Megtisztelőnek találom, amikor más felajánlja a képeit ezekre az oldalakra, így hadd kezdjem rögtön egy nagy köszönetmondással: Köszönöm! Ezúttal olyan helyekről is kaptam fényképeket, ahová lehet, hogy egy darabig még nem fogok eljutni, így különösen érdekesnek találtam őket!
A
San Francisco-i F-Market Line
Külön köszönet Peter
Erichnek a helyszínek azonosításáért!
Annak idején a nyitóoldalon leírtam, hogy nem kedvelem különösebben a PCC kocsikat, mivel túlságosan egyformák, és mind egy feldőlt régi jégszekrényre emlékeztet. Nos, most kivételt fogok tenni, mivel Horváth József olyan szép képeket küldött az óceán túloldaláról, hogy egész megkedveltem ezeket az öreg jószágokat!
De várjunk csak! Öregek, és mégis ezek járnak San Francisco-ban? Nos, igen! A város egykori kiterjedt villamoshálózata már a múlté: egyes részei a Muni Metro részét képzik, mások csak egyszerűen eltűntek. San Francisco egyik fő sugárútján, a Market Street-en 1982-ben haladt végig az utolsó PCC villamos, a tervek szerint a vágányoknak hamarosan el kellett volna tűnniük. Ám mégse tették! Ekkoriban ugyanis a város híres "cable car" vasútja felújítás miatt másfél évre le lett állítva, az idegenforgalomban érdekeltek pedig kétségbeestek, hogy mi lesz velük a város egyik jelképének számító kötélvasút nélkül. Ekkor valakinek az az ötlete támadt, hogy a Market Street-i, frissiben használaton kívül maradt síneken régi villamosokat kellene járatni. Meg is tették, az emberek imádták, és a dologból hamar önálló attrakció lett (Trolley Festival). Nemsokára már az üzem rendes kiépítésén, és folyamatos járatásán gondolkodtak. Ennek néhány év alatt meg is teremtették a gazdasági alapját, a mára már 1100 tagot számláló Market Street Railway non-profit társaság keretein belül, mely azóta a cable car üzemeltetését is átvette. Az "F Line" vonal 1995-ben nyílt meg, a kocsiállomány gerincét a különböző amerikai városok villamosüzemeit képviselő PCC-k jelentik, ezen felül Milánóból is vettek át Peter Witt kocsikat, de vannak ausztrál, angol, portugál, japán és német kocsijaik, sőt, egy ex-moszkvai tuja is felújításra vár a remizükben!
1948-as Philadephia Suburban PCC kocsi, az üzemeltető társaság "Red Arrow" festésében, a Jefferson és Powell street sarki megállónál.
A San Francisco Municipal Railway 1948-as kocsija a 4th street közelében. Ha valaki azt kérné, hogy rajzoljam le, milyennek képzelem az 1930-as, 40-es évek Amerikáját, azt hiszem valami ilyesmit vetnék papírra!
Egy szintén 1948-ban, a Pennsylvaniai SEPTA számára épített PCC a LARy (Los Angeles Railways) színeiben a Fisherman's Wharf végállomáson. Klasszikus PCC kinézet, a kis oldalablakok fölötti "állóutas-ablakokkal".
Ez a kocsi a Brooklyn-i villamosokra emlékezik festésével, New York eme városrészéből 1956-ban tűntek el a tuják. A kép a Market Street és az 8th street sarkánál készült.
És ilyen festéssel jártak Philadelphia városi villamosai annak idején...
Bostonra emlékezünk a Main streetnél. A "múzeumi vonal" egyébként nem annyira múzeumi, naponta húszezer utasa van, és az év összes napján jár, napi húsz órát.
Ennek a festésnek a története érdekes: Louisville a második világháború után vásárolt nagy nehezen néhány PCC-t, de mire megérkeztek, már felhagyták a villamosközlekedést, így a kocsijaik végül Cleveland-be kerültek. (3rd &Kearny megálló)
És az én kis kedvencem: Peter Witt az 1920-as években a Cleveland-i közlekedési társaság vezetője volt, eme minőségében tervezte meg az egyirányú, egyoldali ajtós, kényszerutasáramlásra kialakított villamoskocsit, mely végül egész Amerikában elterjedt, sőt, azon is túl. Bár Frankfurt am Main-ban az egy szem bemutatókocsi nem keltett nagy feltűnést, Milánó városa licenszben több százat építtetett magának, ezek közül 150 még napjainkban is szolgálatban van!
Bár San Francisco-ban sosem jártak ilyen
kocsik, az F-Line üzemeltetői a kilencvenes években (az 1984-ben ajándékként
érkezett első után) úgy döntöttek, hogy a típus igazi amerikai műszaki
emlék, így vettek belőle egy marékkal. Mindenki imádja őket, és ezt meg
tudom érteni, csodálatos jószágok! Érdekes módon a festés megmaradt a milánói.
A "Peter Witt" légfékszelepe...
... és közvetlen kapcsolású kontrollere. Ha jól gondolom a kontrollerkar "holtember-kapcsoló" funkcióval is rendelkezik.
Folytatás: Lisszabon, Drezda és Wroclaw