Villamosparádé az Európai Mobilitási Hét(vége) alkalmából, 2023

Az Európai Mobilitási Hét(vége) alkalmából idén is lezárták a Kiskörutat, és a Szabadság híd budai hídfőjétől a Lónyay utcáig ismét villamoskiállítás helyszínévé váltak a vágányok. Ahogy a közelmúltban szinte minden évben érkezett "új" jármű a BKV nosztalgiaflottájába, úgy idén is láthattunk valami újat. Pontosabban egy héttel korábban már közlekedett utasokkal, de akkor épp nem voltam a közelben, úgyhogy én most láttam először:

Az elöl álló 2806-os motorkocsit már ismerjük, a mögötte látható, hozzá passzoló pótkocsi viszont csak ebben az évben állt (újra) munkába! Évekkel ezelőtt írtam arról, hogy a BVVV, azaz a Budapesti Villamos Városi Vasút a XX. század elején több száz egymásra rendkívül hasonlító villamost szerzett be a Schlick-féle Gépgyártól. Ezek közül az 1911 után érkezettek első ránézésre teljesen egyformának tűnhetnek: így nézett ki egy 1911-es motorkocsi, és így egy 1914-ben gyártott. A BKV nosztalgiaflottájának egyik legelső járműve, a 436-os motorkocsi is ebbe a családba tartozik.

A motorkocsik mellett hajtás nélküli kocsik is érkeztek, gyakorlatilag azonos kinézettel. Korábban sokan hiányoltuk, hogy a nosztalgiaflottában nincsen képviseltetve a Budapestre egykor nagyon jellemző pótkocsis üzem, pedig meg lett őrizve néhány pótkocsi.

Szerencsére az elmúlt másfél évtizedben megváltozott a hozzállás, úgyhogy néhány éve örömmel hallottam, hogy elkezdték a fentebbi képen látható, 5005-ös pályaszámú pótkocsi (eredetileg BVVV 536, 1912-ből) felújítását. Akit a jármű színe meglep: csak egy filmforgatás miatt festették ilyenre valamikor régebben.

És így néz ki a kocsi most, működőképesen, utasszállításra alkalmas állapotban.

A szerelvény közlekedéstörténetileg nem teljesen alkot egységet: a motorkocsi BKV-s végstádiumában lett helyreállítva, a pótkocsi viszont korábbi, FVV-s állapotában. Szerintem viszont így is szép! Még a motorkocsiról hiányzó szellőzők se zavaróak, mert a valóságban bármilyen állapotú akármi simán közlekedett minden mással is :)

A számomra legkedvesebb kocsi persze továbbra is a 2624-es

Az egyirányú Bengáli körül mindig annyian voltak, hogy nem volt könnyű lekapni. Az emberek kedvelik.

Itt volt a BKV játszóbusza is, egy duplacsuklós Van Hool AGG 300. A duplacsuklósokról mindig az jut eszembe, hogy az alacsonypadló és a különleges járműszerkezet miatt nagy nehezen el sikerült érni azt a kapacitást, amit régen egy sima magaspadlós szimplacsuklós busz tudott :) Láttam, hogy nem volt lehetetlen a 7-es buszon közlekedni vele, de úgy vagyok vele, mint az elefántokkal, hogy klassz megnézni őket az állatkertben, de otthonra nem kellenének...

Itt volt az előző év sztárja is, az 1522-es motorkocsi. Szerintem még mindig ő a legszebb!

A hétvégének csak az egyik napján mentem ki, akkor viszont délelőtt és délután is. Itt még viszonylag korán van, ...

... itt viszont már elindultak haza a kocsik, elsőnek a MUV, ...

... aztán a többi. A kettővel ezelőtti képhez képest az 1820-as helyett itt már a 611-es állt elöl, mert előbbi elment nosztalgiajáratozni. Végülis ugyanaz a típus, csak régebbi színekben.

Az egyirányú járműveknek tolatniuk kellett, hogy megfelelő irányba álljanak a hídról lejövetel után.

Az igazán érdekes rész az volt, amikor helytelen irányban ment át a járműosztályzón, amihez el kellett engedni a szembejövő CAF-ot.

Amikor szabaddá vált a pálya, a pótkocsis szerelvény párhuzamosan kanyarodott egy "helyesben" közlekedő (másik) CAF-fal.

Ezután szépen csorogtak lefelé a kétirányú motorkocsik, mint például az ezeröcsi, ...

... a modernizált hóseprő (ami régebben így nézett ki) és a 2624-es.

Ahogy a háttérben látható TW6000-esből sejthető, nem csak régiségek, hanem jelenkori járművek is ott voltak, csak az ő fotózgatásukat nem éreztem annyira fontos feladatnak.

A Szabadság híd elméletileg tökéletes fotóhelyszín lenne, a valóságban azonban a sínpárok kifelé vannak döntve kicsit, ezért a fotón vagy a híd áll rendesen, vagy a villamos :) Bizonyos szögekből nézve ez persze nem akkora gond.

Mire az egyirányú Bengáli elindult haza, a nap már rég eltűnt a Gellért-hegy mögött, ...

... de biztos van itt olyan, aki hiányolná, ha nem tennék be róla is egy fotót. A kétirányú Bengáli nem volt itt, azt hallottam, hogy műszaki problémája van.

Szürkületkezdeti villamoshátsó.

A Kiskörúton kiállított CAF is távozott.

A fényhiány miatt inkább csak videózgattam, ahogy a villamosok lejönnek a hídról. Mindent ugyan nem örökítettem meg, de láthatjuk azokat a járműveket, amiket a fentebbi fotókon, és néhány olyat is, amit nem.

Jópofa rendezvény ez, de remélem, egyszer össze lehet hozni egy "villamoskorzót" is, melynél nem állnak, hanem felvonulnak a járművek, sorban elhaladva a nézők előtt. Nem lenne egyszerű megszervezni (már csak a nap helyes állása miatt se, amire jó lenne tekintettel lenni a fotósok kedvéért:), de szerintem nagy élmény lenne mindenkinek!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez