A Margit híd felújítása III.
A végleges villamospálya megépítése
2010. október 24. és november 7. közt véglegesítették az új villamospályát a hídon, az utolsó nap estéjén ehhez el kellett bontani az ideiglenes végállomásokat.
Ez a fa peron a budai hídfőnél elég nagyvonalúra sikerült...
... de azért elég gyorsan el tudták bontani (balra), hogy aztán a felsővezetékesek rendet tegyenek odafent (jobbra).
Baloldalt: a még nem használt, de az építkezés törmelékeivel és kulimászaival bőven szennyezett új vágányokat ez a masina tisztította meg. Nem is tudtam, hogy van ilyen gépe a BKV-nak! Jobbra: mindig érdekesnek találom, ha "rossz oldalon" levő járműveket látok...
... úgyhogy csináltam is egy videót a híd déli oldalán közlekedő villamospótló és nemvillamospótló buszokról.
A hídon elsőnek a budai oldali kúszóváltót elszállító Mukik mentek át, akik egy ideig ottragadtak a híd közepén, mert a pesti oldal még nem állt készen a fogadásukra. Sebaj, legalább lehetett fotózni őket! Miután a pesti oldali kúszóváltót is felpakolták, értelemszerűen utasszállító villamosokkal is "megjáratták" az új síneket, csak azt már nem vártam meg, mert marha álmos voltam :)
2010. november 8-tól tehát újra a rendes helyükön jártak a villamosok.
A középoszlopok engem, mint fotóst eléggé zavarnak, de sokkal aggasztóbb, hogy vastagságukkal (amihez némi védőtávolságot is hozzá kell számolni) legalább egy métert elvesznek a híd szélességéből. Az a plusz szélesség biztosan jól jött volna a biciklistáknak, nem? Egyébként ezeken a képeken elég hullámosnak tűnik a híd: a két pillér közt szemmel láthatólag "belóg" az úttest.
Ujjongás jelleggel itt egy videó az új pályán közlekedő tujákról.
2010. november 15-től a közúti forgalom is megindulhatott. Persze rendes járdák ekkor még nem voltak, és mivel ugyanezért közvilágítási oszlopok se, a felsővezetéktartók tetejére odabiggyesztették a képeken látható T alakú karokat.
Részletek: balra egy dilatációs fésű, jobbra a budai oldali hídfőbe fúrt biciklis alagút, pontosabban annak kezdeménye, amikor még csak elkezdték kibontani a helyét. Ezt az átjárót egyébként 2011 augusztusában megnyitották, majd gyorsan lezárták, mert igazából még nem lett átadva-átvéve.
Balra: egy ideig csak az északi oldali járdán lehetett közlekedni, kerítések között. Nagy öröm volt, amikor egyesek néha robogóval is itt mentek át :-/ Jobbra: na vajon micsoda :)
A továbbra is kicsit huplisnak tűnő híd a közúti forgalom újraindítása utáni napokban. Létezik, hogy azért "hasasodott", mert még nem volt behelyezve az összes andráskereszt a pályatest és az ívek közé? Vagy ez teljes marhaság, és direkt nem domborodnak, hanem "homorodnak" a hídszekciók?
Egy újabb panorámakép, itt már állnak a lámpák a járdán is.
Ezeken a képeken már-már késznek tűnik a híd, a járdákon ott vannak a visszafogottnak aligha nevezhető lámpaoszlopok, de a Margit-szigeti megállót még nem használják.
A korlátot érdekes módon nem folyamatosan, sorban haladva rakták a helyére, hanem hosszabb-rövidebb darabokban, hol itt, hol ott. Jó masszívnak néz ki, amúgy. A szigeti bejárónál az aluljáró helyett lámpás gyalogátkelőhely épült. Emiatt sokan morogtak, de mivel a lámpa gombbal kérhető zöldidejét (legalábbis este, amikor próbáltam, csak akkor adott zöldet, ha előtte gombot nyomtam - lehet, hogy napközben fix a programja, nem értek hozzá) a hídra felvezető utak zöldjéhez hangolták, nem lett vészes a dolog.
Átkelés a hídon a felújítás eme szakaszában, bentről és kintről nézve. (Valaki magyarázza már el, miért sikerül mindig elírnom a Margaret-et, amikor a Margit szó jelentését próbálom jelezni angolul, és miért csak akkor veszem észre, amikor már késő?)
A szigeti szárnyhídon még egy ideig dolgoztak, a budai hídfő környéke pedig továbbra is csatatér volt a felvonulási terület miatt.
Baloldalt: még egy kép az oszlopdömpingről, amivel szerintem sose fogok igazán megbarátkozni. Sőt, titokban úgy gondolom, hogy azért kellettek a jobboldali képen már tisztán felismerhető andráskeresztes tartók a főtartó és a pálya közé, hogy a híd elbírja a rengeteg pluszban rápakolt (egy-egy középső oszlop állítólag másfél tonna) vasat ;)
2011 júniusától már a déli járdát is lehetett használni, augusztusban pedig az ideiglenes T-lámpatartók is eltűntek a középoszlopok tetejéről. Zavaró viszont az, hogy az oszlopokon túl a korlátok terén is tobzódás figyelhető meg: van ugye a hídkorlát, ami az eredeti utánöntése. Az északi oldalon ezen túl van egy rácsos szerkezet a járda és az úttest közt, az ottani bicikliút miatt. Harmadikként pedig megfigyelhető az előtérben a villamosmegálló megint más dizájnú korlátja.
Baloldalt: valami ilyesmi a híd összképe a járdáról nézve. Jobbra: ezeket a kandellábertartó oszlopokat a kép készítésének idején még csak szerelték.
Baloldalt: a középső (szigeti) nagypillér mellvédjén a két obeliszken túl a régi címert és a koronát is helyreállították. Viszont most látom csak, hogy a kanyarban levő közlekedési lámpát tartó oszlop dizájnja különbözik az összes többitől. Klassz :-/ Jobbra: egy idő után rájöttek, hogy kicsit balesetveszélyes, hogy a budai oldali aluljáró lépcsőlejárója körül semmi korlát sincs, úgyhogy bekerítették.
Szeptember 19-től végre a villamos is megállt a szigetnél (a szárnyhidat csak október 20-tól lehetett használni).
A pesti és budai irány megállóit felcserélték a régi felálláshoz képest, de amúgy a mostani peron szélesebb, és a korlát miatt biztonságosabbnak érződik. Azt a koszos, szűk, sötét aluljárót egy pillanatig se fogom hiányolni, bár úgy érzem, a két villamosvágány közti hely a zebránál kicsit szűk.
Videón is örüljünk annak, hogy újra megáll a villamos a híd közepén! :)
Az talán lejött az eddigiekből, hogy eléggé vegyesek az érzéseim a felújítással kapcsolatban: túl csicsás lett, és se a biciklisek, se az autósok problémáit nem igazán sikerült orvosolni. Azt se értem, hogy a híd miért nem kapta vissza eredeti, kék színét, ha már egyszer műemléki felújításról volt szó. A Szabadság hidat vissza merték festeni a nyolcvanas években, most viszont már csak kőfaragásban és öntöttvasban lehet nosztalgiázni?!
Mindezek ellenére értelemszerűen örülök, hogy felújították a rettentő állapotba került átkelőt - és bizonyos időben, bizonyos szögből még így is jól néz ki :)
Életképek egy hideg téli délelőttön.
Alulról látható, hogy a pilléreken tulajdonképpen még elférne egy kis szélesítés, aminek a lehetőségével most nem éltek.
Baloldalt: a középső pillér "homlokzata" - a tábla szövegét még utólag, fotóról se sikerült elolvasnom. Jobbra: azok a bizonyos andráskeresztek. Az ovális alakzatok szintén utólagos díszítések az amúgy változatlanul hagyott főtartó íven (a háború előtti íveknek más volt az íve, több volt belőlük, de vékonyabbak voltak). A járda kapcsán egyébként még az jutott eszembe, hogy amikor egy magassarkús lány haladt el rajta, annyira kongott a fémszerkezet tőle, hogy a lépéseit tisztán lehetett hallani lent, a Duna mellett is.
A ködös képek után egy ködös videó is, völgymenetben száguldó uszállyal, villamosoktól kongó hídszerkezettel.
Balra: ez a hármas hídpillér azért hatalmas látvány! A szárnyhíd mellett látszik az aluljáróba vezető lejáró használatlanul tátongó nyílása is. Jobboldalt: a Jászai Mari téren a hídfő melletti két parkot összekötő folyosót, amit elég kevesen használnak, szépen felújították, a villamosmegállóba vezető, forgalmasabb aluljárót viszont csak lecsupaszították. Persze azonnal összeteggelték a nyers felületeket, hogy még lefotózni se volt kedvem, úgy nézett ki. Remélem, tavasszal azt is megcsinálják!
Mindig is mondtam, hogy Budapest a hidak városa, és végre kezdik ezt felsőbb szinteken is felismerni: pár éve esti díszvilágítást kapott a Szabadság híd, majd az Erzsébet híd, és most végre a Margit híd is.
A látványt nem teljesen triviális megörökíteni (legalábbis egy ötéves bridge géppel), mert elég aprók a világos vonalak, úgyhogy inkább azt javasolom, hogy aki még nem látta, menjen el, és nézze meg élőben! Nekem jobban tetszik a híd esti látványa, mint a nappali.
Combinók a híd közepén.
A hidat hivatalosan végül 2011. december 21-én adták át. 2012 februárjáig ugyan még díszítgetik, de én az ünnepélyes átadás hírével lezárnám ezt az oldalt, hiszen világos, hogy a 2009. augusztus 21-én elkezdett munkálatok igazából sosem fognak befejeződni :) Zárásként itt van még egy panoráma az igen hangulatosra sikerült díszkivilágításról. Nem csak nekem tetszett, a környék gyakorlatilag tele volt fotósokkal.
Itt a vége - vajon melyik híd lesz a következő? Én a Rákóczi (Lágymányosi) hidat szeretném leginkább fotózni, amint épülnek rajta az 1-es villamos vágányai :)