2010 elején bizonyos BKV szakszervezetek sztrájkot hirdettek tagjaik jövedelme felett érzett félelmük okán. Ez a munkabeszüntetés más volt, mint a másfél évvel korábbi, már csak időpontja miatt is: az utasok egy részét már eleve az időjárás miatt hidegen hagyta, hogy miről szól az egész. Ráadásul nem rövid üzemszünetről volt szó, hanem majd' egy hétig tartóról - ugyanakkor közel sem teljes körűről, hiszen a metrók normálisan közlekedtek, a HÉV-ek és trolik pedig majdnem normálisan. A buszok és villamosok ellenben többnyire a garázsban/remizben maradtak.
Az első napon még éltem a lehetőséggel, hogy otthon maradjak, de másnap már megpróbáltam bejutni. Elég korán elindultam... és hamar rájöttem, hogy más is így tett, úgyhogy a korán indulással semmit sem értem el, csak azt, hogy kialvatlanabb voltam. Amikor aztán már a második hetesre nem fértem fel Budán (a baloldali kép nem csupán illusztráció), városnéző sétára indultam. A 4-es villamos nem járt, de a Fehérvári úti végállomáson ezt se bemondás, se tábla, se semmi nem jelezte, így sokan vártak hiába (jobbra).
Végül a "bármire felszállok, ami épp jön és felférek rá" technikával eljutottam az 1-es vonalára, mely rövidített útvonalon közlekedett, Ferencváros kocsiszínből hozott KCSV csuklósokkal. Mivel ezek kisebbek az itt szokásos szerelvényeknél, ráadásul ritkábban is jártak, olyan tömeg volt rajtuk, hogy nem fértem fel - elindultam hát a sínek mentén gyalog.
Néha egy-egy hármas Tatra is jött, de végül egy csuklósra sikerült felpasszíroznom magamat. Rohadt kényelmetlen volt, cserébe viszont a kocsin volt vizuális és géphangú utastájékoztatás - ami a "normál" Tatrákon nem szokott lenni. Öröm az ürömben.
A 7-es buszcsaládot pótló, mindenhol megálló, de a déli végén az Etele tér felé kanyarodó 173-as elég kibírhatatlan jelenség volt szóló buszokkal, úgyhogy esti hazatérésem vonattal történt. Ez volt ennek a pár napnak a legkényelmesebb húsz perce. S-Bahnt Budapestnek!!! Persze csuklós buszok is voltak a vonalon, de korántsem elég.
Másnap a telekocsi mozgalom vitt munkába - a kolléga kocsija alaposan tele volt, de kényelmesebb volt, mintha taxival mentem volna (ezúton is köszönet neki). Este hírét vettem, hogy a 14-es villamos Újpest és Káposztásmegyer közt jár, ráadásul ex-hannoveri villamosokkal, úgyhogy megint Tolnán-Baranyán keresztül mentem haza - csak most direkt :)
Baloldalt az elektronikus kijelzővel felszerelt 1545-ös kocsit látjuk, jobboldalt egy hagyományosat. Hogy ne legyen tökegyforma a két kép (melyek készítése közt egyébként pont elég idő volt ahhoz, hogy lefagyjon az ember keze), a másodikra megpróbáltam az ikonikus Újpesti Állami Áruházat is rákomponálni. Nem sikerült.
Itt is előfordultak Tatra szerelvények - aznap a kápmegyeriek viszonylag normálisan hazajuthattak a metrótól...
Ezekben a napokban Budán összvissz 1-2 villamos közlekedett, Budafok és a Bocskai út közt. Jobban mondva az egyik kocsi feljött egészen a Körtérig, ha már egyszer ott voltak az utasok is (a 173-as busz és a 6-os villamos révén). Másnap a 41-esen egy Tatra is felbukkant, de tudtommal ő is csak a Bocskai útig ment be.
Moszkva tér atomtámadás után: nuku villamos, és a máskor bőséges dízelgőzben fürdő buszvégállomás is kihalt volt.
A légkör levegőtartalma ekkorra kezdett kritikusan alacsony lenni, helyét pára és füst keveréke vette át. A Várfok utcai buszok sora helyett pedig az "éjszakai 90-es" közlekedett, ki tudja, milyen útvonalon. A háttérben látható turistabusz mibenléte rejtély.
Hűvösvölgy felé a villamost és a mindenféle buszokat a Volán igyekezett pótolni. Részemről itt kezdődött a perverzió, mert alapjában véve nagyon ritkán fotózok buszt, pláne nem-kéket, de most még ezek a vasak is jó témának tűntek. Szemmel láthatólag az jött, amit találtak: csuklós, szóló, városi, helyközi, távolsági... Ezen a két képen egy Rába Contact és egy helyközi 260-as játszik 256-ost. Már hogy egy Ikarus 260-as játszik 256-os járatot. Egyébként ez a kis sárgaság számomra a nap legszebb busza volt.
A Móriczon még ennél is elképesztőbb kavalkád volt: mintha valami "távolságibuszos" találkozóra csöppentem volna! Baloldalt egy ex-Alba Volános Ikarus 256 pompázik, kicsit osztálykirándulásos hangulatot kölcsönözve a felszállóhelynek. Jobboldalt egy VT Transmannos Ikarus 263, szerintem ő régen járt már Pesten, de most talán Fehérvárról hozták fel, hogy a Körtérre hosszabbított 114-es járaton közlekedhessen.
Sajnos ezek a képek nem éppen ideális fotós körülmények közt készültek, ezért elnézést kérek a mobiltelefonra hajazó minőség miatt - a téma miatt ugyanakkor nem bírom kihagyni őket. Baloldalt egy Neoplan N 316 Ü, amiben az "Ü" szerintem a távolsági kialakításra utal. Gazdagrétre viszont szerintem még sosem járt olyan jó busz, mint ez az ex-bécsi Mercedes Citaro!
Ha valakit esetleg zavarna a "távolsági" szó használata: nem igazán tudom megkülönböztetni az elővárosi, helyközi és távolsági járműveket, így maradok gyerekkoromban kialakult szokásomnál, miszerint minden, ami nem városi, az távolsági. Eredetileg ez persze úgy hangzott, hogy "ami busz nem kék (=BKV), az mind távolsági" :)
Újabb überland-bus: MAN ÜL 353, és egy kínai csoda, egy King Long. Amennyire meg tudom ítélni, utóbbi a magyar buszbarátok számára a leépülés szimbóluma, de amikor kipróbáltam, utasként nem tűnt rosszabbnak a többinél.
Hétvégén nem járt a 6-os villamos, cserébe a 41-es bement egészen a Deák térig.
Amikor éppen volt járművezető, az 50-es is járt, a Határ út és Villanytelep közt. Egyetlen kocsi ingázott, és amikor a vezetőnek szünetet kellett tartania, addig az is pihent.
Baloldalt: MAN SL223 az ezúttal nappal is közlekedő "éjszakai 50-es" buszon. Jobboldalt: ez megint egy fehérvári jövevény, érdekes stílusban leparkolva.
Baloldalt: Alfa Localo hiánypótló 123-asként. Jobboldalt: ilyen volt hétközben, amikor 15-20 percenként járt a 6-os.
És ilyen volt a hétvége, amikor alig gyakrabban csuklós buszok jártak villamos helyett. Én rövid nézelődés után inkább nem erőltettem a felszállást, mentem másfelé. A városi folklór kedvelőinek figyelmét egyébként felhívnám a jobboldali képen a közúti felüljáró üvegkorlátján olvasható feliratra :)
A Moszkva tér Volánbusz-színekbe öltözött: EAG 395-ös és C56-ös érkezik a Várfok utcába.
A Móriczon a kevésbé élénk színek uralkodtak: MAN ÜL 313 és Alfa Regio 240-esként (balra) és MAN SL 114-esként (jobbra).
Valószínűsíthetően az iménti Alfa Regio, illetve egy EAG E95 a Kosztolányin. A budaörsi buszmániásoknak izgalmas napjuk volt aznap is, nem nagyon volt két egyforma járgány a vonalon :)
Baloldalt: nem tudom, ez a volános 435-ös milyen vonalon járt, de jól nézett ki, hát megörökítettem. A jobboldali Neoplan Megatrans-ot még én is tudtam valamennyire értékelni, hiszen Budapesten valamiért nem terjedtek el (még?) a háromtengelyes buszok a városi vonalakon. Jó, persze a 272-es amúgy se sima városi vonal...
Összefutottam HáBéval - a járműállománylisták és a svábhegyi fogaskerekű nagy tudorával -, ő szólt, hogy az akkor éppen a Déli pályaudvarig járó 212-esen van egy érdekes madár, azt esetleg várjam meg. Nem, nem a baloldali Localóra gondolt, hanem a jobboldali csodára. Ráncajtós, duplalámpás NDK-s "falujáró" Ikarus 260.43, wow!
... ugyanis vele természetesen mennem kellett másfél kört. Sajnos nem volt lehetőség száguldásra, ezért a jellegzetes "bvuu-bvububbuuuu-bvúúú-búúúuuuu" hang elmaradt, de így is nagyon jó volt :)
Az oldalt négy pillanatképpel zárnám, mozgó formában: "sárgabusz" a Csaba utcában, hárombusznyi tömeg rohan egyetlen szóló busz után, a villamosra fel nem férők gyalog kelnek át a Petőfi hídon, és egy csipetnyi buszkavalkád a Móriczon. Be kell valljam, nagyon örültem, amikor végre vége lett a sztrájknak - egyszerűen nem vagyok elég "katasztrófaturista" alkat ahhoz, hogy csupán a szokatlan fotólehetősége miatt élvezni tudjam ezt a felfordulást. Titokban remélem, hogy az illetékeseknek feltűnt még egy nagy tanulság: ha még jobban leépül a tömegközlekedés, bele fogunk fulladni a kipufogógázokba és a porba...