A Közlekedési Múzeum Tatai úti raktár- és műhelybázisa: egy 2008-as látogatás képei

Úgy tűnik, a múzeumos képeket hajlamos vagyok elfelejteni; egyszer egy sor szentendrei kép 6 éven át várakozott arra, hogy weboldalt csináljak belőlük. Az a rekord ezennel megdőlt, mert a most következő fotók közel tíz évet vártak arra, hogy csináljak velük valamit...

Jó ideje tudtam már, hogy a Közlekedési Múzeum nem csak az azóta elbontott városligeti épületben végzi munkáját. A kutatással mélyebben foglalkozó ismerőseim mindig a Tatai úti műhely- és raktárbázist emlegették, hogy ott mi minden van abból, amit én csak olvasmányélményeimből ismerek.

A 2008-as Kulturális Örökségek Napjain aztán el is jutottam erre a "bázisra", pontosabban a létesítmény udvarára, és néhány onnan nyíló csarnokba. Mi minden érdekes lehetett még a lezárt részeken..!

Már az udvar elején, egy félig nyitott, fészerszerű helynél leragadtam pár percre, azt találgatva, mi mindent látok. Balra valamilyen hídelemeket vélek felfedezni, de hogy honnan származnak, az nem derült ki. Jobbra valami nagyfeszültségű szerelvény és egy (ránézésre) vasúti váltószerkezet mögött az az öreg vaskerekű autó is érdekesen nézett ki!

Balra: elöl MÁV kiskonténer, hátul egy komolyabb darab. Jobbra: tübbing, síndarabok és vasúti tengelyek egy szabadtéri tárolórészen.

És ezzel el is értünk a zárttéri részhez. Balra különböző szekereket és hintókat láthatunk, a helyszűke miatt felpolcolva. Jobbra: biciklik, hasonlóan helykihasználó módon tárolva.

A motorokhoz nem sokat értek, mégis őket fotóztam a legtöbbet: balra egy BMW-t, jobbra egy Méray-t láthatunk, mindkettőt pótkocsival. A gyártónál többet sajnos nem tudok írni, mert nem fotóztam le a kirakott papírtáblákat :(

Balra: a felirat miatt azt tippelném, hogy ez valami Puch - de legalábbis az elsősegélyes doboza az :) mögötte pedig egy Puli áll. Jobbra: egy BSA.

Zündapp és NSU. Érdekes, hogy milyen sok oldalkocsis motor van a gyűjteményben - vagy ezek annak idején többnyire így fordultak elő a valóságban is?

Az előbbieknél kicsit újabb lehet a balra látható Vespa, illetve a jobbra látható Tünde robogó.

Balra: ezek a Pannonia feliratú valamik leginkább elektromos segédmotorkerékpárra és robogóra hasonlítottak, de még soha nem hallottam róluk. Jobbra: az Aquila nevet vélem felfedezni ezen a mopeden.

Balra: jól tudom, hogy a Pannonia P11 nem került sorozatgyártásba, kvázi a gyár hattyúdala volt? Mindenesetre úgy nézett ki, mintha a közelmúltban leporolták volna, talán kiállításon járhatott. Jobbra: ez a Ducati is kimondottan szépen nézett ki.

Balra: az Ariel felirat tündöklött ezen a kopott gépen. Jobbra: átértünk az autókhoz, ez itt egy Magomobil.

Balról jobbra: Skoda 1101 Tudor, JAWA 600 Minor, Fiat Topolino, Opel Olympia. Remélhetőleg a Múzeum új helyén lesz hely ezeknek a szépségeknek a kiállítására! (Természetesen a lerobbantabbaknak felújítás után)

A két véglet: Maybach Zeppelin DS8 (a legenda szerint Horthy autója volt) és Trabant 601 kombi. A Trabi motorháztere (lásd jobbra egy másik példányét) nosztalgikus érzéseket keltett bennem: annak idején apu majd' minden hétvégén dolgozott a miénken, én pedig gyakran figyeltem, mit csinál. A végén 8-10 évesen szinte értettem is, hogy mi micsoda rajta, hisz annyira kis egyszerű darab volt.

A Maybach még egyszer, és egy szépséges Skoda 1000MB.

Balra: a BMW Isetta egy olasz miniautó németesítése volt. Jobbra: a Velorex szerintem patika állapotban is elég szerencsétlenül néz ki, de ez a példány különösen elkopott az évek során.

Ők már jobban hasonlítanak a mai autókra: Ford Escort és Moszkvics 408.

És a végén két orosz csoda: egy Záporjóska és egy Pobeda. Utóbbi elé egy Moszkvics 412-es orra lóg be.

Az itt látottak természetesen csak egy részét képzik a csarnok látnivalóinak. Az autókon - melyek közül nem mindegyiket mutattam meg - kívül minden sarokban volt valami érdekesség: egy régi benzinkút-fej, egy motormetszet, egy hátsó tengely... Lesz miből összerakni az új Közlekedési Múzeumot!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez