Öreg pöfögények a Lövőház utcában 2005-ben

Pár évvel ezelőtt október 23. környékén a Széna téren botlottunk bele Mariannommal egy oldtimer találkozóba, ami a forradalom évfordulójának alkalmából összeválogatott régi járművektől indult el, és jutott el a "szép régi benzin/dízelpusztító gépek csak úgy" kategóriáig. Mivel viszonylag ritkán szoktam egyszerre egynél több csőrös Csepelt látni, kattogtattam pár képet, és most közzéteszem őket, mivel a 2007-es tatai busztalálkozóról készült oldalnak is egész pozitív visszhangja volt.

Remélhetőleg nem tévedek nagyot, ha azt mondom, hogy baloldalt egy D344-est (de lehet, hogy már 352-est vagy valamelyik erősebb verziót?) látunk, mely szerintem a valaha épített legszebb teherautó. Baloldalt az előd, a D350-est látható, szanitéc kivitelben. Ez az ős-Csepel a szovjet kézbe került Steyr gyár licensze alapján készült, és szintén elég masszív darab volt.

Egy "Nejlon", azaz Ikarus 30-as. Nem lehetett nagy élmény minden nap ilyennel utazni, de azért egyszer szívesen mennék egyet vele!

Baloldalt az Ikarus vezetőfülkéje. A műbőrrel fedett valami a motor. "Jó" lehetett így dolgozni. Jobboldalt egy oldalkocsis Pannonia motor, bevörösödött "Batmobil-dizájnnal".

Ilyet én már csak filmen láttam, de anyuék sokat emlegették: a "Fakarusz", amit az AMG épített Csepel alapra. Meglehetősen komforttalan buszpótló, de "gyalogláspótlónak" valószínűleg megfelelt. '87-ben az NDK-ban láttam hasonlót, csak ott IFA-kra tettek fából készült utasszállító dobozokat. Ők akkor gyerekeket szállítottak ilyennel, én pedig hirtelen megértettem, az NDK-s gyerekek miért irigyeltek bennünket, magyarokat, és miért akartak mindenáron barátkozni velünk...

További Csepel szépségek. A jobboldali tetején a háromszög vélhetően pótkocsi vontatását jelzi. Nem lehetett egyszerű eset egy megpakolt pótkocsis egységet hosszabb útra vinni ilyen alulmotorizáltsággal!

Ezek a kocsik az akkori rendszer gumikerekű szimbólumának számítanak manapság: az egyik véglet a rendőrségi Warszawa (FSO M20 - bár eredetije, a Pobeda talán több kellemetlen emlék ihletője volt) a baloldali képen, a másik Rákosi (vagy legalábbis az övének mondott) ZISZ 110-ese a jobboldalin. Utóbbi valami eszméletlen nagy batár, a tömege páncélozással állítólag 5 tonna körül van.

A "nagyvasak" után néhány apróság: egy meglehetősen lelakott állapotú Skoda Tudor (baloldal), és egy IFA (eredetileg DKW tervezés volt, de aztán jött egy világháború) F9-es. Utóbbinak háromhengeres, kétütemű motorja volt - ha jól tévedek - a későbbi Wartburg 311 alapja.

No, és itt kezdődnek a gondok: a baloldali pirosság egy FIAT Topolino, de a zöld csodáról a weben történő keresgélés után is csak annyit derítettem ki, hogy vagy egy Opel Kadett, vagy egy Opel Olimpia, vagy egy Opel Kadett Olimpia :) Mindenesetre a Moszkvics 401 közeli rokona.

Erről a kettőről pedig végképp nem tudom, mik. A kiállításon egyébként több masina is volt (a baloldali fotó jobb szélén például egy faros Ikarus lóg be), de nem mindent fotóztam le, és a lefotózottak közül sem mindent tettem ki ide. Annyira azért nem vagyok mániás ;)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez