájcban lenne, ők szoktak mindent mindennel összekapcsolni :)

A körülbelül óránként elrobogó vonatok mellett túl sok fotólehetőségünk nem volt, de végignéztünk pár falut és városkát, míg Novosedly-ben kötöttünk ki. Ez régen elágazó állomás volt, de az Ausztria felé kanyarodó sínpárt 1930-ban felhagyták. Ha még létezne, tizenpár kilométer után Laa an der Thayában lehetne a vonat, ahová kijár a bécsi S-Bahn.

A régies vezérlőkocsi társait gyerekkoromban többször láttam Csehszlovákiában, a hangsúlyos tetőfényszóró miatt "bányászlámpásnak" neveztem őket. Mutatós járgány, legalábbis szerintem mindenképpen szebb, mint a furán szögletes motorkocsi. További érdekesség, hogy a motorkocsik már a ČD új festését viselték, míg a mellék- és vezérlőkocsik a régit.

Ahogy látható, az infrastuktúra állapota nem különbözik egy elhanyagolt magyar másodrendű vonalétól - a csak Prágát látó, és abból globális következtetéseket levonó turisták általános véleményével ellentétben itt sincs kolbászból a kerítés.

Nem tudnám megmondani, miért, talán a "kopottan, de büszkén üzemel" hozzáállás miatt tetszett ez a vonal - na meg a járművezetők is vidáman tülköltek-villogtak ránk, nem lehetett rosszul érezni magunkat!

Egyébként békés, nyugodt vidéknek tűnt ez, ahol messziről lehetett hallani a vonat érkezését, és nem csak a sorompók leereszkedését kísérő csilingelés miatt. Sose gondoltam volna, hogy ezen a vidéken fogok autózgatni, de örülök, hogy így történt! Az már más kérdés, hogy hazafelé jókorát kellett kerülnünk, mert a kinézett határátkelőhely az osztrák oldalon - valami demonstráció miatt - le volt zárva. Ha tudtuk volna, hogy ez lesz, valószínűleg vártunk volna legalább még egy vonatot errefelé...


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez