Miskolc - a Tatrák utolsó hetei
Legutóbb 2014 májusában jártam Borsod-Abaúj-Zemplén megyeszékhelyén, amikor még szó szerint csak egy-két Skoda alacsonypadlós közlekedett, 2015 februárjában azonban már ők alkották a flotta gerincét. A Tatra KT8D5-ök már csak a 2-esen mozogtak, E1-esből pedig egyet se láttam. Állítólag tanítási napok reggelein egyszer-egyszer még beugrottak, ha szükség volt rájuk, de nekem már nem volt szerencsém egyhez se.
Mondjuk ez nem is csoda, mivel csak este tudtam fotózni menni :) Nagyot változott a Széchenyi utca képe azóta, hogy legutóbb ilyesmire lehetőségem volt: azóta teljesen újraépült a pálya, és eltűntek a Bengálik is!
Mozgókép alkonyattól majdnem-éjfélig, bónusz vendégként egy Tatra tanulókocsival. Töredelmesen bevallom, nem csak a villamosokkal foglalkoztam, hanem kimentem megnézni a kivilágított diósgyőri várat, illetve a miskolci belvárost is igyekeztem megörökíteni a maga szépségében.
Előnyös, hogy - Budapesttel ellentétben, a méretkülönbség okán - itt át lehetett építeni a teljes vágányhálózatot ahhoz, hogy szélesebb jármű is elférjen: a Skodák 15 centivel szélesebbek a legszélesebb budapesti típusnál, a T5C5-nél, és 25-tel a Combinóknál és CAF-oknál. A jobb oldali képen látható küszöbvilágítás elég rendhagyó, bizonyos székeken ülve kicsit vakított az utastéren belül is :)
Közismerten nem vagyok Tatra-rajongó, de kicsit hiányozni fognak a KT8-asok a maguk KGST hasábdizájn mivoltukban.
A megállók utastájékoztatása is elég látványos, a kis térkép teljesen úgy néz ki, mintha tabletet tettek volna oda (ha esetleg tényleg az, csak én nem vettem észre, akkor elnézést:). Ami tetszett: este nem csak a rendőri jelenlétet lehetett észrevenni, hanem az MVK Zrt.munkatársai is figyeltek. Például amikor megpróbáltam lefotózni azt a bizonyos tablet-szerű táblácskát, egyszercsak mikrobusz állt meg mellettem, és udvariasn megkérdezték, mit csinálok. Amikor mondtam, megköszönték, jó estét kívántak, és továbbmentek. Ezt más lehet, hogy zavarónak érezte volna, de én úgy értelmeztem, hogy vigyáznak az infrastruktúrára - ellentétben a MÁV-val, amely simán hagyja, hogy szétverjék a frissen felújított állomásokat, vagy akár a BKV-val, amely évek óta tűri, hogy bűzös csavargóalvóhelyként üzemeljenek a Combinók a Nagykörúton. Szerintem igenis van egy arany középút, amikor finoman, udvariasan, de vigyáznak a köztulajdonra.
És egy gyors váltás, úgy 20 órával későbbre: egészen hihetetlen látvány a vasgyári hurok falusias környezetében modern alacsonypadlós villamost látni!
Sajnos mire kiértem, a fényviszonyok már nem voltak az igaziak (végülis még tél volt), de ki kellett jönnöm ide, a 2-es külső végéhez, mert az országban nincs még egy ilyen hangulatú villamos végállomás.
Az óramutató járásával ellentétes irányban bejárt egyvágányú óriáshurokban sikerült elkapni a kicsivel korábban még karácsonyi fényvillamosként járó 202-es Tatrát is. Kicsit furcsa volt, hogy nem kapta vissza flottafestését, hanem megtartotta a karácsonyi alapszínt, de ez érthető, hiszen pár héttel később már nem is volt rá szükség, mert volt elég Skoda.
És bónusz vendégként befutott az előző nap látott tamuló-Tatra is. Úgy tudom, hogy tartalékként néhányat megtartanak belőlük, tehát szükség van arra, hogy mindig legyen, aki vezetheti is a típust.
Zárásul egy videó a 2-esről: kívül-belül, Tatrával-Skodával.