Elnézést kérek az enyhén idiotid tüneteket mutató címért, de nehéz lenne letagadnom, hogy amikor gőzmozdonyt látok, visszavedlek ötéves gyerekké (pedig gőzöst akkoriban már csak a Keleti pályaudvar fűtőházi végében láttam, meg filmen, szóval nem tudom, mi az összefüggés). Mindenesetre amióta megnyílt a Füsti, évente legalább egyszer ki kell mennem oda, hogy kellő közelségből egyszerre több gőzöst is látva-hallva a nap végén koromszagú ruházatban mehessek haza :)
Tapasztalat szerint a bekormozódásra a legalkalmasabb időpont az ősszel megrendezett Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix, ekkor lehet a legtöbb befűtött "csihuhut" látni. Ezek a képek is ilyen alkalmakkor készültek, az elmúlt pár év során. Közös bennük, hogy jellemzően fogalmam sincs, mi látható rajtuk (mondom, gépészeti ismeretek híján én ezeket egy ötéves gyerek csodálatával nézem), de nagyon tetszenek. Annyit azért sejtek, hogy a baloldali óriás lengyel vonatkozású, a jobboldali pedig német, és hogy előbbinek négy, másodiknak három hajtott (csatolt) tengelye van.
Baloldalt: TKt48 18? Mindenesetre Lengyelországból jött jószág, jópofa terelőlemezekkel a kémény mellett. A jobboldali feketeségről is csak annyit tudok, hogy jugoszláv (jelzésű).
A legszebb persze az, amikor egy ilyen acélóriás nekilendül! Ennek az élménynek a megörökítéséhez valószínűleg rendes kamerára és némi előkészületre lenne szükség, ezek híján ennyit tudok nyújtani a youtube jóvoltából.
Ha a körítéssel nem foglalkozunk, akkor e két kép főszereplője egy-egy 424-es, amelynek találó beceneve lehetne a "Névelő". Azért névelő, mert sokaknak ő _a_ gőzmozdony, _a_ négyhuszonnégyes, _a_ Bivaly :) Baloldalt, ha jól tévedek, a 009-est láthatjuk, jobboldalt a 247-est. Hogy a nyilvánvaló különbségeken (más füstszekrényajtó, terelőlemezek) túl még mi mindenben különböznek, sajnos nem tudom. Nekem a terelőlemezes verzió jobban tetszik, az azt nélkülözőn viszont jobban látszanak a részletek, így az is, hogy milyen piszok bonyolult szerkezet egy gőzmozdony.
Mozdonyverseny. Gyakrabban kéne ilyet rendezni, és kicsit hosszabb pályán :)
De persze a kis mozdonyokat is szeretjük! Baloldalt az osztrák eredetű, később csehszlovák, majd szlovák 422.0108, jobboldalt pedig egy "Nyalóka", azaz MÁV 22.034 (később 275,034). Ha valaki olvassa ezt, írja meg, miért lett ez a beceneve ennek a típusnak, mert kivételesen még elképzelni se tudom...
Az a szép a volt K.u.K. körül, hogy a mozdonyok össze-vissza keveredtek az országok közt: a baloldali, szlovák 331.037 például gyakorlatilag egy MÁV 375-ös. Jobbra tőle a már látott 422-es.
Kilátás a gyalogosfelüljáróról. Ez a kilátóalkalmatosság(nak használt átkelőhely) sokat hozzátesz ahhoz, hogy még érdekesebb legyen a Füsti, ráadásul innen látszik igazán, hogy ez tényleg egy elég komoly kiállítóhely, nem csak pár üres vágány mozdonylerakónak használva!
A szokásos vetélkedőnek részét képzi a hajtányverseny, ami szerintem elég szürreális látvány ahhoz, hogy betegyek róla egy videót :)
Balra: kismozdonyok a körfűtőház előtt. Jobbra: a Déli Vasút 109 109-es pályaszámú mozdonyát 1917-ben gyártották Floridsdorfban. Ő a színével (is) kitűnik a többi itthon megőrzött és működtetett gőzmozdony közül, nagyon tetszik.
Jobboldalt: a BHÉV 27-es gőzöse is egy kis ékszer. Jobbra: 1880-valahányban épített személy- és postakocsi, ő is inkább tűnik dísztárgynak, mint közlekedési eszköznek.
A sok gőzös után a végére két delejes jószág: baloldalt a V41 523-as "Kisleó" (Ward-Leonard rendszerű villanymozdony), jobbra pedig egy "rezsó", azaz villamos-fűtőkocsi. Utóbbit olyan személyvonatokban használták, melynek mozdonya nem volt vonatfűtő berendezéssel felszerelve: a kocsiban levő dízelgenerátor áramával villamos fűtésű kocsikat lehetett üzemeltetni. Már jó ideje nem láttam ilyet, így megörültem, amikor megláttam.
És ha jól látom, ezzel az oldal végére értem :)