Sínes, szélesvásznú kirándulás Zurndorftól Břeclavig (2)
Ez a szerelvény lokális vonatkozásban különleges, ugyanis ingavonat. Az ilyesmi nálunk nem nagy szám, hiszen a MÁV már a gőzmozdonyoknál megoldotta, hogy a vonat távolabbi végéről vezéreljék a vontatójárművet (mielőtt valaki megkérdezné: csengőjelzésekkel és telefonnal), a Szilis és Csörgős ingák pedig már eltűnőben vannak, de a cseh(szlovák) vasút a 2010-es évekig csak motorkocsiknál/motorvonatoknál használt vezérlőkocsit, mozdonyvontatásnál nem. 2011 és 13 közt aztán személykocsikat építtettek át - meglehetősen érdekes homlokfallal - vezérlőnek, és 163-as, 242-es és 362-es sorozatú mozdonyokat (értelemszerűen messze nem az összeset) alakítottak át úgy, hogy alkalmasak legyenek a vezérlők jeleinek értelmezésére. Fura, hogy valami, ami nálunk ennyire megszokott, ott ennyire új! A mozdony festése szintén érdekes, de fogalmam sincs, hogy ez így maradt régebbről, retró, vagy csak kísérleteztek.
A bal oldali 263-asnak is látványos gúnyája van, míg a jobbra látható 362-es egyenfestést visel. Pontosabban a 263-asé is egyenfestés, csak egy másik verzió :)
És hogy ilyet is lássunk, balra egy ČD Cargo festésű 363-as. Ahogy a számokból sejthető, az iménti képeken egy járműcsalád néhány tagját láttuk: a 200-as mező váltóáramú mozdonyt jelöl, a 300-as kétáramneműt (van 100-as is, azok egyenáramúak, de ugye olyanok itt nem tudnak közlekedni), az utolsó számjegyek pedig mindenféle alváltozatokat, jellemzően végsebességileg (pl. a 362-es 140 km/h-t tud a 363-as 120 km/h-jához képest). Jobbra: a sok nagyvas közt szinte játéknak tűnik a mi Bzmotjaink testvére.
Egy kis magánvasúti mozgolódás.
Cseh nyelvterületen mostanában divat a motorvonatokat állatokról elnevezni: van CityElefant, RegioShark, és van a képen látható InterPanter, illetve annak régiós változata, a RegioPanter. Elég jellegzetes kinézetű jószágok, látványos "guruló lépcsőház" ablakkiosztással :)
Nem rossz, de valahogy szögletesnek és sterilnek tűnik a Flirtökhöz képest, nem?
2017 volt az év, amikor a csúnyácska jellegzetes kinézetű Búvárt megszerettem. A kettesével járatás nehezebb tehervonatoknál alapnak tűnik errefelé, ...
... láttunk egy másik ilyen összeállítást is, csak rossz helyen álltam, nem sikerült rendesen lefotózni.
Balra: az épület melletti csonkavágányokon álltak ezek az öreg mellékkocsik, melyeket eredetileg motorkocsikhoz terveztek, de mozdonyvontatással is használtak. A motorok már nyugdíjba mentek, ezek a kocsik viszont még dolgoznak, például itt, a Břeclav - Hrušovany nad Jevišovkou - Znojmo vonalon. Persze a jelek szerint csak tanítási napok csúcsaiban, mert egyébként a jobbra láthatóhoz hasonló szerelvények közlekednek. Ezek is érdekesek, mert a hozzánk közelebb eső vezérlő szintén egy régebbi motorkocsi-sorozathoz készült, de itt egy újabb típussal dolgozik együtt.
Ez egy mellékvonal jellegű, de fővonalként nyilvántartott, nem villamosított csehországi viszonylat, csupán leheletnyivel az osztrák határ fölött.
Az imént látott két összeállításhoz képest ez egy harmadik variáció: modern motorkocsi a régi, nem vezérlő mellékkocsival. Kicsit olyan ez a vonal, mintha Svájcban lenne, ők szoktak mindent mindennel összekapcsolni :)
A körülbelül óránként elrobogó vonatok mellett túl sok fotólehetőségünk nem volt, de végignéztünk pár falut és városkát, míg Novosedly-ben kötöttünk ki. Ez régen elágazó állomás volt, de az Ausztria felé kanyarodó sínpárt 1930-ban felhagyták. Ha még létezne, tizenpár kilométer után Laa an der Thayában lehetne a vonat, ahová kijár a bécsi S-Bahn.
A régies vezérlőkocsi társait gyerekkoromban többször láttam Csehszlovákiában, a hangsúlyos tetőfényszóró miatt "bányászlámpásnak" neveztem őket. Mutatós járgány, legalábbis szerintem mindenképpen szebb, mint a furán szögletes motorkocsi. További érdekesség, hogy a motorkocsik már a ČD új festését viselték, míg a mellék- és vezérlőkocsik a régit.
Ahogy látható, az infrastuktúra állapota nem különbözik egy elhanyagolt magyar másodrendű vonalétól - a csak Prágát látó, és abból globális következtetéseket levonó turisták általános véleményével ellentétben itt sincs kolbászból a kerítés.
Nem tudnám megmondani, miért, talán a "kopottan, de büszkén üzemel" hozzáállás miatt tetszett ez a vonal - na meg a járművezetők is vidáman tülköltek-villogtak ránk, nem lehetett rosszul érezni magunkat!
Egyébként békés, nyugodt vidéknek tűnt ez, ahol messziről lehetett hallani a vonat érkezését, és nem csak a sorompók leereszkedését kísérő csilingelés miatt. Sose gondoltam volna, hogy ezen a vidéken fogok autózgatni, de örülök, hogy így történt! Az már más kérdés, hogy hazafelé jókorát kellett kerülnünk, mert a kinézett határátkelőhely az osztrák oldalon - valami demonstráció miatt - le volt zárva. Ha tudtuk volna, hogy ez lesz, valószínűleg vártunk volna legalább még egy vonatot errefelé...