Nohab-üldözőben a Felvidéken (1)
A 2017-es év legjobb vonatfotós túrája, zenei aláfestéssel
Alapvetően a Nohab miatt hagytam magam rábeszélni erre a túrára, de titokban reméltem, hogy mást is fogunk látni: míg az északnyugati magyar-szovák-cseh határátmenet mentén a 25 kV-os váltakozó feszültséges világba kóstolhat bele az ember, a mostani úticél Ruttka környéke 3 kV egyenfeszültséggel van villamosítva, az odavezető út mentén pedig jobbára a dízelek vannak otthon. Ez eleve jól hangzott, de a valóság felülmúlta a reményeimet: a vonatokon kívül a táj szépsége mellett se lehetett szótlanul elmenni, és a kocsiban is jó hangulat volt.
Rendhagyó hangulatképző elemként a szövegben levő gombokra kattintva meghallgathatod azt a zenét, ami a menet közben hallgatott rádióból szólva a fejemben összekapcsolódott az éppen készített képpel, képekkel - de tessék felkészülni arra, hogy egy szlovák punk/rock rádióról (Rádió Anténa Rock) volt szó ;) Hogy ne foglalják a helyet a képernyőn, a videók csak kattintás után látszanak - vigyázat: ha becsukod az ablakukat, a hang megy tovább! Ez nem bug, hanem feature - zenehallgatás közben tovább olvasgathatod az oldal, és ha újra rákattintasz a gombra, visszajön a youtube ablak, ahol le tudod állítani a lejátszást; illetve akkor is leáll, ha rákattintasz egy képre, és így az válik az aktuális oldallá. A HTML5-ös megoldás Firefoxon és Operán biztosan működik, az IE11-nek is ismernie kellene, de nálam nem ment, több böngészővel pedig nem teszteltem, mert útibeszámolót akartam írni, nem javascriptet meg CSS kódot. Akinek esetleg nem tetszik ez az egypatronos poén, attól a legnagyobb tisztelettel azt kérem, hogy egyszerűen görgessen túl a videókon - senki se mondta, hogy mindenre kötelező rákattintani. Olyan ez, mint a csoki felületére kicsapódott kakaóvaj: a fogyasztás élményét nem befolyásolja.
Kicsit bolondnak éreztem magam, hogy már hajnali háromnegyed ötkor (az nekem még az előző napnak számít) ott szobroztam a Nyugatiban a peron végén; nem gondoltam volna, hogy ennyire fanatikus vagyok, de hát a mellékelt ábra (szó szerint) mutatja, hogy tévedtem :) A Ruttkára induló szerelvénynek 5:25-kor kellett volna elindulnia, de késve tolták be - addig nézegethettük a felkelő nap Ferdinánd-hídját:
A régi kocsik nem feltétlenül passzoltak a mozdonyhoz, de ez persze részletkérdés, hiszen nem nosztalgiamenetről volt szó, ahol fontos a korszakhűség. Ezen túlmenően én ráadásul kimondottan örültem annak, hogy végre nem-"bajszos" Nohabot is lehetett utasszállító vonattal fotózni!
Sajnos a szerelvény megmozdítása nem jelentett különösebb nehézséget a mozdonynak, de azért így is egész klassz motorhangokat sikerült rögzítenem.
Mivel a vonat késve indult, reméltük, hogy ez elég előnyt ad nekünk ahhoz, hogy valahol elébe tudjunk menni a Garam mentén. A 10-esen mentünk, útközben rácsodálkozva a 2-es vasútvonal felújításának jól látható jeleire, majd az esztergomi hídon áthaladva jutottunk szlovák területre.
Pantera - Planet Caravan (Black Sabbath cover)
Figyelem: bezárás előtt ne felejtsd leállítani a videót, különben tovább fog szólni! Az esetleges szellemi károsodásért nem vállalok felelősséget :) A zenéket a youtube-on találtam, NEM én töltöttem fel őket, a számok és klipek az előadó, a kiadó és a készítő tulajdonát képzik.
Felgurultunk a párkányi vasútállomáshoz, hogy megnézzük, nincs-e ott a különvonat, de nem láttuk - innentől kezdve az egyéni paratűrő képességtől függött, hogy az ember mit gondolt: már elment, sose fogjuk utolérni, vagy még nem ért ide, úgyhogy van időnk fotóhelyet keresni :)
Ícé utóbbi állásponton volt, és igaza lett, mert végül több mint egy órát vártunk a vonatra Bény (Bíňa) szélén. Ez azért nem volt nyerő, mert hiába néztem ki úgy a helyemet, hogy jól süsse a nap a mozdonyt, ahogy az idő telt, a fény elvándorolt (engem meg megettek a mindenféle zümmögő lények).
Miután két 812-es is elcsattogott mellettem, már egészen biztos voltam abban, hogy a vonatunk rég Léván túl jár, ...
Therapy? - Nowhere
Figyelem: bezárás előtt ne felejtsd leállítani a videót, különben tovább fog szólni! Az esetleges szellemi károsodásért nem vállalok felelősséget :) A zenéket a youtube-on találtam, NEM én töltöttem fel őket, a számok és klipek az előadó, a kiadó és a készítő tulajdonát képzik.
... aztán hirtelen kürtszót hallottam, majd motorhangot
A szomszéd mező fölött először csak a gép tetejét lehetett látni, mivel a sínek bevágásban mentek - úgy nézett ki, mint amikor a bálnák a felszín közelében úsznak, és csillog a hátuk. Aztán a szerelvény befordult az ívbe, és elrobogott mellettem, én meg kattogtattam.
Vissza a kocsiba, és irány észak! Nem nagyon hittem, hogy a falvak során átvezető országúton valaha is utol fogjuk érni a szerelvényt, Barsváradnál (Tekovský Hrádok) mégis sikerült.
Mondjuk fotózásilag nem nagyon tudtunk helyezkedni: ki a kocsiból, le a töltés mellé, és már ott is volt.
Linkin Park - In The End
Ez szerintem naponta legalább kétszer lement abban a rádióban, pedig akkor még nem is volt semmi szomorú aktualitása.
Figyelem: bezárás előtt ne felejtsd leállítani a videót, különben tovább fog szólni! Az esetleges szellemi károsodásért nem vállalok felelősséget :) A zenéket a youtube-on találtam, NEM én töltöttem fel őket, a számok és klipek az előadó, a kiadó és a készítő tulajdonát képzik.
Az ilyen kirándulásokban azt (is) szeretem, hogy olyan helyeken megyünk át, ahová egyébként valószínűleg sose mennék el. Teljesen más így látni egy országot, mint elmenni autópályán Pozsonyba, majd a főváros alapján egész Szlovákiáról kijelenteni, hogy ők már úgy élnek, mint az osztrákok. Számomra legalábbis meglepő, hogy mennyire olyanok a falvak, mint gyerekkoromban - csak 105-ös Skodák helyett jobb autók állnak a házak előtt, színesebbek a házak, és több a hirdetés. De tényleg, még az általában sárga oszlopokra rakott tölcséres hangszórókból álló falurádiók is megvannak a legtöbb helyen!
Balra: a barsváradi állomás, miután a Nohab elporzott. A nem várt siker után elbíztuk magunkat: azt hittük, hogy Garamszentbenedeknél (Hronský Beňadik) is el tudjuk kapni, de nagyot koppantunk - egy kósza Laminátkás vonaton kívül (lásd jobbra) semmit se láttunk.
Karpina - Prievidza (Rammstein cover)
Ezt többször kellett hallanom, hogy elhiggyem, jól hallottam :)
Figyelem: bezárás előtt ne felejtsd leállítani a videót, különben tovább fog szólni! Az esetleges szellemi károsodásért nem vállalok felelősséget :) A zenéket a youtube-on találtam, NEM én töltöttem fel őket, a számok és klipek az előadó, a kiadó és a készítő tulajdonát képzik.
Itt jegyzem meg, hogy nem is tudjuk, milyen jó dolgunk van a Vonatinfóval/Vonatdroiddal/IEMIG-gel, amiken valós időben láthatjuk a vonatokat: a szlovák verzió nem GPS adatokból, hanem az állomási lejelentésekből dolgozik, tehát csak azt mondja meg, hogy melyik állomást hagyta el legutóbb a vonat, ez meg csak arra jó, hogy hamis reményeket keltsen az emberben. Hacsak nincs valami olyan szlovák oldal/app, amit nem ismerek :)
Útközben Garamkovácsiban (Kozárovce) majdnem elmentünk eme szerzet mellett: egy ex-keletnémet V100-as parkolt a vasútállomás szélén. Én nem tudtam róla, hogy északi szomszédainknál van ilyen, de a jelek szerint a CŠD '87-ben átvett párat a DR-től. A garamszentbenedeki potyára várakozás után nem túl nagy reményekkel csorogtunk tovább a folyóvölgyben, majd felvágtattunk a Körmöci-hegységbe. Amikor Körmöcbányán (Kremnica) letereltek bennünket a főútról, át a városon, majd szó szerint be az erdőbe, végképp lemondtunk a Nohabról. 4,5 helyett 11 kilométert kanyarogtunk egy részben "egyvágányosított" úton, ahol lámpa szabályozta, hogy éppen melyik irányba szabad menni, és közben ilyenek szóltak a rádióból:
Rammstein - Sonne
Ícé szerint a refrén valahogy úgy van, hogy "Capri Sonne / Apfelschorle, Punica Oase..."
Figyelem: bezárás előtt ne felejtsd leállítani a videót, különben tovább fog szólni! Az esetleges szellemi károsodásért nem vállalok felelősséget :) A zenéket a youtube-on találtam, NEM én töltöttem fel őket, a számok és klipek az előadó, a kiadó és a készítő tulajdonát képzik.
Már nem is siettünk, de amikor visszaértünk a főútra, megláttuk a különvonat végét a közelben :O Mivel tudtam, hogy miközben az út majdnem egyenesen megy észak felé, a vonat hurkokkal fejti ki a magasságkülönbséget, már sejtettem, hogy ismét nyerésben vagyunk!
Folytatás: Felsőstubnya Nohabbal és Búvárral, Ruttka sokmindennel, és trainspottolás a Vág völgyében