A 2025-ös balatoni retró hétvége, avagy nem kell mindig mindent lefotózni :)

Sajnos maradandónak bizonyult a változtatás, hogy kettő helyett csak egyetlen retró hétvégét tartanak a Balaton északi partján - igaz, cserébe több másik helyszínen rendeznek hasonló eseményeket. Ennek ellenére nekem hiányzik az augusztus végi két nap, ami a július eleji hétvégével méltó keretbe zárta a főszezont.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Idén ünnepelték hatvanadik születésnapjukat a Szergejek, úgyhogy övék volt a főszerep, de természetesen volt Nohab, Púpos és retró festésű Csörgő is a felhozatalban. Nem volt viszont Bobó, 424-es, ABbmot, MDmot mozdony, és kevesebb vonat járt Keszthely és Tapolca közt, úgyhogy azt a részt most teljesen kihagytam. Sőt, Utasellátó roládot se osztogattak az IC-n :) Mivel az előző években néha túlfeszítettem ezt a "hajnalban lemegyek és késő délutánig ide-oda pattogok az állomások közt" dolgot, most visszafogtam magam, és csak annyit maradtam, amennyi jól esett. Ráadásul állványt se vittem magammal, mint régen, hogy egyszerre tudjak videózni és fotózni, úgyhogy tényleg lazább volt ez a két nap, mint régen.

Szombat

Talán azért, mert idén a Volán a MÁV (csoport) része lett, a program integráns részei voltak a nosztalgiabuszok, ...

... például ez a szépséges Ikarus 266-os 1978-ból.

Az előző képhez hasonlóan Zánka-Köveskál állomáson kaptam le ezt az 1982-es gyártású Ikarus 260-ast is, csak egy másik vonattal való utazás közben. A legtöbb ember számára ez a jármű talán még nem elég retró, de nagyon szép volt.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

És lássunk végre vonatot is, konkrétan az egyik ünnepeltet, a 116-os Szergejt! Itt éppen a "telikék" szerelvényt vontatta. A (régi) pályaszámot tartalmazó fekete négyszögből hiányzik a vörös csillag, de azt mondta valaki, hogy így is történelmileg hű a látvány, mert a rendszerváltáskor nem pingálták újra azonnal az egész négyszöget, csak feketével gyorsan lefestették az önkényuralmi jelképet.

Nevezett jelkép ott volt viszont a négykocsis, régi festésű Bézé szerelvényen, amit "Anakonda" néven hirdettek, bár szerintem az "Anakonda" inkább 5-6 kocsis, nem 4. Persze aligha van pontos meghatározása annak, hogy mire szabad egy nem hivatalos becenevet használni. Ez a motorkocsi amúgy eredetileg mellékkocsi (pótkocsi) volt, ...

... ez viszont eredetileg is motor, méghozzá az első.

Nem húztuk el a napot Jazzcoollal, aki aznap csatlakozott hozzám; ezután a 203-as Púpos által húzott vonattal mentünk Füredig. Ott a dízelmozdonyt...

... villanyra cserélték, mi viszont nem vonattal, hanem a partra lemenve hajóval távoztunk Siófok irányába. A Gigant nem túl gyakori látvány errefelé, ez ráadásul retró festést is viselt, viszont nem akart időben elindulni, emiatt lemaradtam a buszról, és gyalog kellett a kikötőbe lejutnom (futnom), hogy elérjem a hajót. Mert az viszont pontosan indult, mint mindig.

Vonatot mozgásban érdemes nézni, hanggal együtt, úgyhogy itt egy videó. Kiadós magyarázó felirat is tartozik hozzá, amit a "CC" gombbal lehet bekapcsolni - már ha nincs eleve bekapcsolva.

Tavaly volt NDK-s vonat, idén nem, viszont Siófokon láttuk ezt a keletnémet bádogcsodát. Igaz, már négyütemű, és annak se éppen eredeti állapotú, de egy fotót megérdemelt. Annak idején egy ilyenen tanultam vezetni, és nem szerettem meg.

Vasárnap

Másnap Fonyódról hajóval érkeztem Badacsonyba, ahol azzal szembesültem, hogy az első fotótémám késik, mert a vonatot húzó két Csörgőből az egyik (a 2103-as pályaszámú, retró festésű) fekvemaradt a jónevű Ukk állomásán. A káoszon pótlóbuszokkal próbáltak úrrá lenni, és bónuszként az egyik retró járművet, ezt az Ikarus 55-öst is bedobták azoknak, akik régi járművekkel akartak utazni (tehát nem a modern buszok helyett, hanem mellett jött). Ha jól tévedek, ez a konkrét jármű a kétezres évek elején a Bzmot-krízis során a Vértes Volán színeiben ugyanezt csinálta, heteken át minden hétköznap. Utólag mérges vagyok magamra, hogy nem mentem el fotózni, mert az azért kemény volt. Mindenesetre ez egy ilyen vonatpótló beállítottságú busz :)

Ez kivételesen egy sima vonat, jelenkori festésű remot Csörgővel és a megszokott nyári szezoni IC + expressz szerelvénnyel.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Nem kevés késéssel végül megjött a korábban említett ledöglött mozdonyú vonat is. Még jó, hogy két Csörgővel indult el Szombathelyről, mert így a működőképesen maradt tovább tudta hozni egyedül! Az esztétikai élmény így is megvolt, lévén ő is retró festést viselt.

Ma is itt volt az "Anakonda".

Badacsonyból most is Füred felé indultam, és Révfülöpön leszálltam, mert le akartam kapni, ahogy a vonatomat húzó Csörgő üvöltő motorral továbbindul. A késésünk miatt viszont áttették ide a normál esetben zánka-köveskáli keresztet, úgyhogy álltunk egy sort, míg megérkezett a szembejövő vonat, amit az egyik klasszik Szergej vontatott.

Le akartam videózni, ahogy továbbindul, de ismét várnom kellett, ...

... mert közben elindult Badacsonytomajból a következő szembejövő vonat, és nyilván meg kellett várni, mire ideér. Így "verik el" egymást a szembejövő vonatok egyvágányos pályán: ha egy késik, akkor mindegyik fog. Értem, hogy nehéz lenne végig kétvágányosítani a pályát, de ahova lehet, oda le kellene rakni a második sínpárt, hogy az ilyen állomáson várakozások helyett "repülő kereszteket" lehessen csinálni, mint a déli parton vagy az esztergomi vonalon. Biztos máshol is lehetne, de Füred és Aszófő, illetve Tapolca és Tördemic (esetleg Badacsonytomaj) közt mindenképp megvizsgálnám a lehetőségét, ez amúgy is az a két hely, ahol a legtöbbször találkoztam olyannal, hogy késések miatt felcserélődött, hogy mikor merről jön a vonat: először arról jött volna, de erről jött, majd fordítva, amit súlyosbított a hangosbemondás, ami vagy hülyeséget mondott, vagy ötpercenként mást, de olyan is megtörtént, hogy akkor mondta be egy vonat érkezését, amikor az már továbbindult. Nem értek hozzá, csak azt látom, hogy ami van, az nem működik, pedig nem valami őrült méretű forgalomról beszélünk, hanem óránként két-két vonatról...

A Tomajról érkezett szerelvényben el volt rejtve egy villanymozdony is: mivel a Szombathely - Székesfehérvár vonal le volt zárva a pálya szétesése miatt, ez volt a legpraktikusabb módja, hogy átvigyék a lezárt szakasz egyik végéről a másikra. Jól nézett ki a felüljáróról, kicsit elbambulva olyan volt, mintha a Szili vontatta volna a szerelvényt :)

Ha már ilyen szépen itt ragadtam, megvártam a következő retró vonatot is, melynek élén az egyes Nohab röfögött, mögötte egy kormányzatinak hívott vonatrésszel, egy étkezőkocsival, majd a vékonycsíkos gyorsvonattal. Ezután viszont családi program következett, úgyhogy a beszámolót itt szépen be is fejezem.

Az igazán nem túlfeszített trainspottolásról ezen a napon is készült egy rövidke videóra elegendő felvétel. Kíváncsi vagyok, jövőre milyen lesz a program. Gyorsan meg szeretném köszönni mindenkinek, aki megszervezte és lebonyolította ezt a hétvégét, de bevallom, remélem, hogy visszatér a korábbi évek színes forgataga, és nem aktív szolgálatban álló sorozatok (Szergej és Csörgő) fogják a fő attrakciót képezni.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez