Ez az oldal ismét családi vonatkozású: barátnőm dédnagybátyjának, Gaal Lászlónak rajzait "fedeztük fel" özvegyének, Piroska néninek kedves segítségével. Sajnos nem tudni, hogy mikor készültek, én 1916 és 1925 közöttre tippelek: egy közlekedés iránt érdeklődő gyerek rajzairól van szó, aki lelkesen örökítette meg mindazt, ami akkor még új, szinte bejáratós volt, és ami nekünk már történelem. Gőzmozdonyt, HÉV-et, épületeket, és annyi mást is rajzolt Laci bácsi, én most a villamosokat emeltem ki közülük.
A BVVV 160-as pályaszámú, "Bb" típusú motorkocsiját én már nem is ismertem fel, annyira történelmi darab, utána kellett néznem, hogy mit is láthatunk ezen a megsárgult rajzlapról scannelt képen. Igazi régivágású jármű, szögletes kocsiszekrénnyel, laternás tetővel, vegyes oldalablak-nagysággal.
A BKVT 429-es pályaszámú villamosa. Érdekes, hogy tudtommal ez a jármű négyablakos volt ("E" sorozat), bár a család, melynek tagja volt, valóban hatablakos kocsiszekrénnyel épült eleinte. A képen már beálló tengelyes (a drezdai alváz helyett), tehát "Q" típusra való átépítése (1905-06) után készülhetett a rajz. Lehet, hogy a pályaszám utólag került oda, találomra?
A BVVV 422-es, azaz a későbbi 2846-os (BVVV "K" típusú) motorkocsi szemből. Ha jól számoltam, ő volt az egyik olyan 2800-as kocsi, mely 1956-ban az utcai harcok során olyan súlyosan megsérült, hogy a favázas kocsiszekrény helyett acélvázasat kapott. A rajzon jól látható az ütköző támasza, a lépcsők és az életmentő keret.
Ez a rajz is ugyanezt a kocsit ábrázolja, még BVVV festésben. Jól látható a feljárók fölötti cirádás fémmerevítő, de még a kapaszkodók is!
Bár a kocsira a 10039-es szám van felfestve, inkább a BKVT 1039-esről van szó, azaz kedvenc "ezres" típusom egyik példányáról. Az oldalablakok osztása el van nagyolva kicsit, de így is felismerhető, hogy egy jóóó magas járműről van szó, mely erőt sugároz. A tetőtábla tanúsága szerint a 77-es viszonylaton (Nyugati pályaudvar-Szépilona) közlekedik éppen...
Ami nagyon tetszik ezekben a rajzokban, hogy a hirdetések is meg lettek örökítve! Orion fogkrém, Meinl kávé... ez igazi történelem! A 194-es pályaszámú jármű egy BVVV (sőt: még csak BVV) eredetű "E" kocsi, de érdekes módon a cégjelzés már a BSzKRt címere, és a festés is "beszkártos", pedig ott ez a villamos a 2408-as számon futott. Igaz, nem egyik percről a másikra festettek át mindent a cég megalakulásakor...
Ez a rajz nem villamost ábrázol, de mégis meg kell osztanom másokkal: nagyon tetszik, ahogy csak a körvonalakat ábrázolva látjuk a töltésen robogó, gőzmozdony vontatta vonatot! Egyszerű, de hatásos!
És a végére egy jóval későbbi fénykép, mely szintén barátnőm családja jóvoltából kerülhetett ide: dr. Sevcsik Jenő fia, Sevcsik István (kedvesem édesapja) készítette ezt a felvételt fiatal korában. A Moszkva teret láthatjuk 1960-ban, várakozó emberekkel, korabeli újságokkal és egy 56-os villamossal. Az újságosstand kínálatában engem egyébként a Scinteia lepett meg, mely tudtommal egy román lap, de hát ne felejtsük el, hogy hol is járunk az időben...
Köszönetet szeretnék mondani özvegy Gaal Lászlóné Piroskának, illetve Sevcsik Istvánnak és Mariannak!