609 az 1-esen, avagy 40 az 1124, első oldal
Szeged, 2002. december 21.
Ahhoz képest, hogy tulajdonképpen nem szeretem a Bengálikat, 2002. december 21-én egy hét leforgása alatt már másodszor (az első Miskolc volt) utaztam vidékre őket (is) fotózni, az SZKT 609-es pályaszámú FVV csuklósa ugyanis 40 éves lett, és a közlekedési társaság ezt meg akarta ünnepelni. Mivel a fényképezőgépemet sikerült megjavíttatni időben, lementem, bár nem nagyon akartam fotózni, mert az ünneplő társaságban legalább két tucat fotós beállítottságú egyén is volt, én pedig nem szeretem a redundanciát. Erre az oldalra néhány olyan képet válogattam ki, melyek számomra visszaadják az aznapi hangulatot, mely meglehetősen jó volt.
Ahogy NZA-val leszálltunk a vonatról, azonnal láttuk, hogy valamit elszúrtunk: Szegeden nincs is 63-as villamos! ;D Persze igazából jó helyen jártunk, csak az ünnep kedvéért a tuja visszakapta eredeti budapesti pályaszámát, a 1124-et, és stílszerűen egy korabeli viszonylatra (Nagyvárad tér-János kórház) lett feltáblázva.
Rögtön az is kiderült, hogy mi a jó az egyirányú villamosokban, mint amilyen a 609-es is: be lehet állni hátulra, és nézni a mögöttünk hagyott vágányokat.
Megfigyelésre érdemes tény: bár járművünk rendelkezett ülőalkalmatosságokkal, az utasok inkább álltak, mivel az utastér nem fűthető, azaz a leülés az odafagyással lett volna egyenértékű. Az is látszik, hogy a kocsi belső tere nem lett rendbehozva, igaz, - erre a célra elkülönített összeg híján - ez a külső átváltozás is csodálatos volt! Ezúton is szeretném megköszönni az SZKT munkatársainak, hogy lehetővé vált egy olyan különvillamosozás, amelyhez hasonlóra Budapesten nincs lehetőség!
Ez egy tök jó kép lett volna a rókusi hurokban, de alulról valaki belehajolt a képbe. Itt adtam fel azt, hogy értelmes képeket készítsek - hideg volt ahhoz, hogy megvárjam, mire mindenki kivonul a panorámából :-O
Uhi definíciójával élve: ez egy "hamszteres beállítás". Nem tudom, hogy megtisztelve érezzem magam, vagy megsértődjek :)
Háromajtós Bengálink parkolópályán, ...
... majd kicsit később a remiz udvarán.
Utastársaink ekkor cseppet szétszéledtek, hogy megszámolják az összes villamos összes kerekét, ...
... de engem legfőképp egy jármű érdekelt, ...
... az SZ5-ös - eredeti, budapesti számán az 1520-as, mely még korábban az 1506-os jelzést viselte. Igazi műszaki műemlék: ő volt az 1500-asok prototípusa, a később 1600-asra átszámozott F1 típus egy példányából átépítve.
A Füzesi-acélvázas kaszni eme figyelemreméltó képviselőjének...
... egy testvére is itt van még: az SZ6-os, azaz a pesti 1531-es. Elnyűhetetlen járgány...
... mely nem tűr megalkuvást. Ez a Bengáli beszólt neki, meg is kapta tőle a magáét! :)
Az SZ6 egyik vezetőállása.
A Bengáli-elfekvő.
Ő nem fekszik el, hanem a mi különvillamosunk, csak ki akartam próbálni, hogy figyeltek-e még!
Akinek nincs még elege a kéttengelyes ex-budapesti kocsikból, azok számára itt van a 313+314-es iker, melynek két fele Pesten még a 2569, illetve 2573 számokra hallgatott.
Mondanom se kell talán, hogy Budapesten egy se maradt belőle. Logikus is: ha az ember egy igazi budapesti tujával szeretne utazni, jöjjön le Szegedre, ott megteheti. Meg még esetleg Debrecenben. De tulajdonképpen Angliában is van valahol egy belőle, csak a korabeli BKV-nak nem volt rá szüksége a nyolcvanas években. (Megjegyzés: ez az oldal 2003-ban íródott, azóta változott ez-az.)
Na jó, nézzünk még további Bengálikat!
Ez itt a még meglevő három egyirányú csuklós egyike, ...
... ez meg a másik. A harmadik természetesen a 609-es.
Na jó, az előbb látottat nézzük meg előről is! Szegények már nem sokáig lesznek meg.