Jártamban-keltemben fotók 6. I.
Már megint hónapok teltek el vasutas képek nélkül az oldalon. Nosza, pótoljuk a hiányosságot!
2008 egyik legnagyobb (vasúti vonatkozású) eseménye az Újpesti vasúti híd felújítása. Sajnos nem volt időm kijárkálni a jelenleg már végéhez közelítő építkezésre, de a régi híd elbontása előtt azért kattintottam párat rá.
Az egy talány számomra, hogy a meder közepének vonalától miért volt más színű a híd... Esetleg a két part önkormányzatai nem tudtak megegyezni, hogy mikor lehet egyszerre az egész hidat átfesteni? Vagy elfogyott a szürke festék? MIndegy, az új híd úgyis egy színű lesz.
Két "túlbiztosításos" kép: baloldalt egy két Csörgővel közlekedő balatoni gyorsvonat, jobboldalt pedig valaki biztosra akart menni, hogy tudni lehessen, hanyas vágányról van szó.
Idén messze nem kirándultam annyit vonattal, mint tavaly, ezt tudjuk be a világgazdasági állapotoknak :-/
Azért Dombóváron (balra) többször is jártam. Takaros "kis" állomás - jópofa ücsörögni a verandán, és onnan nézni a vonatok forgolódását. Jobboldalt: nem csak piros halberstadtiak jöttek ám Németországból, hanem ilyen türkiz-szürke-nemtudommilyenek is. Itt éppen (ha jól tévedek) Keszőhidegkút-Gyönkön várakozik indulásra egy ilyen kocsikból álló szerelvény.
Visszatérve még kicsit Dombóvárra: igazi villany/dízel elágazóállomás, sok piros füstgyárral :) A baloldali kép bal szélén egy remotorizált Púpos látható, jobboldalt minden a Csörgőké (bár a háttérben egy Bzmot is kivehető).
A személykocsik is rendben voltak errefelé, már amennyire utasként meg tudja az ember az ilyesmit ítélni.
Balra: most jártam először a Dombóvár-Bátaszék vonalon, és nagyon bejött! Sok kanyargás, emelkedők, erdők, Csörgő-aláfestéssel. Jobboldalt: a vonat immár Bátaszéken.
A Csörgők amúgy úgy indulnak, mint holmi óriásdízelek: van itt dübörgés, fekete füst dobása, minden!
Balra: Bz-generációk pihennek Bátaszék karos jelzői alatt. Jobbra: Kiskunhalas már a villany-birodalomhoz tartozik, elvágólag várakozó Szilikkel. Mondjuk egy baj itt is volt: sehol nem volt kiírva, hogy a bátaszéki vonatról melyikre kell átszállni, ha Kiskunfélegyházára akarunk jutni. A bemondás pedig - ha volt egyátalán - nem hallatszott a mozdonyok hangjától.
Kiskunfélegyháza Hauptbahnhof épületéről valahogy mindig a margitszigeti (Hajós Alfréd) Sportuszoda jut eszembe. Jobbra: "vegyesvonat" (gyors+IC) érkezik Szeged felől. Tetszik az kis "vaskoporsó" motorkocsi jobboldalt a háttérben - vajon még működőképes? Egyébként ez az állomás aluljáró nélkül is teljesen kultúráltan működik: a vonatok a középső (jó széles) gyalogos-átjárótól jobbra és balra állnak meg, az áthaladásokat jól hallhatóan bemondják, és személyzet is ügyel a biztonságra. Mivel ez egy elég komoly elágazó-forgalommal rendelkező hely, a végeredmény az, hogy sokkal kellemesebb az átszállás, mint egy aluljárós helyen.
Petőfi annak idején biztos másként gondolta volna, de nekem nagyon bejön az az érzés, amikor az Alföld közepén egyszercsak jön egy osztrák mozdony - mint itt ez a Taurus (de persze az se rossz, hogy az osztrák mozdony televan magyarnyelvű műszaki feliratokkal). Őkelme egyébként egy RoLa (Rollende Landstrasse - Gördülő Országút) kamionvonatot húzott Kiskundorozsma felé.
És egy gyors ugrás az iménti mozdony hazájába: Bombardier Talent motorvonat S-Bahnként Bécs külvárosában, illetve a bádeni HÉV, azaz a Wiener Lokalbahn egy (kölcsön-)Taurusa a Prater Duna-parti tolatópályaudvarán.
És persze nem lehet teljes az osztrák kirándulás Schlieren-kocsi nélkül: minél többet utazom ezekkel az öreg jószágokkal (jórészt Bécs és Győr közt), annál biztosabb vagyok benne, hogy ők a világ legkényelmesebb személykocsijai!
Tényleg sok volt belőlük - a vonattal melóba járásról le is kellett szoknom miattuk :(
Egy hideg reggelen Jazzcoollal egészen Rákosig merészkedtünk, ahol a Keletibe be nem engedett vonatok végződtek. Túl sok utast pont nem láttunk, viszont az szép volt, ahogy a felsővezetékre csapódott pára miatt az áramszedő folyamatosan ívet húzott (lásd jobboldali kép).
Balra: "ingatlan"vonatok. Jobbra: a felújított Bhv-kocsikból készült ingavonatok korai sorozatai világosszürkék voltak, kék-sárga csíkokkal. De még ebben is sikerült következetlennek lenni :-/
Kelenföld, ugyancsak sztrájkolós reggelen: a baloldali képen levő Flirt a Déli helyett itt végződött. Ránézésre azért, mert előtte állt a jobboldali képen látható sima ingavonat, ami nem mozdult sehova :)
Kelenföld Világváros Leendő Metróintermodális Világvárosi Közlekedési Központ, 2008. A sztrájk és nem-sztrájk állapot itt csak annyiban különbözik, hogy sztrájkkor kevesebben tolonganak ebben a mucsai közegben. De most tényleg, 2008-ban így néz ki egy EU-tagállam fővárosának egyik legnagyobb elővárosi pályaudvara? :(
"Erpúp", azaz Rákospalota-Újpest: normál napokon (balra) tömegek várnak a vonatokra. Jobbra: ugyanott sztrájk idején.
Balra: ez a Gigant kiüzemelve pihent az állomás egyik vágányán. Jobbra: a Nyugatiban ez az iskoláscsoport - szerencséjükre - pont kifogta a kevés elindított vonat egyikét.
Ilyen döbbenetes üresnek viszonylag ritkán lehet a Nyugatit látni! Balra a belföldi, jobbra a nemzetközi pénztár. Utóbbi klassz, '80-as évekbeli műanyagdizájn.
Sztrájkos esték a Keletiben: balra sarki fény (esetleg a Kisstadion világítása), jobbra pedig a csarnok eleje, ahol nem voltak kevesebben, mint akkor, amikor járnak a vonatok.
Még egy kép a vonatokról, amelyek nem mentek sehova (baloldalt), aztán át is ugrunk a világ leghúgyszagúbb fővárosi pályaudvari pénztárcsarnokába, a Délibe (jobbra). Utóbbiban hajléktalanból is kicsit talán kevesebb volt, de ettől persze a decens Eau de P*sa illat megvolt - el nem tudom képzelni, hogy az ott dolgozó pénztárosok ezt hogy bírják!
Kőbánya-Kispest alvó Szilivel, és bevetésre váró Csörgővel.
Vonatínséges időkben még ez a kevés motormorgás is jól esik az ember fülének!
Egyébként a két bent álló Csörgőn mindkét fajta Csörgő-forgóváz képviseltette magát, úgyhogy lefotóztam őket.
Kis ingavonat indul a nagy ingavonat fejéből :)