Szegedi évadzáró 2025

A 2025-ös nosztalgiaszezon végén a normál villamosok mellett két régiség is közlekedett a napfény városában: a 813-as Bengáli és a 313+314-es Füzesi ikerkocsi. Hogy még érdekesebb legyen, a 3-as és 4-es villamosok az Anna-kútnál fordultak, ez további látnivalót jelentett. És még az időjárás is egész jó volt.

A 313+314-es ikerkocsit 25 éve ismertem meg, akkor még eléggé másképp nézett ki. A két különböző budapesti 2500-as ikerkocsi egyik feléből összerakott járgány hozza a fapados hangulatot, plusz a városképbe is szépen illik, legalábbis a belvárosban.

A budapesti Váci utat a hetvenes évek végétől belülről indulva folyamatosan felásták Újpestig a hármas metró építése miatt. 1981-ben már az Árpád hídnál tartottak, az iparnegyedi sugárút villamosait ekkor a Nyugdíjbiztosító felhőkarcolójának tövében vágták el. Arra az egy évre, amit a tuják még kaptak, nem építettek rendes fordulási lehetőséget - hurkot, deltavágányt - az ott addig közlekedő pótkocsis szerelvényeknek, inkább kétirányú járműveket hoztak a helyükre az innen induló 3-as és 55-ös vonalakra:, ezért kétirányú járműveket hoztak az innen induló 3-as és 55-ös vonalakra:

Különböző sorozatú (ez itt a képen például 1900-as) acélvázas ikerkocsikat és Bengálikat. A gördülőállomány nagyjából úgy nézett ki, mint ez a kép itt lent, bár a rókusi templom (Szent Rókus-plébániatemplom) azért szebb:

Persze az ikerkocsik nem így néztek ki (hanem valahogy így), a 813-as Bengáli pedig soha nem járt Budapesten, de azért elég keveset kellene "fotosopolni" rajtuk. Itt jegyzem meg, hogy ez a Bengáli 1977-ben állt forgalomba, tehát újabb, mint Pesten a legtöbb Ganz csuklós, illetve a hannoveriek egy része. Mégse cserélném el őket rá :)

Európa liget végállomás, az ikerkocsi visszaindulásra vár. Rendkívül kulturált összkép, a fotó akár nyugatabbra is készülhetett volna.

Még egy együttállás: a Bengáli és az ikerkocsi a Rókusi körúton.

Csak hogy aktív gördülőállományt is lássunk: az Anna-kútnál találkozik a város összes villamosvonala. A kereszteződés úgy van megépítve, hogy a villamosok deltázva ("ipszilonozva") meg tudjanak fordulni, amire azért van szükség, mert Szegeden alapvetően egyirányú járműveket használnak (a nosztalgiákat és a tramtraineket leszámítva). Ezen a képen a 4-es már megfordult, azaz jó irányba áll. Jobbra a 205-ös KT4-es a személyzet tartózkodására szolgált.

Itt egy másik T6A2H készül fordulni: jobb kéz felől kanyarodott be ide, az 1-es vonal egyik vágányára, és mindjárt vissza fog tolatni jobbfelé fordulva.

Videón is igyekeztem megörökíteni az eddig látottakat. Itt jobban látszik a deltában fordulás: a Tatra befordul mellénk egyik irányból, majd elkezd visszatolatni a másikba.

A végén két vonatos kép. Az elsőn a Szeged - Budapest hibrid vonatot látjuk, melynek egyik fele gyorsvonat, a másik Intercity. Az előbbi felében mindenféle kocsit láthatunk, például ilyen piros csíkos "postakocsikat", melyek az ősöreg Bhv-k újjáépítésével jöttek létre. Ezek elővárosi kocsik, maximum Budapest - Cegléd távra tervezett ülésezéssel; elég kellemetlen, hogy annál nagyobb távolságon is be kell vetni őket. Egyébként a Balaton felé is járnak, szóval nem pusztán Szegeddel van kiszúrva.

A másik vonatos dolognak viszont örültem: az első osztályú IC+ kocsiban (nem akartam két és fél órát az imént látott kocsiban ülni) működtek a kijelzők, melyek azt mutatták, hogy az ülések mettől-meddig foglaltak. Ezt a funkciót valamiért többet láttam nem működni, mint nem működni, ami szomorú. Persze Németországban ICE-n is láttam nem működni, szóval...


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez