Lisszabonban az 1800-as évek végén még normál nyomtávon indult meg a lóvasút, aztán a XX. század elején a villamoshálózatot már a ritkaságnak számító 900 mm-en építették ki, melyet a mondák szerint azért találtak ki a korábbi lóvasút üzemeltetői, hogy megnehezítsék egy esetlegesen megjelenő konkurrencia dolgát. A portugál fővárosban Fábry Szabolcs készítette ezeket a felvételeket.
A 94 kilométeres hálózatról sajnos nem sokat tudok mesélni, azon túl, hogy a keskeny, dimbes-dombos környéken futó utcákban olyan dolgokat lehet látni, melyekre itthon valószínűleg azt mondanák, hogy elképzelhetetlenek, például 10 méter körüli sugarú ívek (a képen egy talán valamivel nagyobb látható)...
... néha akár 140 ezrelékes emelkedők, egyvágányú szakaszok.
Persze a járművek se érdektelenek, bár a látszat ellenére nem olyan nagyon öregek: az elmúlt évtizedben az AEG/Kiepe/Knorrbremse/Ferrostahl konzorcium tulajdonképpen újraépítette őket, ahol lehetett, korszerű megoldásokkal a régi kulissza mögött. Vannak csuklós Siemens villamosok is, de azok csak a 15-ös vonalon közlekednek.
Sajnos helyszínt nem tudok ideírni...
Van három siklója is a városnak, ezek érdekes módon utcákban futnak, nem elkülönítve. A legmeredekebb 250, a "leglaposabb" pedig 180 ezrelékes. Érdekesek a segédüzemeket ellátó vezetékekhez tartozó pici áramszedők a tetőn!
No, ez megint villamos, és nem sikló. Az érdekes pályaviszonyokat látva érthetőnek tűnik, hogy miért nem bírtak itt a forgóvázas kocsik járni...
Tuja közelről...
... és tuja távolról.
Ezen a fotón jól látható a kis tengelytáv!
Vegyünk búcsút eme érdekes villamosüzemtől, és reménykedjünk, hogy képes lesz életben maradni a jövőben is!
És az oldal végén lássunk néhány, talán kevésbé egzotikus, de szintén érdekes fényképet, Sárdi A. Zoltán jóvoltából!
Egy NGT8DD típusú, 41 méter hosszú alacsonypadlós, és egy T4-es találkozása.
Harmincméteres NGT6DD...
... illetve még egy NGT8DD a Marienbrückén.
Régi és új Konstal villamosok a borús ég alatt...
... illetve egy kocsibelső, melyről nem tudom, milyen típushoz tartozhat. Lehet segíteni! :)