Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Bécs, Tramwaytag 2006

Idén újfent elindultam Bécs irányába egy eléggé vacak időt ígérő szeptemberi reggelen, hogy résztvegyek a huszonkettedik "Villamosnapon".

A Westbahnhof előtt épp sikerült elcsípni az egyik nosztalgiaszerelvényt, amint a Speising-i remizből "munkába" ment: a Schottentor és a villamosnapnak helyt adó Währinger Gürtel remiz közt ingázott, az érdeklődőket stílusosan szállítva érdeklődésük tárgyának színhelyére. Fú, ez a mondat jó hülyére sikerült - máris gondjaim vannak a fogalmazással, pedig még csak az oldal megírásának elején tartok :) Mindenesetre érdekes, hogy egyik (ha nem a) első bécsi villamosos képemen, 2000-ben ugyanezt a nosztalgia motorkocsit (a 4148-ast) sikerült ugyanitt elkapnom!

Ez a remiz amúgy az U6 Nussdorfer Strasse nevű megállójánál van, de ki az, aki ilyen egyenes úton megy oda, ha egyszer bumlizhat is? Egyébiránt pedig szeretnék egyszer hasonló életképet látni Budapesten: balról nosztalgiavillamos...

... szemből nosztalgiavillamos...

... mindenfelől nosztalgiavillamos. A már említett "ráhordó járatok" és a remiz körül keringő régi villamosok egyébként külön kategóriákba tartoznak: míg a korábban látott M és A (KSW) kocsik a mindennap bevethető nosztalgiaüzemi flotta részét képzik, az itt látható D1 314...

... K 2283...

... és P2 462 kocsik a villamosmúzeumhoz tartoznak. Nem is lehet őket túl gyakran mozgásban látni, és most se engedték be az utcai forgalomba őket - nem véletlen, hogy csak egy viszonylag védett rövid útvonalon keringtek! A P2 felújításával egyébként nemrég készültek el, én (azt hiszem) most láttam először menni. Ránézésre ugyan kiköpött M kocsi, de műszakilag a továbbfejlesztésre tett kísérlet volt: más motort, más hajtást, és kisebb kerekeket kapott, így a peron és az utastér közti lépcső elmaradt. Később egyszerűsítettek rajta, perpillanat az 1951-es állapotában van.

Az U6 - az egykori Stadtbahn - magasvezetésű, viaduktos pályája alatt...

... jópofa érzés ilyen régi tujákat fotózni!

A rendezvénynek helyt adó remiz előtt lehetett felszállni a múzeumi kocsikra, ...

... míg a ráhordó járatok szerelvényei ...

... a környező utcákban futó hurokvágányon fordultak. Ilyen, M típusú kocsiból, és m jellegű pótkocsiból egyébként annyi van a múzeumnak és a nosztalgiameneteket rendező VEF egyesületnek, hogy akár egy teljes normális vonalat is ki tudnának adni vele. És itt jegyzem meg, hogy bár villamosnap volt, amikor három (asszem...) ilyen szerelvény is pörgött a Schottentor és a remiz között, egy további szerelvényt is sikerült elkapnom a városban, szülinapra bérelt különmenetben. Ehhez képest nálunk egyetlen kocsi van ilyen célra...

Bevallom, maga a remizben zajló hepaj most sem tudott lekötni. Szerencsére jártam jópár bécsi remizben, így már láttam hasonlót...

... és a muzsikaszó melletti virslievés se az én világom :) Igaz, a jelek szerint mások viszont szívesen szórakoznak így, ami jó PR a közlekedési vállalatnak.

A fa tetőszerkezet azért tetszett...

... meg ez az "akvárium" becenevet viselő G kocsi. A név eredete valószínűleg kitalálható: a peron eredetileg nyitott volt, utólag eszkábálták rá az ormótlan üveg szélvédőt.

Azért lett olyan előreugró, hogy a kontroller és a fék kurblija elférjen (ne ütközzön neki az üvegnek). Mondjuk annak idején Szombathelyen és Sopronban is volt hasonló gond az ottani típusokkal, és ott se tudták túl szépen megoldani.

A pneumatikus ajtajai miatt "sziszegő" becenevet kapott B a második világháború utáni első új, viszonylag korszerűnek mondható villamostípusa volt a bécsieknek. Egyszer szívesen utaznék vele, mert érdekelne, milyen volt a futása. A kép bal szélén egy régi munkakocsi látható. Errefelé nem kevés régi típus azért maradt meg, mert az utasforgalomból való kivonásuk után belszolgálati célokra megtartották őket. Máskor meg speciális járműveket építettek - munkavillamosok terén Bécs mindenképpen érdekesebb hely volt, mint Budapest: volt (van) öltözővillamos, volt fakerekű sínhálózatmérő, daruvillamos, önürítő platós villamoskocsi, stb.

És ha a 4148-as M kocsival kezdtem az oldalt, vele is fejezem be: itt éppen a Schottentor-nál levő föld alatti hurokvégállomás rámpáján halad lefelé. Példaértékű, hogy a nosztalgiaüzemben levő kocsik (túlnyomó része) mindenféle korlátozások helyett nagyjából mindenütt közlekedhet, még a kéreg alatti szakaszokon is. Nálunk ezzel ellentétben ide nem mehet ez a kocsi, oda nem mehet az a kocsi.

Na mindegy. Odakint sincs kolbászból a kerítés, de azért jócskán előrébb tartanak...


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra