A szentendrei múzeum, ezúttal digitálisan, első rész...
    [Click here for the english version]

    Lehet, hogy túl sokat foglalkozom a BKV szentendrei múzeumával, de nagyon szeretem azt a helyet, és úgy érzem, nem tudok eleget ott lenni, és fényképezni. Most, hogy a készíthető képek mennyiségét nem fogja vissza többé az előhivatás költségeitől való félelem, végre alaposan körbe tudtam fotózni az itt látható járműveket és egyéb kiállítási tárgyakat...

    A 7077-es síncsiszoló munkagép, mely "ezüstmetál" fényezésével új magasságokba emeli az FVV acélvázas kocsiszekrényének formáját. A kocsi utasterét két hatalmas víztartály foglalja el, ezeknek tartalma hűtötte a csiszolófelületeket/ballasztsúlykény működött. A beálló tengely jármű hátránya egyébként az volt, hogy ívekben a "köszörűkő" kilóghatott a sín fölül.

    A 8200-as nyitott teherszállító kocsi.

    A BHÉV 471-es lowryja, "kakasülős" fékezőállással (üléssel). Érdemes megfigyelni, hogy a nagyvasúti sarokütközők mellett van villamosvasúti középütköző-vonókészülék is a kocsin.

    A 42-es számú DL V mozdonyka...

    ... és annak csatlásai.

    A 7060-as Muki.

    A BHÉV Jn 404 (eredetileg E 404) jelzésű lowryja, mely 1888-ban épült.

    Egy üzemanyagszállító tartálykocsi.

    Az 1074-es pályaszámú villamosnak egy külön oldalt is szenteltem...

    A miskolci 214-es pótkocsi annyira be van szorítva, hogy nem tudtam egészében lefényképezni. A jármű egyébként budapesti (BVVV) eredetű, és 4908-as pályaszámmal üzemelt a BSzKRt-nál, amikor kettősfeljárósították. Miskolcra az ötvenes évek végén került, a kiállításon látható állapot viszont nem valóságos, azaz így sosem közlekedett (például nem a Miskolc-Diósgyőr Vasútnál üzemelt, hanem már a Miskolci Közlekedési Vállalatnál, de a belső tér is régiesebb a kelleténél).

    Egy másik budapesti eredetű miskolci pótkocsi, a 267-es, melyet a BKVT 1911-ben szerzett be. A BSzKRt egységes számozási rendszerében a 4308-as pályaszámot viselte. Az MDV cégjelzés itt se stimmel, de lassan már megszokjuk :)

    A 72-es motorkocsi viszont tényleg az MDV-nél üzemelt az 1910-es évektől. A masszív Ganz gyártmány egyik példánya szerepelt az "Utánam srácok!" című filmsorozatban is.

    A 297-es DM XII jelzésű dízel-motorkocsi az Arad-Csanádi Vasúttól (ACseV) érkezett a BHÉV-hez (az jármű beceneve (pótkocsival) "Boros Béni" volt, a cég egykori vezetője után).

    Ez a poggyászkocsi...

    ... és BC személykocsi a gőzvontatású időket idézi.

    Utóbbi kocsi belseje nagyon kellemes faborítású. A középen látható lámpa csak nagyjából korhű, ez ugyanis az Ev metrókocsikból megismert "cicilámpa" :) Sajnos a kocsit lezárva tartják, mert néhány vandál látogató korábban megrongálta (letépte az ajtót).

    A 436-os (BVVV "L" típus, BSzKRt-2900, FVV-BKV 2993) vezérállása: a kontroller, tőle jobbra pedig a légfékszelep.

    A kézi homokolót már korábban is mutattam, de most is le kellett kapnom!

    A kocsi belseje, mely meglepően egyszerű.

    Bengálisták kedvéért a miskolci 147-es szemből :)

    Ez a sínhálózatmérő kocsi nem is olyan rég még használatban volt. A jármű eredetileg a Pécsi Közlekedési Vállalat egyik villamos-pótkocsija volt, melyet az ottani villamosközlekedés megszűntetésekor a BHÉV vett át. Az acélvázas kocsiszekrényt Pesten kapta, a jelzése P XX lett, a pályaszáma 3155. A Csepel-Pesterzsébeti "H" vonalon közlekedett, annak megszűntetése után át lett alakítva hálózatmérő szakkocsinak, 4379-es pályaszámon.

    A 418-as kocsira rá lehet mondani, hogy kalandos élete volt: eredetileg "D" típusjelzéssel rendelte meg a BKVT 1897-ben. Akkor igen kis tengelytávolságú, ún. drezdai alvázzal rendelkezett. 1906 körül alakították át beálló tengelyesre (ebben az állapotban van jelenleg), a típusjelzés "Q"-ra módosult. 1925-27 körül 5457-ként pótkocsi ("H" sorozat) lett belőle. A kocsi budapesti kivonása után Ózdra került, ahol az Ózd-Nádasdi Vasútnál üzemelt személykocsiként. 1989-ben alakították vissza "Q" motorkocsivá.

    A beálló tengely felfüggesztése és vezetése.

    A légféktartály, a motor és a tuskófékek.

    Az utastér ottjártamkor egy becsomagolt líra áramszedőt rejtett...

    A BFZ kontrollertől jobbra a légfékszelep és a pályacsengő rugós ütőgombja.

    És irány a szabadtér: egy M IXA szerelvény.

    Az M2 nem önjáró hóseprő.

    A BKVT 911-es jelzésú, 1909-ben gyártott teherkocsija.

    A BVVV 1895-ben gyártott, 1917-ben átalakított szénszállító lowryja, melyet a kocsiszekrény alakja miatt "csónak-lowrynak" hívtak.

    A BURV eredetileg zárt élelmiszerszállító kocsiként vette meg ezt a járművet a Ganztól 1895-ben, de az 1900-as évek elején átalakították nyitott teherkocsivá.

    A 2014-es HÉV hósöprő muki (teherszállító Mukiból lett átalakítva)...

    ... illetve a 2011-es hósöprő, mely inkább komolyabb mozdonynak tűnik nagy méreteivel.

    A 28-as gőzmozdony, melyet 1894-ben szerzett be a Haraszti-Ráckevei Vasút...

    ... és egy kozvetítőkocsi, mely természetesen nem TV vagy rádióadást közvetít :)

    Egy pillantás a kocsiszín előtti vágányokra.

    Egy M VIII-as motorkocsi...

    ... és egy P XV pótkocsi.

    A 734-es HÉV-Bobó, mely a MÁV-nál M44 jelzéssel használt mozdonyán testvére.

    Tipikus HÉV-es csatlásőrület a MÁV-os sarokütközők közt.

    Ez egy hűtőkocsi.

    A 32-es pályaszámú L VI-os, "krokodilorrú" mozdony néha a feljebb látott M VIII-P XV szerelvénnyel együtt szokott nosztalgiamenetben kozlekedni. Történelmi szempontból helyesebb lenne, ha a pótkocsit két M VIII fogná közre, de sajnos csak egyet hagytak meg a motorkocsitípusból, így a vonat másik végére ki kellett találni valamit...

    Folytatás: busz, troli, és azok alkatrészei, valamint egy kis üzemeltetés...


    Vissza a nyitóoldalra
    HamPage